Staart en Maan uitval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Staart en Maan uitval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:14

Titus zijn manen en staart worden in ziende tijd afgrijselijk dun ineens. Ik borstel 1 keer in de 1 a 2 maanden zijn staart uit en heel 1 keer per week de "strond" plukjes ..

Ik ben vanaf zaterdag niet geweest en zijn andere verzorgster heeft hem gedaan. Ik wil hierbij niet gelijk de schuld aan haar kant leggen maar daar mee bedoel ik dus dat er wel iemand die tijd bij hem geweest is.

Vandaag ben ik echt geschrokken hoe dun zijn staart nu eigenlijk is. Met deze warmte heb die een vlecht in zijn manen en ik haalde deze er uit en de haren vlogen er uit Scheve mond Het leek wel dood.. ik heb zijn staart met head en sholders gewAssen en daarna met antiklit en laten droogen ook zijn manen heb ik met antiklit gewAssen en laten drogen geen borstel niks er door heen . normaal doe ik alleen de klitjes uit zijn manen er uit halen en daarna net als zijn staart 1 keer in de 1 a 2 maanden borstelen. De eigenaar is er nooit en die zit al helemaal niet aan zijn staart en manen , Want dat is heilig. Verder zegt zijn andere verzorgster zijn staart en manen ook niet te doen? Wat nu ? Wat kan er aan de hand zijn ? Wat kan ik er aan doen.

Wassen doen we zijn staart ook bijna nooit.. Wel Spoelen we ze wel is af nat etc.

Dees1980

Re: Staart en Maan uitval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:23

Poeh dat is moeilijk Kim, ik zou zijn manen proberen zoveel mogelijk te vlechten en daar even een poosje niks aan doen.
Zijn staart is moeilijk heb je niet een schuurplek ofzo kunnen vinden of misschien een soort van eczeem, is moeilijk zoiets als je het niet kan zien

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:26

Nee zijn staart heeft geen schuurplek of exceem dat dacht ik in eerste instantie ook .. aan Scheve mond

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:27

Kimmie_girl schreef:
Nee zijn staart heeft geen schuurplek of exceem dat dacht ik in eerste instantie ook .. aan Scheve mond

Raar hoor misschien weet iemand anders een oplossing.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:04

hmm misschien een rare tip maar dat heb ik gehoord van iemand op stal de staart met koud water af te spuiten

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:13

watvoor paard is het, heeft ie niet last van zomerexceem? schimmel of iid geschuurt, of de huid er onder verstikt? door de vlechten...

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:29

Misschien komt het wel juist door de shampoo/spoeling die je gebruikt hebt. Gebruik je al klitwortel? Dat gaat volgens het etiket ook uitval tegen. Row waste eerst ook alleen maar met zwarte paardenshampoo.
(het betreft hier een fries trouwens)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:31

he dat heb ik ook
bij Nimbus gaan de bovenste haren van zijn staart, dus helemaal aan de top ook uitvallen
gewoon met wortel en al!!!!!!!!!!

als je daar een borstel langs haalt zit hij helemaal vol en ik heb geen idee hoe het komt
er vallen geen lange haren uit, maar alleen de haren die net nieuw groeien zeg maar
ik kan wel zien dat de huid eronder echt heel droog is, maar daar kom je bijna niet bij met iets
ik volg dit topic ook even, wil ook wel graag een oplossing i.p.v. een dunne staart

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:10

Ik zou het niet vlechten maar lekker los laten hangen.
Gewoon wat je al doet een paar keer wassen en niet te vaak een borstel er door heen halen....

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:17

Afblijven, niet vlechten maar laten hangen en niet kammen of borstelen.
Ook met wassen niet te gek gaan doen, de kans dat er shampoo of zeepresten achterblijven is best groot en kan weer irritatie oproepen. Gebruik in ieder geval shampoo die speciaal geschikt is voor paarden en was alleen maar in geval van wedstrijden of shows/keuringen.

Afblijven en laten groeien is mijn advies.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:40

Mijn shet heeft er ook al een tijdje last van.
Ik doe er echt niks aan - een enkele x borstelen, anders 'vervilt'
het. Ze is harstikke gezond, geen schilfers,niet droog,geen schuurplekken.
Nooit gehad ook. Haar dochter staat bij haar en heeft nergens last van.......
Ik laat het ook maar gaan...... (zo lang ze niet kaal wordt)
Natuurlijk hou ik het wel in de gaten.
Ik ga zeker niet wassen of vlechten...

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:02

MaestroE schreef:
Misschien komt het wel juist door de shampoo/spoeling die je gebruikt hebt. Gebruik je al klitwortel? Dat gaat volgens het etiket ook uitval tegen. Row waste eerst ook alleen maar met zwarte paardenshampoo.
(het betreft hier een fries trouwens)

Ja maar dat kan dus niet want dit is de eerste keer in een jaar tijd dat ik zijn staart gewassen heb!

gijs schreef:
he dat heb ik ook
bij Nimbus gaan de bovenste haren van zijn staart, dus helemaal aan de top ook uitvallen
gewoon met wortel en al!!!!!!!!!!

als je daar een borstel langs haalt zit hij helemaal vol en ik heb geen idee hoe het komt
er vallen geen lange haren uit, maar alleen de haren die net nieuw groeien zeg maar
ik kan wel zien dat de huid eronder echt heel droog is, maar daar kom je bijna niet bij met iets
ik volg dit topic ook even, wil ook wel graag een oplossing i.p.v. een dunne staart

]
Dat heeft Titus nouw ook das de haren met wortel en al er uitsteken en inderdaad je heb ineens een een hand vol los zittende haren.

Verder hoop ik op nog meer tips!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:04

En daarvoor had hij er ook al last van dan?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:10

ja

SilverMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:59

Met koud water wassen(geen shampoo alleen water), dat helpt echt! mijn vorige pony kreeg het ook, nadat ik een paar keer met koud water had gewassen, zag je al dat het dikker werd.
Veel succes!