Paard opeens kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabje19

Paard opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:43

Misschien dat een van jullie raad weet.
Gisteren is mijn paard bekapt bij de hoefsmid, omdat zijn hoeven erg afgesleten waren heeft de hoefsmid er niet zoveel aangedaan.
Daarna ben ik gaan rijden en zoveel mogelijk op zachte bodem gereden, Hij liep alleen een beetje moeilijk op het harde (gevoelig), maar voor de rest niet kreupel.
Hij liep voor dat hij bekapt was ook gevoelig, hij heeft hiervoor op ijzers gestaan, maar omdat hij 4 weken naar het land ging heb ik ze eraf laten halen, zodat hij ze niet kon aftrappen.
Vorig jaar hetzelfde gedaan en toen was er niets aan de hand toen hij terug kwam.

Maar vanochtend werd ik opgebeld door degene die hem buiten zet normaal dat hij z'n stal niet uit wilde komen en stokkreupel was.
Dus ik vanmiddag gekeken en hij liep echt heel moeilijk, hij probeerde ook z'n voorhoef te onlasten.
En liep met alle 4 z'n benen niet makkelijk (op eieren).
Nu zegt iemand dat hij te kort bekapt is. Hij staat inderdaad kort, maar dat was ook voor het bekappen zo.
En nou hoor ik van een stalgenoot dat haar paard ook van de ene op de andere dag kreupel was en dat bleek toen een hoefzweer te zijn.
We hebben afgelopen weekend veel in het bos gestapt en daar liggen nog wel eens stenen op het pad enzo.

Maar omdat ik zelf daar geen ervaringen mee heb is mijn vraag wat de symptomen ervan zijn.
En misschien dat er iemand nog een advies heeft.
Hoefsmid is al gebeld en deze komt zsm en morgenochtend gelijk de da bellen.

JoSav

Re: Paard op eens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:53

De dierenarts drukt met een visiteertang op de ontstoken plek en daar reageert het paard meteen op (pijn). Soms kun je ook bloedingen in de zool zien. Voelt zijn hoef warm aan? Zelfs als de hoef verder niet gevoelig of warm aanvoelt kan het een hoefzweer zijn. Je kunt het dan toch merken door te voelen in de kootholte (hier zitten de aders dicht aan de oppervlakte) bij een zweer kloppen de betreffende aders ten opzichte van de andere heftiger. Ik geloof dat de hoefsmid een zweer ook weg kan snijden maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat iemand anders daar meer van weet? In elk geval hoop ik dat je paardje snel weer beter wordt.

shaneen

Re: Paard opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:26

waarschijnlijk heeft je paard kneuzingen in zijn hoeven doordat ze kort eb erg gevoelig zijn de stenen in het bos maken die dan zo, een hoefzweer zou ik zo snel niet verwachten die komen niet in 1 x voor bij 4 benen, bij een hoefzweer staan ze ook echt op drie benen, je paard kan ook spierbevangen zijn of hoefbevangen, dan lopen ze ook op eieren. neem even voor de zekerheid contact op met een da, ik ben ook meer een voorstander van een da die heen hoefzweer opensnijd dan een hoefsmid, de hoefsmid snijd hem en zet hem weg met een open gat, dus alleen maar extra vuil!!
succes met je paard!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:16

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga vandaag even kijken hoe hij loopt en dan de da even bellen.
Hij liep gisteren zo moeilijk dat het niet makkelijk te zien was welk been nou het meeste pijn deed.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:40

Vanmiddag geweest en hij liep wel iets beter dan gisteren.
DA is er bij geweest en deze vond geen hoefzweer, hij zij wel dat mijn paard nu gevoelig loopt, omdat hij heel erg kort bekapt is.
De draagrand van de voorhoeven was gewoon voor het grootste gedeelte weg en ook de witte lijn was ver te zoeken.
Een ding wel geleerd niet zomaar uit nood naar de eerste de beste hoefsmid toe gaan.

Hij krijgt nu pijnstillers zodat hij wat makkelijker kan gaan lopen en volgende week na de kuur moet ik kijken hoe het gaat. Als het niet goed is dan raadde de da aan om hoefschoenen te nemen zodat zijn hoef beter kan gaan groeien en hij komt dan nog een keer langs.