Hallo,
Is er iemand die ook ervaring heeft met een milt-nierband koliek?
Een van onze merries (net 6 weken drachtig) kreeg 2 weken geleden plotseling koliek. De dierenarts is 3x geweest. Eerst ingespoten met spul om de darmen te stimuleren en we moesten blijven lopen. Na 2,5 uur weer koliek en ingespoten met spul om de darmen rustig te krijgen...als ik het goed heb Buscopan..? Na een uur kwam de koliek weer terug.
Ze is toen opgevoeld en de milt bleek te zijn gezakt, de dikke darm is over de milt geschoten en zo is het milt bandje uitgerekt.
Weer ingespoten en meteen de trailer in op weg naar de kliniek.
Godzijdank is de merrie onderweg niet gaan liggen in de trailer en na een uur reizen kwamen we aan. Daar nog eens opgevoeld en toen bleek de milt halverwege te liggen, waarschijnlijk door het reizen met de trailer.
Dit was gunstig.
's Avonds heeft ze daar nog een aanval gehad daarna niet meer. 2 dagen later hebben we haar opgehaald en nu 2 weken later nog geen koliek. De kans dat het terugkomt is wel aanwezig zeiden ze. Ook moeten we haar bloed in de gaten houden, haar ureum is te hoog.
Nu hoop ik eigenlijk meer mensen te treffen die dit hebben meegemaakt met een paard en is het toen wel of niet teruggekomen?
Welke maatregelen hebben jullie genomen?
Iemand meer info over ureum? Voor zover ik weet heeft het met afbraak van eiwitten te maken, vandaar ook haar aangepaste leefstijl nu..
Mijn merrie mocht de eerste week niet op het gras, nu 2 weken later mag ze 2x per dag een uurtje grazen en verder alleen 2e snede grofstengelig hooi en geen krachtvoer meer. Af en toe geef ik toch een handje met daarbij haar vitamientjes, dat is ze zo gewend...
Mocht iemand nog meer tips hebben dan hoor ik dat ook graag.