Milt-nierband koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Milt-nierband koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:44

Hallo,

Is er iemand die ook ervaring heeft met een milt-nierband koliek?

Een van onze merries (net 6 weken drachtig) kreeg 2 weken geleden plotseling koliek. De dierenarts is 3x geweest. Eerst ingespoten met spul om de darmen te stimuleren en we moesten blijven lopen. Na 2,5 uur weer koliek en ingespoten met spul om de darmen rustig te krijgen...als ik het goed heb Buscopan..? Na een uur kwam de koliek weer terug.
Ze is toen opgevoeld en de milt bleek te zijn gezakt, de dikke darm is over de milt geschoten en zo is het milt bandje uitgerekt.
Weer ingespoten en meteen de trailer in op weg naar de kliniek.
Godzijdank is de merrie onderweg niet gaan liggen in de trailer en na een uur reizen kwamen we aan. Daar nog eens opgevoeld en toen bleek de milt halverwege te liggen, waarschijnlijk door het reizen met de trailer.
Dit was gunstig.
's Avonds heeft ze daar nog een aanval gehad daarna niet meer. 2 dagen later hebben we haar opgehaald en nu 2 weken later nog geen koliek. De kans dat het terugkomt is wel aanwezig zeiden ze. Ook moeten we haar bloed in de gaten houden, haar ureum is te hoog.
Nu hoop ik eigenlijk meer mensen te treffen die dit hebben meegemaakt met een paard en is het toen wel of niet teruggekomen?
Welke maatregelen hebben jullie genomen?
Iemand meer info over ureum? Voor zover ik weet heeft het met afbraak van eiwitten te maken, vandaar ook haar aangepaste leefstijl nu..
Mijn merrie mocht de eerste week niet op het gras, nu 2 weken later mag ze 2x per dag een uurtje grazen en verder alleen 2e snede grofstengelig hooi en geen krachtvoer meer. Af en toe geef ik toch een handje met daarbij haar vitamientjes, dat is ze zo gewend...

Mocht iemand nog meer tips hebben dan hoor ik dat ook graag.

silverkyra

Re: Milt-nierband koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:29

Wij hebben dit al tweemaal meegemaakt. Bij twee verschillende Shires.
De eerste; keer is op weg naar Utrecht waarschijnlijk de darm eraf geschoten, maar omdat de darm er te lang op vast had gezeten en er toch een hele grote kans op buikvliesontsteking was, moest hij wel nog blijven. Dit is uiteindelijk goed afgelopen, maar zijn stoelgang is altijd slecht geweest. Als hij moest mesten stond hij altijd ontzettend te stampen en leek het echt in de weg te zitten. Vanaf toen gebruiken wij iedere avond lijnzaadolie op het voer. Helaas is dit paard overleden. (niet aan koliek hoor.)
De laatse milt-nier koliek was zo'n 3 maanden .. Er was niets verandert. Dus geen ander voer of zoiets . nee echt alles was hetzelfde. Toen de da kwam vertelde die dat we eerst het paard in de trailer moesten zetten en over een hobbelig zandpad moesten rijden. Zo gezegd zo gedaan. Niet geholpen. Daarna iedere 2 uur 5 min. linksom draven en rechtsom om zo die darm maar eraf te krijgen.
Om 6 uur 's ochtends (vanaf de avond ervoor om 7 uur!!!) ging ik weer kijken om te laten draven en toen lag hij in zijn hok. Ik in paniek hem omhoog geschopt en toch weer laten draven en of het een wonder was binnen 10 min. stonden zijn horen weer rechtovereind en was hij "helemaal" fit. Door het liggen is de darm eraf geschoten Volgens de dierenarts heeft Silver echt een engeltje gehad en had het niet veel langer moeten duren.
We hebben geluk gehad!!! en hopelijk krijgen we het nooit meer, want ik vind dat echt slopend.

Ik wil iedereen als advies geven bij een milt-nierbandkoliek: laat je paard gaan liggen als het wil en misschien kun je hem zelfs wel omrollen.

Veel succes!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:58

Ilion heeft het ruim 9 jaar terug ook eens gehad, entrapment of zo iest is het. Hij is toen wel een poos koliekerig geweest; ging beter dan weer minder, beter, minder. Niet naar een kliniek geweest. Daarna heeft hij het nooit meer gehad, gelukkig! Dus het hoeft niet dat jouw paardeje het nog eens krijgt. Ik heb nog nooit v ureum gehoord dus daar kan ik je niets over zeggen.
Hoop dat je t nooit meer krijgt met je paard, want leuk is t niet.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:50

Mijn paard heeft er twee weken voor in de kliniek gestaan. Het is vanzelf overgegaan (d.w.z. zonder op operatie). Het is ook nooit meer teruggekomen. Dit is inmiddels 4 jaar geleden.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:02

entrapment word dat ook wel genoemd, weet je wat ze daar vroeger aan deden, je paard in de traieler en over een hele hoppelige weg crossen, dan schiet het meestal weer goed, raar he, tegenwoordig willen ze een paard ook nog wel eens rollen maar dat werkt niet zo, ik zou toch je paard ook dat handje kracht voer niet geven de da zegt dat niet voor niets in het gras en hooi zit meer dan genoeg!! ureum is een stof/enzym van de nieren, zolang het alleen bij het ureum blijft is het niet erg maar gaat ook de creatinine te hoog en de anorganische fosfatase heeft je paard een nier probleem, vandaar dat ze het bij willen houden zodat je weet of het slechter word of niet zodat je kan behandelen als het nodig is...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:02

Schijnt dat ze ze op sommige klinieken omrollen in de hoop dat het goed schiet.
Wij hebben er eentje gehad die dat had, maar op weg naar de kliniek is het ws teruggeschoten, paardje heeft een paar dagen voor controle op de kliniek gestaan, was verder weer goed.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:51

Mijn paard heeft het vermoedelijk ook gehad. Ze mocht absoluut niet eten zodat in de hoop dat haar darm eraf schoot. "s ochtends was het weer goed met haar.
Mijn DA vertelde toen ook dat eventueel omrollen dan een oplossing kon zijn. Daarom was het ook niet erg dat mijn paard rolde.
Overigens is mijn merrie wel koliekgevoelig