onzorgvuldig chippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickey

onzorgvuldig chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:04

mijn veulen is 4 weken geleden gechipt, zeer onzorgvuldig. het ging vanuit het stamboek, dus zelf heb je niet veel keus wie er komt chippen. ten eerste wou de man mijn veulen aan de verkeerde kant chippen, na een opmerking ging hij toch naar de andere kant. ik ging even weg, en toen ik terug kwam zat de chip erin. de man had mijn veulen niet geschoren en niet ontsmet. de chip zat ook veel te hoog en te ver naar voren. nu 4 weken later is het helemaal ontstoken, er zit een onsteking op met de grootte van een tennisbal. de dierenarts is er een paar keer bijgeweest, en heeft gezegd dat dit absoluut niet mag gebeuren. hij heeft nu antibiotica en zwarte zalf. het is nu maar de vraag of de chip erin blijft zitten. graag zou ik nu willen weten of er ook andere mensen zijn die problemen hebben gehad met onzorgvuldig chippen, en wat ze daaraan gedaan hebben.

quinoa

Re: onzorgvuldig chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:57

Jeetje wat een gedoe zeg en sneu voor je veulen. Ik heb het wel vaker gehoord maar dan via via ik zal zeker het stamboek inlichten hierover, wat voor paard heb je?

Maar inderdaad heel erg slordig, zo'n kleine handeling en zulke grote gevolgen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:11

Schandalig!! Dat moet je zeker melden aan het stamboek, dit soort praktijken kunnen dus echt niet. Welk stamboek is dit als ik vragen mag??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:13

Idd stappen ondernemen.. Jij komt voor een hoop extra kosten te staan door een onzorgvuldige omgang van de chipper.. om maar te zwijgen wat voor last het dier ervan heeft..

vickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 19:16

ik had al contact met het stamboek opgenomen, en die hebben gezegd dat de rekeningen van de dierenarts naar hun gestuurd kunnen worden, ook zeiden ze dat ze dit seizoen al meer klachten over die man hadden gehad en dat ze nu echt stappen gingen ondernemen, want dit kan zo niet. er was zelfs een geval zo erg, dat het veulen zijn nek niet meer kon buigen om bij de merrie melk te zuigen; gevolg, merrie melken en dat is een hoop gedoe. ik wou even weten of er meer mensen zijn die zulke problemen hebben gehad, of dat dit nu een uitzonderlijk geval is en dat de rest van de 'chippers' wel zorgvuldig te werk gaat.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:22

Jeetje zeg, nou ze doen er in ieder geval wat aan, je paardje is er wel niet meer mee geholpen maar het is beter dan dat ze niks doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:58

Ik hoop dat ze er zo snel mogelijk wat aan doen. En het minste wat ze kunnen doen is inderdaad de rekeningen van de DA betalen. Mischien kun je even zeggen welk stamboek het is, zodat als er nog meer mensen zijn die hun paard moeten laten chippen niet met dezelfde problemen komen te zitten.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:34

www.invisio.nl/antichip op deze site moet je eens kijken en daar kan je ook heen met je klacht.
Maar lees zelf maar even.
Om dit soort dingen Boos! heb ik mijn paarden niet gechipt maar via DNA laten indentificeren en dat kost 49.25 per paard.. de 2 veulens die we dit jaar hebben gekocht zijn ook via DNA geindentificeerd..
Veel succes met je veulen Ach gut

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:31

Kajanus schreef:
www.invisio.nl/antichip op deze site moet je eens kijken en daar kan je ook heen met je klacht.
Om dit soort dingen Boos! heb ik mijn paarden niet gechipt maar via DNA laten indentificeren en dat kost 49.25 per paard.. de 2 veulens die we dit jaar hebben gekocht zijn ook via DNA geindentificeerd..

Dit slaat nergens op.....
De chip zit er al in en de chip zelf geeft de reactie niet, tis dat de man niet ontsmet heeft...........Als deze man het goed had aangebracht was er niks aan de hand geweest. Dat gemiep over anti-chip......

Topicstarter : Veel sterkte ik hoop dat het mee gaat vallen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:06

kiana schreef:
Kajanus schreef:

Dit slaat nergens op.....
De chip zit er al in en de chip zelf geeft de reactie niet, tis dat de man niet ontsmet heeft...........Als deze man het goed had aangebracht was er niks aan de hand geweest. Dat gemiep over anti-chip......

Topicstarter : Veel sterkte ik hoop dat het mee gaat vallen.

Dit slaat wel degelijk ergens op.
Idd is de chip zelf wellicht niet de boosdoener maar het gaat de antichiplobby Groep Nijhof van die site om de hele procedure en alle gevaren daarvan.
Jij kunt het gemiep vinden, we hebben helaas mee dan genoeg meldingen waarin wel keurig volgens de regels werd gewerkt en de paarden ook dusdanig last hadden van het hele gebeuren dat ze ongeschikt zijn geworden voor de sport en sommige zelfs helemaal niet meer gereden kunnen worden.
Zo te horen heb jij geluk gehad met je paard. Das mooi, ben ik oprecht blij om maar wees alsjeblieft een beetje voorzichtig voordat je onnadenkende kreten neerkalkt.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:22

het was idd netter geweest om even te scheren en te ontsmetten, maar de kans op een ontsteking hou je altijd wel hoor, ik hoop voor jou dat de chip erin blijft, maar waarschijnlijk zweert die er uit, moet ie nog een keer die pook erin doen, succes met alles en je heb altijd voor en tegens met alles, maar ik moet toch zeggen dat chippen meestal goed gaat en over het algemeen weinig fout gaat, je he natuurlijk altijd de extreme gevallen! zoals boven omschreven maar dat ik maar een heel klein percentage, ik praat het echt niet goed hoor, begrijp me niet verkeerd....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:08

vickey schreef:
mijn veulen is 4 weken geleden gechipt, zeer onzorgvuldig. het ging vanuit het stamboek, dus zelf heb je niet veel keus wie er komt chippen. ten eerste wou de man mijn veulen aan de verkeerde kant chippen, na een opmerking ging hij toch naar de andere kant. ik ging even weg, en toen ik terug kwam zat de chip erin. de man had mijn veulen niet geschoren en niet ontsmet. de chip zat ook veel te hoog en te ver naar voren. nu 4 weken later is het helemaal ontstoken, er zit een onsteking op met de grootte van een tennisbal. de dierenarts is er een paar keer bijgeweest, en heeft gezegd dat dit absoluut niet mag gebeuren. hij heeft nu antibiotica en zwarte zalf. het is nu maar de vraag of de chip erin blijft zitten. graag zou ik nu willen weten of er ook andere mensen zijn die problemen hebben gehad met onzorgvuldig chippen, en wat ze daaraan gedaan hebben.

Antibiotica begrijp ik maar 'zwarte zalf'?? Dat is toch trekzalf? Dat lijkt me niet handig als de chip er in moet blijven zitten?

vickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 16:35

zwarte zalf is idd trekzalf, maar heeft ook een pijnstillende functie. de ontsteking moet zo snel mogelijk weg gaan, anders bestaat er een kans op bloedvergiftiging. dat is nu net een belnagrijk punt, als er niet zorgvuldig wordt gechipt, kan de chip verdwijnen, en heb je een hoop gedoe.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:33

Ik zou zelf de tondeuse pakken en de plek kaal scheren.. al is het alleen maar om er goed bij te kunnen.. vervolgens goed wassen met dettol, 2x daags..
en er zijn vast ook andere pijnstillers als trekzalf...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:50

jeske333 schreef:
Ik zou zelf de tondeuse pakken en de plek kaal scheren.. al is het alleen maar om er goed bij te kunnen.. vervolgens goed wassen met dettol, 2x daags..
en er zijn vast ook andere pijnstillers als trekzalf...

Als die plek zo ontstoken is durf ik te wedden dat dat veulen het niet zomaar toelaat dat je er aan zit. Dus zelf scheren lijkt me nog niet zo simpel.
Wat een super begin voor een goede paard/mens relatie Frusty

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:21

trekzalf werkt niet pijnstillend hoor, het helpt alleen de ontsteking naar buiten te trekken... of een abces sneller open te breken

vickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:08

zwarte zalf heeft of de plek waar je het op smeert een pijnstillende verlichtende werking. je kunt dit navragen bij je dierenarts. er zijn nog andere 'trekzalven'. we hebben het hier specifiek over zwarte zalf

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:23

Wat een narigheid!
Ik hoop maar dat het allemaal goed komt met je veulentje!
Zou je het desbetreffende stamboek hier willen vermelden of eventueel via een pm als je het liever niet zo openbaar wilt maken?
Misschien dat je op die manier andere mensen en paarden nog veel leed kunt besparen.