Paard kopen met rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Paard kopen met rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:33

Hai!

Ik ga morgen kijken bij een hartstikke leuk paardje wat eigenlijk "aan al onze eisen voldoet" zeg maar, ik hoop dat hij ons ook leuk vind... Haha!

Nou heeft de eigenaar er wel bij gezegd dat hij rotstraal heeft en dat dit met behandeling helemaal geen probleem vormt. Hij loopt blootsvoets voor de kar over de straat, zonder pijn of iets dergelijks.

Ik heb geen ervaring met deze aandoening. Wat zouden jullie doen en hebben jullie tips? Heeft het überhaupt zin dit paardje te kopen of haal ik me juist erge kosten op mijn nek?

Het paard zou op het land komen te staan (dit schijnt al beter te zijn als op stal) en af en toe (een paar dagen per week) mee op buitenrit.

Alle tips, opmerkingen e.d. zijn erg welkom!

Kyona

Re: Paard kopen met rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:50

Heeft hij chronisch rotstraal of nu even? Het kan van in het natte staan komen; als je het goed behandeld hoeft het geen probleem te zijn. Maar als het chronisch is, moet je oppassen dan kan het soms straalkanker worden en dat wil je niet.
Zou iig even goed met een dierenarts overleggen als je er verder op doorgaat. Kijk ook eens op hoofcare.nl daar staat het duidelijk uitgelegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:10

Volgens de eigenaar had ie het al toen ze hem kochten (half jaar geleden ofzo) en hebben ze het gelijk behandeld. Ging goed, maar toen werd het paard overbodig (daarom staat ie nu weer te koop) en werd de rotstraal ook niet meer behandeld. Daarom is het nu weer terug.

Ik ga gelijk even op hoofcare kijken, dank je!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:15

Rotstraal is makkelijk te behandelen......... kost wel even wat moeite en aanpassingen maar het is "weg" te krijgen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:19

Mijn paard had het ook toen ik haar kocht, maar het was goed te behandelen en zij had het dan ook niet in heel ernstige mate.
Als het niet in zo'n ernstige mate is en je hebt het er voor over om er wat tijd in te steken is het goed te doen hoor! Haha!
Succes!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:12

Rotstraal is goed te behandelen, maar moet je wel altijd iet wat rekening mee houden. Maar het is goed te doen hoor.. Ikheb namelijk zelf ook een paardje 3 jaar geleden gekocht met 'zo goed als' rotstraal en na goed behandelen is het weer een mooi voetje geworden! alleen wat ik zeg je moet je het af en toe wel goed onderhouden...
succes!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:21

Als het tussen ons klikt wil ik er absoluut tijd aan besteden om het in orde te krijgen! Ik had alleen geen idee hoe of wat. Ik vind allemaal websites over wát het is, maar over de behandeling staan er nogal verschillende dingen.

Zoiezo laat ik er een dierenarts naar kijken voor de eventuele koop gesloten wordt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:48

Sjips, hoofcare.nl ziet er op mijn scherm erg raar uit. Alle lettertjes doorelkaar, er is geen touw aan vast te knopen. Nu kom ik nog niet verder met info opzoeken... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:50

Ja hoor. Rotstraal is in die zin prima te behandelen.
Droge bodem, Soda-badjes/Egyptische zalf/Strahlsan..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:16

Als je dat paardje graag wil, het klikt zo goed; lekker doen! Haha! Heb ik nl ook gedaan! Knipoog
Heel veel succes!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:27

mirrthe, je moet juist uitkijken met rotstraal met soda.. daar word t juist weker van en rotstraal is juist iets om hard te krijgen en niet om eerst zacht te maken Knipoog .. betadine erin/overheen doen is beter Knipoog .. betadine/teer/egyptische spul/blauwspul Knipoog is t beste ..
En inderdaad als t goed klikt gewoon doen Ja !! succes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:39

Rotstraal is idd goed te behandelen met regelmatig bekappen, goede stalhygiene, in het land laten lopen, egyptische zalf e.d. Mijn paard en die van mijn man hebben het dit jaar gehad, heeft even geduurd voor het over was maar de hoeven zijn weer super! het kost je ook maar weinig extra.

Alleen moet je wel goed na laten kijken of het geen straalkanker is, want dan is het een heel ander verhaal en zou ik het paard niet kopen! Juist bij straalkanker zijn ze zelden kreupel. Niet de verkoper op zijn woord geloven, zelfs al is hij te goeder trouw, hij is geen DA!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 21:11

Ik heb met al deze tips in het achterhoofd de hoef bekeken, en het was minimaal.
Maar ik ga het paard niet kopen, hij was té groot en té massief voor de kids die er ook op zouden gaan rijden.

In ieder geval hartstikke bedankt allemaal, deze info is zowiezo goed om te weten. Geen idee wat ik natuurlijk nog meer tegenkom op zoek naar een leuk paardje!