Lever en nierproblemen, wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Lever en nierproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:30

Tja, waar zal ik beginnen. Mijn paardje sukkelt sinds ze 3 is (is nu 5) met allerlei problemen. Hoofdzakelijk zijn het de nieren geweest, maar nu zijn de galgangen van de lever niet goed. Omdat ze toch al een hele tijd op en af hobbelt qua gezondheid vroeg ik mij af of hier nog iemand ervaring mee heeft, en wat de eigenlijke oorzaken kunnen zijn.
Ik heb nu een jaar geprobeerd om ze niet op het gras te zetten, vorig jaar deed ik dat in de zomer wel, maar dat heeft blijkbaar niet uitgehaald.
Ze krijgt nu condition van Pavo en Equiral Qi en heel veel hooi. Het krachtvoer is ong. 1,5kg/dag (het is een BWP merrie van 1.70m). Ze heeft niet veel nodig om 'te dik' te worden.
Heeft iemand raad voor mij?

Heidi2

Re: Lever en nierproblemen, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:33

Ja kan je een aantal mensen aanraden maar waar ben je al geweest? En welke omgeving woon je? Het moet natuurlijk geen wereld reis worden. Mijn paard heeft ook herhaaldelijk last van zin lever gehad. Gelukkig nu niet meer. Maar het blijft een zwakke plek.
Je kunt eens op holistschdierenarts.nl kijken misschien dat je dat wat vind.
Veel sterkte ermee.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:34

Probeer eens een jaartje thee te geven. Klinkt gek, maar ondersteunt de nieren en de lever.
Die van mij krijgt slobber gezet met rooibos thee van Annique.
Werkt bijzonder goed!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:24

bedankt alvast voor de adviezen!
Ik heb al heel wat met haar afgedokterd, gewoon, zweverig, holistisch,.... En ze vinden het probleem wel, maar een sluitende oplossing is er nog niet gekomen. Ze werd er wel beter van hoor, daar ben ik erg blij mee, maar ik bedoel een blijvende oplossing. Ik ga me eens verdiepen in soorten voeders. Misschien dat het daar ook wel aan kan liggen. Nu krijgt ze natuurlijk eerst medicijnen.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:16

ik zou even een second opinion aanvragen bij een andere arts, en misschien even laten testen op piroplasmose/theileria equi, tegenwoordig komt dit ook voor bij paarden, gelukkig nog weinig, maar als je een normale bloed test doet komt er dan uit dat de lever en nieren het niet goed doen er is nog weinig bekend over bij paarden, wij hadden er 1 en konden het eigenlijk niet geloven! wat voor mdeicijnen krijgt je paard nu en waar ben je met je paard geweest, succes in ieder geval

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:53

Ze moet nu sedochol krijgen en nog iets, 'heparen' of zoiets, ben het kwijt. Ga eens even googlen over wat je schrijft. Ik ken het niet echt.
Bedankt in elk geval.