mijn vorige pony heel erg benauwd, longemfyseem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

mijn vorige pony heel erg benauwd, longemfyseem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:30

ik ben gisteren op bezoek geweest bij mijn vorige pony. Ze is al de hele zomer heel erg benauwd. Het is plotseling ontstaan, vlgd. de veearts is het longemfyseem. Ze hebben al van alles geprobeerd waaronder prednison, maar niets helpt.
Je hoort haar helemaal ademen en reutelen, echt akelig om te zien. Ze staat helemaal met haar benen wijd en neus wijd open. Als ze 2 passen draaft dan valt ze neer omdat ze dan geen lucht heeft.
Ik denk dus dat ze niet lang meer te leven heeft, het is echt zielig zo.
Heeft er iemand misschien ervering met zoiets en nog tips om iets te proberen?

opala

Re: mijn vorige pony heel erg benauwd, longemfyseem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:40

Ik heb er geen ervaring mee, maar wanneer het longemfyseem is, dan moet je dit paardje verder leed besparen, hoe moeilijk het ook is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 20:13

het is niet mijn paard en dus ook niet mijn beslissing. dat moet de eigenaresse zelf doen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:17

Jee, als het al zo erg is had ik zelf al lang een eind aan dit lijden gemaakt door een spuitje te geven.. Scheve mond Het klinkt niet als iets dat zomaar even geneest!

Ik hoop dan maar dat het uiteindelijk meevalt.. veel sterkte en succes ermee!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:00

Mijn pony heeft dit oko gehad bij haar zat er slijm vast rond haar strotte klepje waardoor ze bijna is gestikt...ze liep ook te hoesten maar er kon niks uitkomen zodat je het hoorde gorgelen en der luchtpijp omdat het slijm daar bleef zitten....

Ik zou naar binnen laten kijken maar niet door de DA maar naar een kliniek gaan!!!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:01

Mijn pony is toen trouwens gelaserd en leeft nu nogsteeds...al gaat het nooit meer helemaal over helaas......!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:51

Ik denk niet dat ze last van slijm heeft, ze heeft juist een hele droge hoest. ze is trouwens ook heel benauwd als ze niet hoest. Naar een kliniek kan niet want dan denk ik dat ze daar dood aankomt. ze is nl. nogal gestresst met op de trailer gaan.
Ze is chronisch dampig zeg maar, de longblaasjes zijn kapot, het is al de hele zomer zo trouwens. Ze heeft haar goede en slechte dagen, maar steeds meer slechte dagen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:27

mijn pony had ook een hele droge hoest....en had het ook gigantisch benauwd ook al hoeste ze niet....dat kwam omdat het vast zat dus hoeste geen slijm op of iets dergelijks....je kan ook je veearts laten komen en bij haar op stal naar binnen kijken....of ze nou dalijk stikt op stal of dat ze ene poging doen om naar eenkliniek te rijden om nou eens echt tekijken wat ze heeft......!