voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:30

hoe weet je hoeveel voer je paard per dag nodig hebt

aan brok'

en hooi

Tieme

Re: voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:53

voeren moet je op het oog doen. Hooi is het beste om zoveel mogelijk tot onbeperkt te geven. wat ze niet op kunnen laten ze vanzelf liggen.
op hooi moeten ze het in princiepe kunnen redden. merk je nou dat het paard niet genoeg energie uit het hooi haalt dan kan je wat krachtvoer bij gaan geven. beginnen met zo min mogelijk en kijken hoe hij er op reageerd. reageerd hij er niet genoeg op dan kan je het langzaam aan wat verhogen.
je moet wel rekening mee houden dat hij niet te dik wordt. dan gewoon voer minderen. als eerste de biks minderen en daarna pas het ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:16

Dat is per paard verschillend. Die hebben allemaal hun individuele behoeften.
Keet staat momenteel op het land en krijgt daarnaast 0.5 kg Muesli, als aanvulling en ze is drachtig dus ze kan wel wat extra's gebruiken (meng het namelijk met scheutje olie en supplementen+wortel/appel).
In de winter 5 kg hooi, Horselyx Liksteen en 0.5 kg muesli met supplementen en Luzerne.

Ik voer liever geen brokken en kuil, daar reageert ze niet goed op.
Verder let ik goed op wat ik voer, waartegen ze wel en niet goed kan en natuurlijk; Wat ze niet lust. Vork
Qua hoeveelheid was het wel even een periode van testen, hooi vind ik sowieso het belangrijkst, dat krijgt ze zo'n beetje onbeperkt. Die liksteen is als afleiding/lekker én gezond, deze krijgt ze niet altijd maar aan de poetsplek of even in stal, anders likt ze 'em tot aan de bodem leeg.
Muesli is als aanvulling; Ook in een niet overdreven hoeveelheid, anders wordt ze veel te dik. Ik geef er supplementen bij omdat ze ze nodig heeft en als aanvulling voor alle nodige vitaminen/mineralen.

_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 18:39

inderdaad voeren moet je op het oog doen Knipoog