abces na vaccinatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristel23

abces na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 21:37

Mijn paard heeft een groot abces op hals gehad na vaccinatie. Kan dit zomaar gebeuren of is er dan iets fout gegaan met vaccinatie. Ik ben er niet zo blij mee staat bijna week op kliniek na opensnijden abces.Ben benieuwd veearts draait er beetje om heen.????????? Boos!

_Ananas_

Re: abces na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:58

Kan gebeuren als de naald vies was of er anderszins iets mee gekomen is. Soms is het een extreme reactie op de entstof maar dit hoort niet! Laat voortaan je paard in de borst enten. Als je dan last krijgt van een abces, dan heb je de plaats (zwaartekracht) mee en ook heb je minder kans dat er iets beschadigd qua spieren.

Voor nu succes met je paard! Heb je het erover gehad met de da die geent heeft?

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:26

Zowel met vaccineren in de borst als in de hals kan een abces ontstaan. In principe wordt bij elk dier een schone, steriele naald gebruikt en tot voor kort werd ook nog de injectieplaats gedesinfecteerd met alcohol (nog steeds trouwens door ondergetekende). Maar dat laatste blijkt ouderwets te zijn en nauwelijks of niet schoner te werken dan wanneer je de plek niet schoonmaakt.
Wat vaker gebeurt is dat er enkele bacteriën naar binnen worden 'geponst' met het injiceren. De haren en huid van een paard zijn immers niet steriel. Daar kan niemand wat aan doen. Heel zelden kan dat een abces veroorzaken.

Hetzelfde zie je bij de 'griepspuit' bij de mens: werd vroeger de huid nog gedesinfecteerd met een watje met alcohol of ether, tegenwoordig is het een kwestie van mouw omhoog en prikken maar.

Tenslotte: een abces in de borst geneest (na openen en spoelen) vaak sneller dan die in de hals.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:12

hoi hoi,

mijn ruin kreeg ook altijd enorme bulten van de vaccinatie.
de eerste keer werd hij ook in de hals gespoten en kreeg ook een abces, een stijve nek en ruim 40 graden koorts hij was er echt ziek van. daarna is hij altijd in de borst geënt ook hier kreeg hij flinke bulten en verhoging. UIteraard zag ik er altijd op toe dat er een schone naald werd gebruikt en de meeste DA doen dat sowieso al..hij werd altijd geënt met : nobi-equenza van intervet
Ik laat hem nu sinds de laatste 2 jaar in overleg met mijn DA enten met een andere entstof DUVAXYN en nu heeft hij eigenlijk niet of bijna geen last (ook geen verhoging)
het kan zijn dat je paard overgevoelig reageert op de entstof .... overleg met je dierenarts om eens een andere stof te gebruiken bij mijn paardje heeft het uitstekend geholpen.

succes
greetz Mirrex
Laatst bijgewerkt door mirrex op 11-09-06 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kristel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 22:14

Hoi Annepanne,

Bedankt voor je reactie ben wel naar da geweest maar wist niet dat het een abces was dacht alleen verdikking toen kreeg ik spiergel??? om erop te smeren wat natuurlijk niet hielp werd alleen dikker en groter. Ben naar andere kliniek gegaan 2 abcessen de 1 zat 2 cm diep en de 2e zat 3,5 cm diep. dus heeft hij nu leuke plek op de hals. en hij staat nog op kliniek, ga hem vd week ophalen dan heeft hij daar 8 dagen gestaan, kassa dus want ik durf zelf zo'n wond niet schoon te maken brrrr hij was ook vrij diep. En lig er natuurlijk een paar weken uit. Groetjes

kristel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 22:16

Hoi mirrex,
Was geen reactie op de entstof maar een bacterie die mee naar binnen is gegaan met enten. Hoor vd week welke maar zeker is dat de huid niet is schoongemaakt en ik wil dit voortaan wel.
Bedankt groetjes

kristel23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 22:18

Hoi henk,
Bedankt voor je reactie. Nou mijn huisarts ontsmet nog wel en dit wil ik voortaan ook. Bij ons op stal enten ze gewoon als je er niet bij bent dit gebeurt dus ook niet meer blijf er voortaan met mijn neus bovenop staan want je word hier niet vrolijk van.
groetjes

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:35

die van mij heeft het ook gehad.heeft 6 weken in kliniek gestaan.is ook waarsch door vieze naald gekomen..oid.

heb evt wel foto's ervan...

het zag er zo erg uit dat mensen die daar ook een paard hadden staan.vroegen of hij aangereden was oid.je keek zo heel zijn lijf in..
hopelijk gaat het snel beter met je paardje

na 6 weken was het bij die van mij nog niet helemaal dicht.maar kon hij mee naar huis..ben er echt lang mee bezig geweest...

hij is dus dit jaar niet geent..
omdat het ook door de entstof kon komen.
dus neem geen risico meer.
heeft ook veel geld gekost.en dan nog alle ellende voor de pony..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:01

Zoals henkv het verwoord, bedoelde ik het ook! Kan het alleen nog niet zo goed overbrengen...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:49

Het paard van een stalgenoot was op dezelfde geent als Bam en die kwam de volgende dag met een dikke borst de stal uit en kreupel/stijf vanuit de schouder. Het schijnt dat dit vaker voor komt door de enting (weet nog toen ik als klein meisje een prik kreeg in mijn bovenarm, ook stijf), maar bij dit paard werd het dus later ook dikker dan eerst en bleek het een reactie te zijn.

Het kunnen dus twee dingen zijn geweest bij jou: reactie op de stof of met een niet steriele naald geprikt. Hoop dat je paardje snel opknapt en de volgende keer wel steriel gewerkt wordt (wat ik eigenlijk een pré vind)!