Haar eigenaar is nu aan het overwegen om haar in te laten slapen. Als hij niet daarvoor kiest, dan zal ze de rest van haar leven lekker op de wei staan. Ze is overigens pas zeven jaar.
Ik ben naar aanleiding hiervan op zoek gegaan op internet, en heb het een en ander gevonden, onder andere ervaring van mensen die zeggen dat het helemaal niet zo zwart hoeft te zijn; er zijn genoeg paarden met hoefkatrol (4-tje) die nu door speciaal beslag weer "up and running" zijn. Ik vraag me alleen af of dit ook nog zou kunnen als hoefkatrol 4 in combinatie is met artrose en droge benen. Zou er dan nog een kansje zijn dat ze weer goed gaat lopen?
De arts die we gister hadden vertelde dat we wel iets zouden kunnen proberen met medicijnen en speciaal beslag, maar dat ze dan na een paar maanden weer een gigantische terugval zou krijgen.
Is er iemand die hiermee ervaring heeft? De combi hoefkatrol 4 + artrose?
Onderstaand plaatje geeft een overzicht van de verschillende manieren waarop haken op botten kunnen ontstaan;

Bij Babet gaat het om het "spervormige" geval. Op meerdere plaatsen in het hoefkatrolmechanisme zitten van deze haken.
Zo ongeveer zag haar rontgenfoto er ook uit. Althans, de arts wees dezelfde mankementen aan als die op deze foto te zien zijn;

Ik hoop dat hier iemand is die hier wat meer ervaring in heeft!
Voor de duidelijkheid; het belangrijkste is uiteraard dat Babet geen pijn heeft en op een paard-waardige manier door het leven kan gaan. Maar ik zou het ook zo vreselijk vinden als de eigenaars ervoor zouden kiezen om haar te laten inslapen, terwijl ze nog een kans had gehad.....