wormenkuur eerdaags op recept?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrijdag

wormenkuur eerdaags op recept?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:08

Hoi allemaal even een vraagje:
Op piafferuitersport staat een aanbieding van een ontwormings pakket maar er staat boven nu nog zonder recept verkrijgbaar.
Het gaat om eraquelle en equimax.

Kyona

Re: wormenkuur eerdaags op recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:24

Het verhaal gaat dat wormenkuren vanaf 1 januari 2007 alleen nog maar via de dierenarts verkrijgbaar zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:10

Lijkt me op zich een goede ontwikkeling zolang ze de wormspuiten niet duurder maken. Het ongecontroleerd gebruiken van verschillende stoffen heeft al voor een grote resistentie onder de wormen gezorgd. Willen we dit stoppen dan zal er toch meer controle moeten zijn!
Als ik zie dat bij bv Boerenbond winkels wormmiddelen zo voor het grijpen liggen, geen advies gegeven wordt. Dan ben ik toch bang dat heel wat paarden ontworming met bv pyrantel binnenkrijgen (lekker goedkoop). Mensen weten gewoon niet dat dit dezelfde werking heeft als appelmoes! (geen dus!). Ter bescherming van de paarden vind ik dit dus wel een goede zaak, al is dit de eerste keer dat ik er van hoor!

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:17

In het kort komt het erop neer, dat bij de dierenarts een recept moet worden gehaald, maar dat met dit recept bij de eigen dierenarts of bij een ander of bij een ander verkoopkanaal het produkt mag worden gekocht. Dit is een EU-verplichting.

De Hoefslag heeft over de nieuwe regeling, die ingaat vanaf 1 januari 2007, een verhaal gemaakt: http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=132

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:18

ik vind het goed dat ze dat doen mar ik hoorde dat dat dit jaar al in zou gaanm maar het is dus volgend jaar Knipoog

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:31

ow ik vind het prima..
DA's hebben er verstand van, weten (via de computer) wat het paard heb/heeft gehad. en geeft (bij mij in ieder geval) duidenlijke informatie.
en als ze het nouw slim aanpakken kunnen ze precies zien wie wel en niet zn paard ontwormd, en diegene die niet ontwormd krijgt een brief op de deurmat.

voor mij is ontwormen vanzelfsprekend, maar echt hoeveel mensen verkeerd en te weinig ontwormen is echt niet normaal.

de paarden/dierenwinkels hebben er echt niet voldoende verstand van.. en bepaalde merken die op evenements staan enzo die prijzen alleen maar hun eigen wormenkuur aan.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:12

op zich lijkt het een goed plan.

ik werk in een ruitersportzaak en wij hebben er helaas een andere kijk op.
mensen zijn vaak laks wat betreft ontwormen, ze doen het niet binnen de voorgeschreven tijd en nemen vaak dezelfde, wij proberen hen er natuurlijk wel op te adviseren.

wij denken naast dat waarschijnlijk de kosten voor een wormenspuit een stuk zullen stijgen de drempel ook een stuk hoger wordt om ze bij de DA te gaan halen of in ieder geval een recept op te vragen. wij denken dat hierdoor mensen nog lakser zullen worden met ontwormen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:14

Dat zou idd de keerzijde kunnen zijn! Maar dat is juist de moeilijkheid altijd, jullie geven goede voorlichting, maarja wie controleert dat? Bovendien staan tegenwoordig heel veel paarden op (pension) stallen samen en is daar vaak een ontworm beleid, dat stimuleert wel. Hou je vooral de boertjes over, tja hoe vaak ontwormen die nu?

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:46

@Annepanne: jouw reactie vind ik wel kort door de bocht.
Veel mensen hebben (zoals ik) de paarden bij huis staan en dat betekent niet dat we 'zomaar' boertjes zijn. Je scheert wel heel erg over 1 kam, vind ik.
Niet iedereen heeft zijn paarden in pension staan.
Ik hoor alleen steeds vaker om me heen dat mensen geen geld meer hebben voor de toch al tamelijk dure ontwormingsspuiten. En dat vind ik schrikbarend!
Om de spuiten te halen bij de vee- of dierenarts, werkt zeer drempelverhogend. Ik hoop alleen niet dat er nu een excuus gevonden is om de spuiten nog duurder te maken.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:12

Dat medicijnen kopen bij de dierenarts drempelverhogend zou zijn zit meestal 'tussen de oren' van de dier-eigenaar. Want het is gewoon niet zo. Wormmiddelen (en vlooienmiddelen voor de hond/kat) worden doorgaans tegen vrijwel dezelfde prijs (maar meestal lager) verkocht als in paardenshops of dierenwinkels en je krijgt er desgewenst nog een goed advies bij ook.
Een wormspuit (met ivermectine) koop je bij de meeste dierenartsen al voor 7-12 Euro, afhankelijk van het merk. Dat eens in de 8 weken, indien nodig, geven mag toch geen belemmering zijn?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:12

maar hoe gaat het bij jouw huisarts?

Als je belt voor een receptje krijg je wel een rekening voor een telefonisch consult!

Als elke paarden eigenaar nou elke 8 weken moet bellen voor een recept, is dat duidelijk veel meer werk voor de dierenartsen praktijk. Die op hun beurt weer geld gaan vragen voor een telefonisch consult (en dus ook voor het belletje voor het receptje).
Tenminste, dat lijkt mij!

Op deze manier komt er al snel een aantasl euro boven op de prijs van de wormenkuur.
De 9 jaar dat wij Apollo hebben letten we heel erg bewust op wat voor wormenkuren hij krijgt. Dit houden we behoorlijk nauwkeurig bij (altijd op zaterdag ontwormen, datum noteren, merk en naam van de wormenkuur en de werkzame stof).
Okeej, er zullen veel mensen zijn die dit veel minder naukeurig doen dan dat ik gewend ben (of het helemaal niet bijhouden) maar ook vele stallen die allemaal tegelijk ontwormen! (waar het dus ook goed wordt bijgehouden wat voor werkzame stoffen er in zitten)

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen per 2007.

Ik ga in iedergeval even langs de ruitersport winkel en shoppen naar wormen kuren die tot halverwege/eind 2007 houdbaar zijn.
Ik weet bijna zeker dat ik dan uiteindelijk goedkoper uit ben dan wanneer het via recept gaat bij de DA, en ik weet van mijzelf dat ik het gewoon goed bij hou (en in de gaten hou).

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:37

Yetse schreef:
@Annepanne: jouw reactie vind ik wel kort door de bocht.
Veel mensen hebben (zoals ik) de paarden bij huis staan en dat betekent niet dat we 'zomaar' boertjes zijn. Je scheert wel heel erg over 1 kam, vind ik.
Niet iedereen heeft zijn paarden in pension staan.
Ik hoor alleen steeds vaker om me heen dat mensen geen geld meer hebben voor de toch al tamelijk dure ontwormingsspuiten. En dat vind ik schrikbarend!
Om de spuiten te halen bij de vee- of dierenarts, werkt zeer drempelverhogend. Ik hoop alleen niet dat er nu een excuus gevonden is om de spuiten nog duurder te maken.

Goh als je hier ook geen reactie van een a4 tje plaatst waarin je je hele gedachte gang bloot legt dan is het ook niet goed ook he! Wat ik bedoel bij 'boertjes' zijn mensen die bv van koeien naar paarden zijn overgeschakeld en er eigenlijk geen verstand van hebben en dus niet het nut inzien van ontwormen. Ontworm jij wel heel keurig dan ben je dus gewoon een particulier die z'n paarden aan huis heeft staan maar er wel verstand van heeft! Als je nou gewoon leest wat ik globaal bedoel ipv me op woorden te pakken...

Eeuwig sorry dat ik een woord gebruikt heb waar jij je door aangesproken voelt..

En mensen die geen geld hebben voor een wormspuit, hebben die dan wel geld voor het andere onderhoud van een paard? Sorry maar als je het niet kan betalen dan moet je uberhaupt geen dieren houden!! Dan kan je altijd het paard van een ander verzorgen of op een manege gaan rijden (een van de goedkopere dan..). En de wormspuiten worden gewoon duurder doordat er al zo'n grote resistentie is door verkeerd ontwormen (nieuwe middelen ontdekken, onderzoek, etc). Waarmee ik dus niet zeg dat een van de mensen die in dit topic leest of reageert dus geholpen heeft aan de resistentie van vele wormen.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:46

Dat een recept een paar euro kost is logisch: er wordt werk door de dierenartsenpraktijk verricht en, heel kil gezegd, "voor niets gaat de zon op". Hoe alles er precies uit komt te zien is nog niet bekend (zie ook de laatste zin van deze bijdrage). Maar als je daarover wilt klagen moet je niet bij de dierenarts zijn, maar in Brussel aankloppen. Daar hebben ze deze regeling bedacht en elders in Europa is dit trouwens al jaren gebruik.

Even terzijde: dat je bij de huisarts een telefonisch consult moet betalen is ook logisch. Het feit dat dierenartsen dit (nog) niet doen is eigenlijk onlogisch. Maar dat is een heel andere discussie...

Of alles doorgaat per 1 januari aanstaande is nog maar zeer de vraag. Zoals gewoonlijk bij de overheid wordt een streefdatum zelden gehaald Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:20

Ontwormen wordt toch al te vaak en overbodig gedaan dus dat het op recept is vind ik prima. Ik laat mijn paarden testen door www.wormbestrijding.nl en tot nu toe hebben ze geen wormen en krijg ik ook als advies om geen wormenkuur te geven. scheelt ook weer troep in een paardenlijf en kans op resistentie.