Spontaan een gal vandaag, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sox

Spontaan een gal vandaag, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:54

Vandaag naar mijn paard, en ontdekte dus, heel hoogstwaarschijnlijk, een behoorlijke gal. Ze had er al een, ook van klooien in het land. Nu dus een tweede spontaan vandaag. Nu hoorde ik van de staleigenaar dat ze vamorgen met het land in gaan behoorlijk idioot had gedaan in de zin van het uit de band springen zal maar zeggen. Ze loopt er niet kreupel op. Heb haar direct afgespoten en ga vanavond en morgenochtend weer. Stappen en afspuiten dus. Ga morgen meteen even de DA bellen, kijken wat zij zegt. Wat is jullie ervaring hiermee??? Wat te doen dan wat ik nu doe?? En morgen binnenhouden of is dat niet nodig omdat ze er niet kreupel op loopt?

Groetjes

Miiej

Re: Spontaan een gal vandaag, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:20

hmm, mijn pony heeft stalbenen ik weet niet of dat een beetje overeenkomt. Ik spuit altijd benen af na het rijden. En kom minstens 2 keer per dag.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:45

Ik vraag me af of de gal wel door het springen in de wei komt. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Gallen komen meestal (naar mijn informatie) door overbelasting of slechtere kwaliteit beenwerk. Als ze van een sprintje in de wei een gal krijgen is dat iig geen goed teken.

Last hebben ze er niet van, dus als je zeker weet dat het een gal is hoef je je verder geen zorgen te maken.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:52

Mijn paard heeft ook een bult dat op een gal lijkt ik zit in hetzelfde schuitje. Alleen mijn paard heeft er wel een paar dagen kreupel opgelopen. De bult slinkt niet ik twijfel nog of ik de DA zal bellen of niet ik hou dit topic in de gaten.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:53

zou iemand kunnen uitleggen wat gal is?

bedankt Lachen

LadyRoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:59

Galletjes zijn meestal vochtophopingen op de onderbenen van het paard. Ze komen vaker voor bij oudere paarden en paarden met voos beenwerk. Overbelasting speelt vaak ook wel een rol bij het ontstaan van gallen.
Meestal ondervinden ze er geen hinder van. Gewoon genoeg beweging geven en na het rijden lekker de beentjes afspuiten Lachen
Hetzelfde geld voor stalbenen. Ik zou alleen wel de da erbij halen als ze gedurende een langere tijd kreupel zijn..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:50

dus het is eigenlijk hetzelfde als stalbenen??

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:52

Nee, het is een blijvend iets.

Het is een overvulling van het gewrichtskapsel of de peesschede. Door overbelasting is dat kapsel geirriteerd geraakt en is er overproductie van synovia (gewrichtsvloeistof) gekomen. Dat moet ergens weg, want dat past niet meer in het kapsel. Vandaar dat je een gal vaak boven of onder een gewricht ziet, op een plek met minder weerstand. De synovia zoekt gewoon een plek met minder weerstand. Zonder medische ingreep zal een gal die er enige tijd zit niet meer verdwijnen.
Ze hebben er geen last van, maar de overproductie is wel door een irritatie gekomen en daar kunnen ze wél last van hebben.

sox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:00

Bedankt voor jullie reacties!

Heb vandaag de DA gesproken. Zij vertelde dat hetgeen ik beschreef inderdaad wel kon komen van een rare sprong of beweging en dat het dan een overbelasting van de pees kon zijn (gezien de plek). Dat kan zich dan uiten in een vochtophoping. Die bult dus. Zij dacht niet direct aan een gal. (Te snel conclusie getrokken dus...) Omdat dit doorgaans voorkomt bij paarden die zwaar in het werk staan of oudere paarden. (wil niet zeggen dat het bij jonge paarden niet kan hoor!). Dit kon het wel gaan worden als het zou blijven zitten, of het kon een schiefel gaan worden. Dit omdat het niet warm is en ze er niet kreupel op loopt.

Maar in ieder geval is het rust, stappen en veel koelen. Ze vertelde dat ik zelf een testje kon doen door op de vochtbult te drukken, als het vocht er aan de andere kant weer naar buiten puilde (De andere kant van de pees zeg maar) dit dan duidt op een ontsteking. (Beetje raar omschreven, maar als je het doet begrijp je wat ik bedoel Knipoog had ik namelijk ook) Dan zou ze medicijnen nodig hebben. En helaas pindakaas blijkt dat dus het geval. Morgen maar weer even bellen. Zal wel antibiotica worden of iets dergelijks.

Ik vroeg meteen of dit dan kon duiden op een slechte kwaliteit van het gewricht, want door overbelasting zou het namelijk niet kunnen komen. Ze is nu 8 maanden onder het zadel ongeveer en ik rijd ongeveer om de dag een half uurtje max met haar. Soms iets minder vaak in de week zelfs. Dus was meteen bang dat het een slechte kwaliteit gewricht zou zijn. Ben namelijk ook internet gaan afspeuren en kwam dat onder andere tegen als tweede oorzaak buiten zwaar in het werk staan. Zij vertelde dat dit niet direct het geval hoeft te zijn.

Wel dat dit been nu extra gevoelig is voor dit soort dingen en dat dit been nu wat zwakker is omdat dit al de tweede vochtbult is die daar zit.

Dit moest ik goed in de gaten gaan houden. En daar bedoelde zij mee, lang stappen voor echt in het werk gaan, goed uitstappen en altijd afspuiten na het werk.

Nou hou jullie op de hoogte. Groetjes!

sox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:58

Het ei (bult) slinkt gelukkig al behoorlijk. Afspuiten en stappen helpt goed gelukkig. De dierenarts gaf nog aan dat een antibioticum als bijvoorbeeld Quadrisol kan ondersteunen en bijdragen aan een sneller herstel (maar was niet perse noodzakelijk). Bij mijn paard blijkt het, door het testje wat ik eerder beschreef, een peesschede ontsteking te zijn.

He en Diana, voor jou inderdaad een twijfelgeval. Kan me voorstellen. Als je paard er nu niet meer kreupel op loopt en het niet warm is kun je er weinig meer aan doen volgens mij. Ik denk niet dat het niet perse nodig is een DA te laten komen. Het blijft wel een zwakke plek en of een gal of een schiefel en dat is volgens mij alles. Maarrr als je twijfelt, gewoon doen. Better save than sorry zeg ik altijd. Lachen
Groetjes!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:44

In en uitstappen op de verharde weg kan dat bij jou?dat is ook heel goed.

Ik heb de hoefsmid erbij gehad en hij zegt dat het waarschijnlijk een gal is en dat ie wel zal slinken als ze weer aan het werk gaat maar weg gaat ie niet helemaal.
Mijn paardje staat nu minder in het werk vanwege mijn zwangerschap dit kan een reactie zijn op te weinig werk.

sox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:29

Dat is inderdaad een goeie, in en uitstappen op verharde weg. Ga ik zeker doen. Kan redelijk bij mij op stal.

Balen he zo'n gal. Ik werd er een beetje verdrierig van. Twee binnen twee maanden. Maar weet in ieder geval dat het niet heel erg veel kwaad kan. Maar hoop dat het hierbij blijft!

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:54

Luister gewoon naar je DA hij heeft ervoor gestudeerd Knipoog Knipoog