Bedankt voor jullie reacties!
Heb vandaag de DA gesproken. Zij vertelde dat hetgeen ik beschreef inderdaad wel kon komen van een rare sprong of beweging en dat het dan een overbelasting van de pees kon zijn (gezien de plek). Dat kan zich dan uiten in een vochtophoping. Die bult dus. Zij dacht niet direct aan een gal. (Te snel conclusie getrokken dus...) Omdat dit doorgaans voorkomt bij paarden die zwaar in het werk staan of oudere paarden. (wil niet zeggen dat het bij jonge paarden niet kan hoor!). Dit kon het wel gaan worden als het zou blijven zitten, of het kon een schiefel gaan worden. Dit omdat het niet warm is en ze er niet kreupel op loopt.
Maar in ieder geval is het rust, stappen en veel koelen. Ze vertelde dat ik zelf een testje kon doen door op de vochtbult te drukken, als het vocht er aan de andere kant weer naar buiten puilde (De andere kant van de pees zeg maar) dit dan duidt op een ontsteking. (Beetje raar omschreven, maar als je het doet begrijp je wat ik bedoel
had ik namelijk ook) Dan zou ze medicijnen nodig hebben. En helaas pindakaas blijkt dat dus het geval. Morgen maar weer even bellen. Zal wel antibiotica worden of iets dergelijks.
Ik vroeg meteen of dit dan kon duiden op een slechte kwaliteit van het gewricht, want door overbelasting zou het namelijk niet kunnen komen. Ze is nu 8 maanden onder het zadel ongeveer en ik rijd ongeveer om de dag een half uurtje max met haar. Soms iets minder vaak in de week zelfs. Dus was meteen bang dat het een slechte kwaliteit gewricht zou zijn. Ben namelijk ook internet gaan afspeuren en kwam dat onder andere tegen als tweede oorzaak buiten zwaar in het werk staan. Zij vertelde dat dit niet direct het geval hoeft te zijn.
Wel dat dit been nu extra gevoelig is voor dit soort dingen en dat dit been nu wat zwakker is omdat dit al de tweede vochtbult is die daar zit.
Dit moest ik goed in de gaten gaan houden. En daar bedoelde zij mee, lang stappen voor echt in het werk gaan, goed uitstappen en altijd afspuiten na het werk.
Nou hou jullie op de hoogte. Groetjes!