Veulen met één oog. Eventueel kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Veulen met één oog. Eventueel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:39

Ik ben op zoek naar een hengstveulen om mijn eigen veulen gezelschap te houden.
Nu kwam ik op het net een veulen tegen die één oog mist.
Dit is aangeboren. Er staat bij dat hij hier verder geen last van heeft.
Nu vraag ik me af of het wel verstandig zou zijn om hem te kopen...
Ik rij geen wedstrijden of iets dergelijks dus echt presteren zou hij niet hoeven.
Maar aan de andere kant, hoe "verkoopbaar" zou zo'n veulen of paard zijn?
Mocht hij vanwege omstandigheden ooit verkocht moeten worden.
Tja, wat zouden jullie doen...?
(Ik weet nog helemaal niets van dit veulen. Er is een e-mail verstuurd naar de eigenaar met de vraag voor meer informatie.)

Anoniem

Re: Veulen met één oog. Eventueel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:43

het zou mij niks uitmaken om zo'n paard te kopen als hij klinisch goedgekeurd is...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:47

tja, als het een lief/goed dier is verder is er vaak wel iemand die het dan weer wil kopen, alleen zul je er dan niet te veel voor kunnen vragen. veel mensen vinden het ook een naar gezicht (asl het zeg maar een holle oogkas heeft). wij hadden op de manege ook een paard met 1 oog, en dan 1 lege oogkas, die kon gewoon goed meekomen in de les en sprong ook geloof ik

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:48

Mij zou het ook niet uitmaken als het paard zelf maar goed is. Ik kende een paar die aan een oog blind was, ook weg, en die reed Z als geen anders, en springen dat hij kon!
Mij zou het niet uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:51

Ik heb een tijd lang een paard gereden die blind was aan 1 oog, dit was niet aangeboren maar op latere leeftijd opgelopen. Zij had nergens last van, werd niet schrikkerig oid.
Als het aangeboren is zal het juist niets uitmaken denk ik.. Omdat het veulen van jongs af aan niets anders is gewent..
Misschien kun je wat last krijgen met infecties aan het oog en zal het er op latere leeftijd misschien wel helemaal uit moeten, ook kan het paard misschien wat moeilijker verkeersmak gemaakt worden..
Of het verkoopbaar is.. Ik denk toch een heel stuk minder, mensen willen denk ik toch liever een paard wat normaal "oogt"
maar als jij serieus interesse heb, gewoon doen!

Frosti4

het zou mij ook niet uitmaken! Knipoog hij/zij is er mee geboren en er groeit er mee op dus zal er weining last van hebben.

Frosti4

het zou mij ook niet uitmaken! Knipoog hij/zij is er mee geboren en er groeit er mee op dus zal er weining last van hebben.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:52

sorry per ongeluk dubbel gepost......

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:27

Ik zou het niet doen.
Zelf heb ik een 18 jarige Friese hengst die blind is aan een oog, is al vanaf z'n 3 blind.
Ondanks dat ie altijd heel erg braaf is geweest, zijn er ook wel eens momenten bij geweest dat het toch wel problemen gaf.
Ook houdt ie altijd z'n hoofd een klein beetje scheef om toch alles te kunnen zien, daardoor krijg je wel een verhoogd risico op bv een nekblessure.
Oeds heeft ook Z dressuur gelopen, aangespannen uitgebracht, zonder problemen, maar hij is altijd wat moeilijk geweest in de rechterbuiging, al heel z'n leven.
Natuurlijk is een paard ook links of rechtshandig, maar een blind oog speelt wel degelijk een grote rol in zoiets!!
Nu is hij met pensioen omdat ie ook slechter begint te zien met z'n andere oog, daardoor reageert ie enorm heftig op bepaalde geluiden, kan dat gewoon niet meer thuisbrengen en gaat op hol.
Denk er heel goed over na, er zijn tenslotte genoeg gezonde veulens zonder dit soort mankementen Knipoog

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:32

ik ken een springpaard die ZZ springt met 1 oog Knipoog
dus als je er een goed gevoel bij hebt, gewoon kopen hoor!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:36

Ik weet dat er genoeg gezonde veulens zijn.
Maar grote kans dat dít veulen financiëel nét wat aantrekkelijker is Knipoog
Ik zoek dus gewoon een hengstveulen voor erbij. Voor mijn eigen veulen.
Ik ga daar geen € 3000,- aan uitgeven. Dat heb ik op dit moment ook niet trouwens...
Dat zou eigenlijk de enigste reden zijn dat ik hem eventueel zal kopen.

Kiki_Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:39

Ik heb zelf een aantal maanden geleden bijna een tinker met 1 oog gekocht.En heb eerst eens met een veearts overlegt wat de nadelen ervan zijn..Misschien moet je dat eens proberen, het heeft mij heel erg geholpen bij mijn besluit.
Succes!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:50

als het veulen klinisch wordt goed gekeurd, waarom niet?

Beestje is niet anders gewend, en zal er dus ook niet drukker/moeilijekr van worden. Zo is die nou eenmaal.
Ik denkdat het nog gewoon goed verkoopbaar moet zijn in de toekomst. Misschien iets minder waard dan een eentje die wel kan zien met beide ogen. Maar je hebt em natuurlijk ook voor minder gekocht

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:58

Gewoondoen hoor. Wij hebben een pony met een oog. Hij is nu negentien jaar en heeft Z gelopen. Ik freestyle zelfs met 'm. Met sommige dingen houd ik wel rekening. Bijvoorbeeld in de trailer met zijn goede oog aan de kant waar eenander paard staat. Op buitenritten wil die heeeel soms weleens zijn wat daaien om wat meer te zien aan de andere kant. We doen veel met stem en gevoel(freestyle) dit heeft misschien zijn zelfvertrouwen vergroot. Weet ik niet maar kan ik me zo bedenken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:08

Een kameraadje voor je veulen vind je voor minder dan 3000 Euro hoor....als je dit veulen koopt moet je er rekening mee houden dat hij moeilijk verkoopbaar gaat zijn. Wat wil je: toch een beetje uit de kosten komen (wat met een gezond veulen al moeilijk is) of deze dreumes een kans geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:10

De verkoop zal wel moeilijker zijn dan ja.
Maar wat Cassidy al zegt heb je de optie dit veulen wel een kans te geven Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:18

Dit is mijn cycloopje Tong uitsteken :
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YQJ6RKWG

Prima pony! Niks mis mee. Loopt keurig twee kanten op. Een geschikte koper voor zo'n pony vind je echter niet snel (ik heb het geprobeerd), maar alleen een hoop reacties van 'Penny meiden' en van andere mensen met weinig verstand van zaken Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:23

Ik heb meerdere keren te maken gehad met paarden die aan een oog blind waren. Soms houden ze idd het hoofd wat scheef. Maar verder hoef je er weinig hinder van te hebben. Eentje heb ik op behoorlijk niveau zelfs mee gesprongen.
Verkoop was daardoor ook geen probleem.
Wat wel belangrijk is, is dat de prijs er naar is. En er mee gaan fokken (indien het een merrie betreft) lijkt me ivm erfelijkheid ook minder verstandig.
De prijs moet lager zijn...maar dat is het dus ook als jij het weer wilt verkopen, dus dat moet je je goed realiseren.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:05

Als het aan mij ligt zal hij nooit verkocht worden.
Maar ja, ik kan niet in de toekomst kijken...

@Cassidy: Ik zoek het internet af.
De meeste mensen vragen voor een KWPN veulen toch wel ronde de € 2750,-/€ 3900,-
Ik wil toch maar iets van € 2000,00 betalen.
Zeker omdat ik dus niet in de sport rij en het veulen alleen voor recreatie bedoeld is.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 21:03

Ik heb zo juist een mailtje terug gehad van deze mensen.
De vraagprijs bedraagt rond de € 2000,00...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:28

vind ik vrij hoog, ik zou evt een lager bod doen en kijken wat ze dan doen, zij weten ook wel dat een veulen met maar 1 oog slecht te verkopen is

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:10

Ik heb zelf een paard dat aan een oog blind is. Hij heeft als jaarling een onsteking gehad die naar binnen in het oog is geslagen. Het paard is nu acht jaar oud. Ik merk er niets aan. Het paard loopt M dressuur. Het zou inderdaad alleen lastig kunnen zijn als je hem weer zou willen verkopen. Ik spreek uit ervaring. Bij de meeste mensen schrikt het toch af als ze het zien. Ik vind de vraagprijs van 2000 euro erg veel geld voor een veulen met een oog. Ook al zou hij een super afstamming hebben. Succes met je beslissing

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:50

Belachelijk, wat een geld...dat vind ik te veel...volgens mij willen ze de hoofdprijs? Wat voor afstamming zit er achter?
Ik zou niet meer dan slachtprijs geven,en dan mogen ze nog blij zijn dat je hem koopt. Voor de fok is hij iig waardeloos.
Weet jij hoeveel goede en gezonde paarden je voor 2000 Euro kunt kopen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 00:09

Ja ik vind 2000 ook een hoog bedrag.
Als hij stukken goedkoper was zou ik er over na denken.
1 oog hoeft geen problemen op te leveren voor recreatief gebruik.
Ik ken ook een paard dat L sprong en M dressuur liep.
En een pony die M sprong..
Super leuke beesten met veel vertrouwen en grote band met ruiter.

Maar 2000 vind ik veel.

Wat is de afstammeling?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 00:31

Overigens hoeft het niet perse een KWPN-er te zijn...
Ander ras kan best. Desnoods neem je er een in pension...hoeft niet perse van jezelf te zijn (hoewel je dan wel een probleem hebt als ze halverwege mochten vertrekken).
Is het een optie om je veulen in opfok te zetten?