Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 12:59

Wie kan me vertellen of zo n zenuwsnede een eerlijke optie is als het dier hoefkatrolontsteking heeft?
Wat zijn de gevolgen op lange termijn?
De hele ondervoet is bij zo n zenuwsnede gevoelloos,dus als het paard in een spijker of iets dergelijks stapt ,voelt het dat niet.
Wat is jullie mening en ervaring hiermee?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:04

Ik zou het zelf niet doen. Door dezelfde redenen die jij noemt. Maar een pony bij ons op stal heeft twee jaar geleden een zenuwsnede gehad en kan nu nog steeds recreatief pijnvrij bereden worden. Wanneer je rekening houdt met de beperkingen die zo´n paard heeft en eerlijk bent tegenover het paard wanneer het weer pijn krijgt dan zou het een keuze kunnen zijn. Het paard waar ik het over heb, heeft nu een veulen. Na het afspenen gaat dit paard de weide in en mag rustig van haar ´oude´dag genieten met licht recreatief werk. Wanneer ze pijn krijgt wordt ze uit haar leiden verlost.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 13:29

Die van mij is pas 6 jaar dus nog lang niet aan haar pensioen toe.Ik weet ook nog niet zeker of ze hoefkatrolontsteking heeft.Ik wil me er op voor bereiden voor als dat het antwoord zou zijn.Ik moet van een waddeneiland komen en ga niet eerst naar huis terug om er over na te denken.Die bootreis is te duur om er na een week nog een keer naar toe re rijden.Als ik er eenmaal ben(morgen) dan moet het ook dan allemaal gebeuren.Ik wou dat het makkelijker kon.
Iemand meer ervaring?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:41

Ik heb een 13 jarige merrie met gaten in de straalbeentjes. Daarvoor komt eigenlijk ook alleen nog maar zenuwsnede in aanmerking als ik wat met haar zou willen doen. Wij hebben op aanraden van een bekende kliniek besloten het niet te doen. De risico's en nadelen zijn groter als de voordelen.
Nadelen:
- Meestal zijn naast de straalbeentjes ook de sesambeentjes pijnlijk, deze blijven gevoelig na de zenuwsnede. Dus dan is het voor niks.
- De ondervoet is ongevoelig dus hoefzweren, hoefbevangenheid en alle andere hoefproblemen worden niet meer opgemerkt.
- Vaak groeien de zenuwen weer opnieuw aan waardoor dezelfde problemen weer terug komen.
- Operatie risico.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:33

Is het een grote operatie dan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:35

voor je dit soort drastische dingen overweegt, kijk eens op
www.hoefkatrol.com
dat heeft al heel wat paarden voor de slacht behoed.
heel kort samengevat; de scheefheid die elk paard heeft, kan leiden tot eenzijdige overbelasting van de hoefkatrol en dus tot ontsteking leiden. Door het paard recht te richten, neem je de oorzaak van de ontsteking weg en geneest het paard.
't is echt de moeite waard om je hierin te verdiepen!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 16:46

Das heel leuk allemaal ,maar daar vraag ik niet om.Ik vraag om info e.d van een zenuwsnede.Die site waar je het over hebt heb ik al lang doorgespit.

Bij dat recht richten heb je toch instructie nodig en dat gaat nogal moeilijk op een eiland.Dat is niet iets van 1 dag.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:31

Die van mij is 18 en heeft al jaren hoefkatrol, maar zijn er pas 3 jaar geleden achter gekomen, maar ik kan nog gewoon met hem rijden, wel wat rustiger dan. Hij heeft 2 jaar balkbeslag gehad en nu heeft hij alweer een jaar gewone ijzers en het gaat prima.
Dus hoefkatrol hoeft niet gelijk heel ernstig te zijn!
Veel succes morgen!

Ik ken ook een paard van 23 jaar met een zenuwsnede vanwege HKO en die loopt nog prima.De zenuwsnede is 2 jaar geleden gedaan.
Maar ik kende ook een paard die het ook had, maar daar waren ze weer bij aangegroeid. Toen is het nog een keer gedaan, maar dat heeft niet geholpen. Dat paard had duidelijk veel pijn, lag veel op stal. Dit paard is uiteindelijk afgemaakt. Maar die had wel meer problemen dan alleen het straalbeen, er ontbraken ook banden in de hoef, die er wel hoorde te zitten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 20:38

Cynthiar ,bedankt!Ik heb al over diverse mogelijkheden gelezen de laatste tijd ,maar wat is wijsheid.Ik moet morgen wel weten wat ik wil ,vandaar dat ik er van te voren alvast navraag over doe.Moeilijke dingen.Je wilt toch het beste voor je paard.Zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:51

Ik zou dit zelf nooit doen, ik wil je dan ook aanraden eerst een s te kijken op www.hoefkatrol.com door op deze methode te rijden (ik les elke maand bij AdB) heb ik mijn paard vd slager gered, zonder enge operaties. En mijn paard is echt niet de enige bij ons op stal die ipv de slager nu weer lekker loopt. De aandoening hko gaat nooit meer weg maar als je de oorzaak (eenzijdige overbelasting door niet rechtgericht te rijden) weg neemt heeft het paard geen last meer van hko of ks of anderen slijtage. Omdat ik zelf zo heel erg blij ben met het feit dat ik mijn paard hierdoor nog heb wil ik je graag dit advies geven, probeer het eens het helpt echt! Voor mij is het rijden leuker dan ooit!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:59

@ ShirleyA:
eilander schreef:
Das heel leuk allemaal ,maar daar vraag ik niet om.Ik vraag om info e.d van een zenuwsnede.Die site waar je het over hebt heb ik al lang doorgespit.

Bij dat recht richten heb je toch instructie nodig en dat gaat nogal moeilijk op een eiland.Dat is niet iets van 1 dag.

Het paard wat ik nu hier op stal heb staan, heeft ook een zenuwsnede gehad. Ik weet zelf niet of ik daarvoor zou kiezen. Net wat Xox zegt.
Verder zijn de benen van dit paard helemaal kapot. Ik weet niet of dat komt omdat hij gewoon door is blijven lopen, omdat hij toch geen pijn voelde???

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:02

Ik vind het een egoistische keuze, paard maar zenuw doorsnijden omdat jij hem graag wil blijven rijden bv.

Het zou echt mijn allerlaatste optie zijn, bij een paard die gewoon alles er voor over heeft om te leven. Maar als het dier zonder zenuwsnede op wei kan staan of recreatief bereden kan worden geef ik dit de voorkeur (ligt ook aan karakter paard).

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:04

QuijoSavan schreef:
Ik vind het een egoistische keuze, paard maar zenuw doorsnijden omdat jij hem graag wil blijven rijden bv.

Maar ja, als een paard daarmee pijnloos door het leven kan??

Ik zeg daarmee niet dat ik het goed of fout keur. Ik heb er zelf gewoon geen ervaring mee en mezelf er ook nooit in verdiept.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:11

Vonnie84 schreef:
QuijoSavan schreef:

Maar ja, als een paard daarmee pijnloos door het leven kan??

Ik zeg daarmee niet dat ik het goed of fout keur. Ik heb er zelf gewoon geen ervaring mee en mezelf er ook nooit in verdiept.

Ja maar hoe zou jij t bij jezelf vinden? Bij mensen doen ze toch ook niet aan zenuwsnedes en wat als er bv een ontsteking komt in de hoef? Lijkt me niet echt leuke situatie.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:53

eilander schreef:
Is het een grote operatie dan?

Het paard gaat hierbij geheel onder narcose. Dus je hebt narcose risico. Zoals het niet meer (goed) uit de narkose komen, Verwondings gevaar bij het wakker worden, infecties enz.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:37

Daarbij het risico dat het paard niet weet wat het aanmoet met het dode been/voet, dus kans dat ze alsnog kreupel lopen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:28

En daarbij,je weet niet of er nog wat aan de hand kan zijn,als het paard bv een kogelgewrichtsontsteking heeft(wat dus los staat van de HKO)kan je het niet merken.

Ik vind het zoals een ander persoon erg egoïstisch,je kan je paard daarmee veel ellende aandoen,misschien nu niet maar wel in de toekomst.

Dus TS,neem het advies van een paar anderen maar aan en ga eens kijken op www.paardenbegrijpen.nl ,voor alles is een oplossing,je moet er alleen zelf achter zoeken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:16

Gister dus naar van Unen geweest.De hoefkatrol was op de foto super gezond!De straalbeentjes en sesambeentjes al net zo mooi.Mijn paard heeft dus twee ongelijke voeten.Een veulenvoetje zogeheten.Als veulen zijnde heeft ze bij het grazen steeds hetzelfde voetje voorgeplaatst waardoor deze zich veel platter heeft ontwikkeld.Nu heeft mijn hoefsmit dit al aardig beter weten te krijgen in de loop der jaren ,maar dus nog niet genoeg.
De banden en pezen die over de hoefkatrol heen lopen zijn nu dus te veel opgerekt en geirriteerd.Door eerst het beslag van achter iets op te hogen dmv een blokje worden de banden en pezen ontlast.(net als bij een overbelasting van je achillespees moet je ook een blokje onder je schoen)Aan de hoefsmit de kunst om met verloop van tijd te proberen er meer verzenen onder te krijgen waardoor ze steiler komt te staan.
Dit is dus zogeheten een klinishe hoefkatrol.
We doen dus GEEN zenuwsnede,maar van Unen heeft het wel als optie genoemd zou het op deze manier niet willen.
Verder heeft ie haar totaal nagekeken en ze was verder supergezond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:23

Op het moment dat je zenuwsnede gaat toepassen gaat de klok tikken. De zenuwen kunnen namelijk weer aan elkaar groeien, en doen daar doorgaans dan een jaar of twee over, daarna loopt het paard weer met pijn. Ik heb zelf geen ervaring ermee, weet dat Imker (boktnaam) een paard heeft waar ze de zenuwsnede heeft laten toepassen vanwege een cyste in het straalbeen.

Hoe ik er tegenover zou staan? Ik zou eerste al het andere proberen, zenuwsnede zou ik als laatste optie doen, als het enige andere alternatief de eeuwige groene weides zouden zijn. Noem me egoistisch, maar ik zou die twee jaar dan nog van mijn paard willen genieten, en ik gun haar die periode dan nog zonder pijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:28

QuijoSavan schreef:
Daarbij het risico dat het paard niet weet wat het aanmoet met het dode been/voet, dus kans dat ze alsnog kreupel lopen.

Het is niet de hele voet die gevoelloos wordt, maar alleen een gedeelte van de voet.

Afbeelding

en voor verdere uitleg van de operatie moet je hier even kijken.

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... wsnede.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:31

eilander schreef:

Eh..mag ik vragen welk eiland je zit? Rechtrichten hoort iedere ruiter te beheersen, en als je dat niet kunt, moet je het aan iedere instructeur kunnen vragen, daar heb je niet alleen AdB voor nodig. Als je instructie dat niet kan, schort er wat aan de instructie.
Je loopt nu tegen dit probleem aan, stel dat je dit paard met pensioen stuurt en de volgende krijgt iets vergelijkbaars omdat jij het erin hebt gereden? Hoeveel paarden wil je verslijten voordat je aan jezelf gaat werken ?

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:46

Een paard bij ons op stal heeft hoefkatrol en is na een paar keer inspuiten in het gewricht er niet echt beter op geworden. De eigenaar heeft toen besloten om een zenuwsnede te laten doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels erover had en het misschien nooit zelf zou doen. Maar dit paard loopt nu al een jaar weer heerlijk en zijn eigenaar kan gewoon weer op wedstrijd. Het was dat of de slager.. wat is dan een eerlijke optie voor het paard?

Dit paard heeft overigens wel aangepast beslag. Het ijzer is aan de achterkant helemaal dicht, over een breedte van 4 cm. Dus het paard moet wel heel moeilijk doen om op het gevoelloze deel iets in zijn voet te trappen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:53

eilander schreef:
Gister dus naar van Unen geweest.De hoefkatrol was op de foto super gezond!De straalbeentjes en sesambeentjes al net zo mooi.Mijn paard heeft dus twee ongelijke voeten.Een veulenvoetje zogeheten.Als veulen zijnde heeft ze bij het grazen steeds hetzelfde voetje voorgeplaatst waardoor deze zich veel platter heeft ontwikkeld.Nu heeft mijn hoefsmit dit al aardig beter weten te krijgen in de loop der jaren ,maar dus nog niet genoeg.
De banden en pezen die over de hoefkatrol heen lopen zijn nu dus te veel opgerekt en geirriteerd.Door eerst het beslag van achter iets op te hogen dmv een blokje worden de banden en pezen ontlast.(net als bij een overbelasting van je achillespees moet je ook een blokje onder je schoen)Aan de hoefsmit de kunst om met verloop van tijd te proberen er meer verzenen onder te krijgen waardoor ze steiler komt te staan.
Dit is dus zogeheten een klinishe hoefkatrol.
We doen dus GEEN zenuwsnede,maar van Unen heeft het wel als optie genoemd zou het op deze manier niet willen.
Verder heeft ie haar totaal nagekeken en ze was verder supergezond.

Als je de hielen gaat hoger zetten,wat je dus doet met dat ijzer ga je artrose in de hand werken,het paard land op de teen,kan niet goed meer afwikkelen en bovendien zit het hoefbeen weer niet parallel met de grond.

Is ook gedaan met een ander paard dat ik ken,paard is rijp voor de slacht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:07

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:51

Cassidy schreef:
eilander schreef:

Eh..mag ik vragen welk eiland je zit? Rechtrichten hoort iedere ruiter te beheersen, en als je dat niet kunt, moet je het aan iedere instructeur kunnen vragen, daar heb je niet alleen AdB voor nodig. Als je instructie dat niet kan, schort er wat aan de instructie.
Je loopt nu tegen dit probleem aan, stel dat je dit paard met pensioen stuurt en de volgende krijgt iets vergelijkbaars omdat jij het erin hebt gereden? Hoeveel paarden wil je verslijten voordat je aan jezelf gaat werken ?

Maakt het wat uit welk eiland?
Het is Terschelling ,niet dat dat er wat toe doet.
Ik geloof niet dat je door hebt dat de keuze hier zeer beperkt is.Er zijn maar weinig instructeurs die hun baan opgeven aan de vaste wal om hier een handjevol eilanders les te komen geven die ook nog eens bijna geen wedstrijden rijden en anders gemotiveerd zijn dan de mensen aan de vaste wal.De gene die hier les geven(beste mensen en goede vrienden)dat zijn er maar 2 hebben inderdaad niet de ervaring als mensen die hun hele leven al dag en nacht staan les te geven en de kans hebben om bijscholing ed te volgen.Daarbij komt dat ze zelf ook niet zo vaak meer op een paard zitten.Toch zijn het ECHTE paardemensen ,die hun hele leven al in de paarden zitten in de vorm van huifkarverhuur en rijpaardverhuur en dus echt niet achterlijk zijn.Alleen het lesgeven is niet dagelijkse koek.

En dat rechtrichten van jou ,wat volgens jou iedere ruiter hoort te beheersen....Lopen we hier allemaal niet rond om vanalles te LEREN.Ik zou je zelf wel eens op een paard willen zien zitten.....

En als je goed gelezen had ,had je kunnen lezen dat van Unen constateerde dat het door haar ongelijke hoeven kwam omdat de ene te plat is.Wat we overigens zelf ook al hadden geconstateerd(voordat je daar over valt)Het heeft dus niks met rechtgericht te maken in dit geval.

Daarbij komt dat ik vind dat je wel heel snel met je conclusie klaar staat en minstens 3 meter naast je schoenen loopt en er vanuit gaat dat ik mijn paarden VERSLIJT!Wat weet jij nou van ons!!!