Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
eilander schreef:Das heel leuk allemaal ,maar daar vraag ik niet om.Ik vraag om info e.d van een zenuwsnede.Die site waar je het over hebt heb ik al lang doorgespit.
Bij dat recht richten heb je toch instructie nodig en dat gaat nogal moeilijk op een eiland.Dat is niet iets van 1 dag.
QuijoSavan schreef:Ik vind het een egoistische keuze, paard maar zenuw doorsnijden omdat jij hem graag wil blijven rijden bv.
Vonnie84 schreef:QuijoSavan schreef:Ik vind het een egoistische keuze, paard maar zenuw doorsnijden omdat jij hem graag wil blijven rijden bv.
Maar ja, als een paard daarmee pijnloos door het leven kan??
Ik zeg daarmee niet dat ik het goed of fout keur. Ik heb er zelf gewoon geen ervaring mee en mezelf er ook nooit in verdiept.
eilander schreef:Is het een grote operatie dan?

QuijoSavan schreef:Daarbij het risico dat het paard niet weet wat het aanmoet met het dode been/voet, dus kans dat ze alsnog kreupel lopen.

eilander schreef:Das heel leuk allemaal ,maar daar vraag ik niet om.Ik vraag om info e.d van een zenuwsnede.Die site waar je het over hebt heb ik al lang doorgespit.
Bij dat recht richten heb je toch instructie nodig en dat gaat nogal moeilijk op een eiland.Dat is niet iets van 1 dag.
eilander schreef:Gister dus naar van Unen geweest.De hoefkatrol was op de foto super gezond!De straalbeentjes en sesambeentjes al net zo mooi.Mijn paard heeft dus twee ongelijke voeten.Een veulenvoetje zogeheten.Als veulen zijnde heeft ze bij het grazen steeds hetzelfde voetje voorgeplaatst waardoor deze zich veel platter heeft ontwikkeld.Nu heeft mijn hoefsmit dit al aardig beter weten te krijgen in de loop der jaren ,maar dus nog niet genoeg.
De banden en pezen die over de hoefkatrol heen lopen zijn nu dus te veel opgerekt en geirriteerd.Door eerst het beslag van achter iets op te hogen dmv een blokje worden de banden en pezen ontlast.(net als bij een overbelasting van je achillespees moet je ook een blokje onder je schoen)Aan de hoefsmit de kunst om met verloop van tijd te proberen er meer verzenen onder te krijgen waardoor ze steiler komt te staan.
Dit is dus zogeheten een klinishe hoefkatrol.
We doen dus GEEN zenuwsnede,maar van Unen heeft het wel als optie genoemd zou het op deze manier niet willen.
Verder heeft ie haar totaal nagekeken en ze was verder supergezond.

Cassidy schreef:eilander schreef:Das heel leuk allemaal ,maar daar vraag ik niet om.Ik vraag om info e.d van een zenuwsnede.Die site waar je het over hebt heb ik al lang doorgespit.
Eh..mag ik vragen welk eiland je zit? Rechtrichten hoort iedere ruiter te beheersen, en als je dat niet kunt, moet je het aan iedere instructeur kunnen vragen, daar heb je niet alleen AdB voor nodig. Als je instructie dat niet kan, schort er wat aan de instructie.
Je loopt nu tegen dit probleem aan, stel dat je dit paard met pensioen stuurt en de volgende krijgt iets vergelijkbaars omdat jij het erin hebt gereden? Hoeveel paarden wil je verslijten voordat je aan jezelf gaat werken ?