Blootvoets op de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Blootvoets op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:14

Je hoort altijd dat het neit zo goed is om zonder ijzers de weg op te gaan. Voorlopig staat wietje nog blootvoets, en gebeurd dat dus wel.
Nu zijn er niet echt bermen waar ik in kan (of nee, waar ik in DURF... Liever neit met de Rijn of stijle sloot want op 30 cm afstand...) en dus op de weg blijf. Nu durf ik daarom niet veel of helemaal niet te draven, omdat ik bang ben dat haar hoefjes dan te kort worden of iets.

Is het raar om zoiets te denken, gaat dat idd zo snel, of kunnen ze wel wat hebben?

fjordnina

Re: Blootvoets op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:43

Draai de vraag een beetje om: Zijn ijzers wel zo goed voor de hoeven als gezegt wordt?

Het kan prima, maar met beleid. Laat de hoeven eerst harder worden door wat kleinere stukken op het asfalt te laten lopen. Als de hoeven te snel slijten kun je ook nog NB overwegen. Ijzers zijn niet altijd zaligmakend, denk bijv. maar aan brokkelhoeven, dan is het vrijwel ondoenlijk om blootsvoets te gaan.

Succes!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:44

Ik denk dat je prima zonder ijzers kunt rijden op de weg, als de hoeven van je paard het aan kunnen..
Rijd je zovaak op de weg dat de hoeven veel sneller slijten dan groeien, dan zou ik toch voor ijzers kiezen..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:47

Over de weg kan prima zonde ijzers. Probeer zoveel mogelik als het kan toch lekker de berm op te zoeken. En probeer op het asfalt bij voorkeur lekker te stappen. Dan kan dat echt geen kwaad, helemaal niet als je je ervan bewust bent en zelf even de lengte van de hoeven van je paard in de gaten houdt.. Knipoog

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:33

Als je het redelijk vak doet worden de hoeven vanzelf harder en dat lijkt me alleen maar voordeel voor jou. Knipoog En op den duur kun je dus wel een drafje doen. Zonder ijzers is zelfs beter voor de gewrichten dan met.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:56

Kan best wel, je kunt de hoeven wel wat meer in de gaten houden in het begin, en dan inderdaad en beetje opbouwen. Ik ga regelmatig juist over de weg draven om de hoeven een beetje kort te houden. Hoe meer je over de weg loop hoe harder ze gaan groeien.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:56

Helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven.
Gewoon kleine stukken proberen en kijken hoe de hoeven het houden.

grupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:11

en hoefschoenen dan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:21

Hoefschoenen ga ik niet aanschaffen. Het is niet mijn paard, en ze komt uiteindelijk op ijzers te staan. Hoefschoenen is dus niet echt een optie om voor 'eventjes' aan te schaffen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:53

*meld zich*
ik rij probleemloos kilometers over het asfalt, nu alweer voor het derde jaar dankzij natuurlijk bekappen. Ik maak geen gebruik van hoefschoenen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:37

Ik rij ook niet anders.....

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:31

Hoeven moeten ook ergens aan wennen. Ga niet meteen 3 km op de weg draven, maar langzaam opbouwen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:49

Die hoeven kunnen heel wat hebben. Sinds ik de cursus natuurlijk bekappen heb gedaan, ben ik niet meer bang om over straat te gaan. 's Winters rij ik doordeweeks alleen langs de weg, had ik vroeger ook niet voor mogelijk gehouden.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:21

Met mijn vorige en mijn huidige paard heb ik regelmatig op de weg gelopen. Geen problemen mee!
De voeten zijn prima in orde. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat ze snel te kort worden. Voor mij (ons) iig geen ijzers!

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:33

Ik heb sinds ik ben verhuisd weinig bermen meer om in te rijden, dus ook veel langs de weg, maar mijn paardje had in no time korte hoeven voor. Terwijl ik echt wel op heb gelet en niet teveel ineens. Ik kreeg van de smid toch het advies om haar voor op ijzers te zetten, omdat ze er te gevoelig op werdt. Maar die gaan er van de winter weer af als ik niet meer zoveel buiten rijdt. Ik zou zeggen zolang het goed gaat is het geen probleem toch.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:38

mijn staat ook blootsvoets.
vroeger ging ik zoveel mogelijk in de bermen, maar nu ik hem voor de koets aan het leren ben moet hi jwle op de weg. ik doe steeds kleine stukjes en let gewoon goed op of ze niet te kort worden.

wil hem ook liefst zonder ijzers laten, het is nl een shet met wat minipaard bloed in en hij heeft hele kleine hoefjes, dus ik denk niet dat ik snel een smid zal vinden die daar ijzers onder wil/kan leggen

edit: is het trouwens niet beter zonder ijzers? kan hij toch minder snel uitschuiven enzo