Bruine urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Bruine urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:12

Hai,

ik heb een probleempje, mijn paarden staan in een paddock die bestraat is. vroeger was het zand maar dat werd altijd zo'n vieze modderboel dat we het hebben bestraat. overdag staan de paarden bijna altijd in de wei. we hebben 1 ruin en 2 merries. de merries plassen altijd gewoon op de stenen. de ruin wil dit niet, waarschijnlijk omdat het spettert. maar als we hem dus in de wei zetten of gaan rijden dan gaat hij altijd gelijk op het eerste stukje gras gaan staan plassen. dit is gene probleem, wat wel een probleem is is dat hij het zo lang ophoud. ik weet niet of dit erg is? nu heb ik ook gemerkt dat als hij plast de laatste straal urine bruin is. hij lijkt geen pijn te hebben oid. maar het lijkt me ook niet heelmaal gezond eerlijk gezegd. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of weet hoe het komt?

fjordnina

Re: Bruine urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:38

Het is inderdaad niet gezond dat een paard de urine zo lang ophoud. Je zou op de stenen een hoek met zand/sto oid kunnen maken.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:40

Mijn pony heeft koliek gehad, dus kon moeilijk plassen, toen hij weer kon plassen was het ook bruin.. Mischien ja toch van te lang ophouden dan denk ik..
Beetje stro neerleggen is mischien een optie, mijn pony plast ook niet op stene, al leg ik maar een beetje stro ergens neer gaat hij op het stro plassen!
Pas er goed mee op!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 13:27

ja we gaannu ook een hoek met stro maken, het probleem is dat de anderen dat dus opeten. dus dan is het misschien al weg voordat hij erop kan plassen. hij heeft wel een stal die we in de winter alleen gebruiken met stro erin, dus dan maken we daar een plasplaats in. hopelijk helpt dat dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:45

als je nou een dun laagje zand op die stenen gooit dan?
dan spetterd het minder..
plas lang ophouden is helemaal niet zo goed, dus zal er wel een oplossing voor moeten komen denk ik

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:51

of gooi wat zand in de hoek over de stenen, wordt tenminste niet opgegeten andere alternatieven zijn wat zaagsel of vlas....wordt ook niet opgegeten maar waait wel sneller weg.....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:45

bruine urine kan duiden op spierproblemen of zelfs spierbevangenheid.
ik zou dus de d.a. eens bellen wat hij ervan denkt!
succes.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 05:19

Poe hee das niet zo handig! Zoals ik het lees heeft je paard een nierfalen gekregen door het te lang op moeten houden van zijn plas!

Oorzaak gevolg. Ga meteen naar een goede paardendierenarts en laat de werking van de nieren controleren!

Enne deze fout maakt niemand die dit leest meer Boos! Paard wil van nature geen ( plas) spetters tegen zijn benen!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:30

Hai, ik heb net wat informatie gevonden op internet over maandagsziekte. het paard heeft dan volgens mij helemaal bruine urine. bij Pim is het aleen het laatste beetje wat donker gekleurd is. het is ook niet zo dat hij de hele dag zijn urine moet ophouden oid. hij staat alleen s nachts binnen en daarna laten we hem in de wei. de dorige keer dat ik keek, toen hebben we hem na het eten ook nog eventjes in de wei gelaten was het over. toen was het niet bruin meer, hij moet dus waarschijnlijk uitgelaten worden. we gaan nu wel een stukje in de paddock onbestraat laten met houtsnippers. dat word ook niet zo modderig. al het straks weer bruin is de urine bel ik de DA.