Dilemma wel of geen ijzers, wie weet raad???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Dilemma wel of geen ijzers, wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:23

Mijn 5 jarige ruin heeft op zich goede harde hoeven, niets mis mee. Voor de zomerwedstrijden heb ik hem na een winter blootvoets te laten lopen er weer een ijzertje onder laten zetten.
Alleen ze groeien ontzettend hard, na 4 a 5 weken moet hij eigenlijk naar de smid voor nieuwe ijzers. Dus ik heb besloten om hem vanaf nu weer blootvoets te laten lopen. Dus de hoefsmid is langsgeweest en heeft hem bekapt, alleen nu lopen zijn benen steeds dik aan Verdrietig , en loopt hij niet helemaal zuiver (is minimaal) Hij loopt vanaf woensdag dat is 1 dag na het bekappen dus niet goed. 1+1= 2 zou je zeggen. Wat kan ik het beste doen, nog even aankijken of de smid bellen???

8nnemiek

Re: Dilemma wel of geen ijzers, wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:00

Je kunt altijd je smid even bellen, kijken wat hij ervan zegt.
Zelf zou ik even afwachten, misschien heeft je smid er erg veel vanaf gehaald waardoor het even wat gevoelig is. Als onze smid bij een paard de ijzers eraf haalde dan deed hij dat zonder te bekappen, en een week later ging hij pas bekappen, zodat de hoeven weer even eraan konden wennen.
Ik zou het even goed in de gaten houden, en als je zelf echt het gevoel habt dat er iets fout zit dan even je smid bellen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 09:57

Voor de rest niemand tips of ervaringen???

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:15

Misschien toch wat te kort bekapt.

Ik heb mijn paard deze week ook van de ijzers af laten halen, die heeft ook prima hoeven en ik had ze ook alleen voor de buitenwedstrijden. Hij is direkt bekapt en loopt prima, ook op de verharde weg, nergens last van.

Ik zou het als ik jou was even aankijken en alleen op het zachte lopen. Als het na 1,5 week niks beter is kun je altijd nog een DA of hoefsmid laten komen. Tenzij het erger wordt natuurlijk.