Na bekappen op eieren lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Na bekappen op eieren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:12

Ik heb een paard wat telkens na het bekappen niet zuiver loopt.
Loopt op eieren om het zo maar te noemen.
Dat duurt zo een paar daagjes en dan is het weer over.
Gevoelige voeten, maar moet ik er meer in zien dan dat?

superwoman

Re: Na bekappen op eieren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:14

Wat zegt je hoefsmid erover?
Heb je al eens een andere smid geprobeerd?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:55

Mijn paard had het ook altijd. De beste man (hoefsmid) durfde er op het laatst amper meer naar te kijken en ik zag zelf dat hij er niet teveel afhaalde en toch was mjin paard elke keer weer gevoelig.

Ik heb het opgelost door zelf te leren bekappen. Werk nu iedere 7 tot 10 dagen even snel de hoeven bij en hij is er nooit meer gevoelig op!

Heeft die van jou toevallig ook platvoeten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:18

Ik heb diverse hoefsmeden gehad bij mijn paarden en altijd was er minimaal 1 die 'te kort' bekapt was. Vaak zo erg dat het wel 2 weken duurde voor ze weer goed liepen.
Vooral de ene merrie was altijd aan de beurt, dat die niet vlucht als er een hoefsmid aankomt is mij voor een wonder.
Het is allemaal familie van elkaar en het kan genetisch bepaald zijn dat ze gevoelige zolen hebben.
Nu heb ik een nieuwe smid die de zool niet uitholt en de straal wat hoger laat, zodat die ook draagt. Het is al 2 bekapbeurten goed gegaan.
Mijn paardjes blij en ik ook.
Succes!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:26

romeorowan schreef:
Nu heb ik een nieuwe smid die de zool niet uitholt en de straal wat hoger laat, zodat die ook draagt. Het is al 2 bekapbeurten goed gegaan.

Bloos! zool uithollen?
Ik heb geleerd dat dat uit den boze is. Als je paard dan al een dunne zool heeft snij je hem immers nóg dunner.

Dat deed mijn smid gelukkig nooit maar desondanks was hij altijd gevoelig. Gelukkig is dat verleden tijd. De zool zal altijd gevoelig blijven neem ik aan maar omdat de straal ook draagt en hij op het harde hoefschoenen draagt is dat geen probleem.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:16

Ik heb zelf een jaar of 10 geleden een hoefkap cursus gedaan en met goed gevolg afgesloten.
Wij leerden toen dat je de dubbele zool weg moet halen. Met andere woorden al het onregelmatige. Dat noem ik dan uithollen.
Mijn paarden hebben geen dunne zolen, maar wel gevoelige. Ik zei ook altijd tegen de hoefsmeden: niet te kort, ik heb je hier liever wat vaker dan dat de paarden niet kunnen lopen. Toch ging het heel vaak mis.
Ik realiseer me dat ik enorm veel druk op de schouders van de 'nieuwe' hoefsmid leg, maar we kunnen er gelukkig erg goed over praten en ik heb alle vertrouwen in haar.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:29

Ik heb ook een pony gehad die enorm gevoelig was, terwijl mijn hoefsmid er echt niet teveel vanaf haalde.
Die pony lag soms zelfs een paar dagen in de wei, en wilde niet op z'n benen gaan staan omdat ie te gevoelig op z'n voetjes was Boos!
Echt heel raar.. maar na 2 dagen liep hij weer als vanouds

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:35

de dubbele zool, oftewel de overgroeide steunsels is wat anders dan het uithollen van de zool. Veel mensen halen dit nog weleens doorelkaar.

Zelf een cursus gaan doen en elke week kleine beetje weghalen is beter. Bovendien is het ook leuk om zelf te bekappen en ook gezonder voor de hoeven dan eens in de zes weken. Met regelmatig bekappen (om de week) zorg je ervoor dat je paard sterke en gezonde hoeven krijgt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:13

Denk idd dat je overgroeide steunsels bedoeld Romeorowan, gelukkig maar Lachen
Die haal ik ook weg alleen zijn ze niet overgroeid Knipoog

Maar begrijp ik het goed? Je hebt zelf wel een cursus gedaan maar bekapt niet zelf?
Lol - ja voor een smit kan het geen pretje zijn zo'n kritische eigenaar erbij te hebben staan Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 12:33

Een hoefsmid mag zich uitleven op de hoeven van mijn paarden, maar niet bij deze.
Veel te gevoelige en slechte hoeven daarvoor.
Nu ben ik er aan gewent onderhand dat dit paard na het bekappen gevoelig loopt.
De ene keer erger als de andere keer. Ligt eraan hoeveel er aan gedaan moet worden.
Ik vroeg me af, is het alleen maar de gevoeligheid, of kan het ook ergens anders aan liggen?

(uiteraard weet mijn hoefsmid dat ik een drama paard heb)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:59

holly schreef:
Een hoefsmid mag zich uitleven op de hoeven van mijn paarden, maar niet bij deze.
Veel te gevoelige en slechte hoeven daarvoor.
Nu ben ik er aan gewent onderhand dat dit paard na het bekappen gevoelig loopt.
De ene keer erger als de andere keer. Ligt eraan hoeveel er aan gedaan moet worden.
Ik vroeg me af, is het alleen maar de gevoeligheid, of kan het ook ergens anders aan liggen?

(uiteraard weet mijn hoefsmid dat ik een drama paard heb)

Ik heb geen idee. Weet alleen dat mijn vaste hoefsmid, en later ook nog es een paar andere, altijd uiterst voorzichtig waren met bekappen en er ook beslist niet veel afhaalden maar op één of andere manier pakte het nooit goed uit.
Ook nadat ik zelf heb geleerd hoe te bekappen wist ik dat de smeden er nooit teveel afgehaald hadden, maar waarom hij altijd gevoelig was......?

Ik weet alleen dat toen ik het zelf op de NB-manier begon te doen het over was Bloos!
Kan ik ook niet verklaren hooguit met, omdat de hoef niet de gelegenheid krijgt (te) lang te worden, de verandering na het bijwerken van de hoeven zo gering is dat het geen invloed heeft op de stand van de voet.
En dat terwijl ik altijd hooguit iedere 6 weken een hoefsmid erbij had juist omdat hij van die moeilijke voeten heeft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:12

Inderdaad zelf een cursus gedaan en toch niet zelf bekappen. Jaren geleden toen we (mijn man en ik) dat nog wel deden vonden we dat ontzettend zwaar. Mijn man lag dan op zijn knieen en hield de hoef vast terwijl ik deed wat ik op de cursus had geleerd.
En nee, ik bedoel geen steunsels, ik bedoel gewoon de zool. Hand op mijn hart: ik heb toen geleerd dat je het onregelmatige weg moet halen, zeg maar tussen de witte lijn en de straal.
Vooral bij de ene merrie was het echt niet met een paar dagen weer goed. Ik heb vaak genoeg wollen dekens op de stenen voor de stal neer gelegd, omdat ze de stal niet in en uit wou/kon komen. Als dat dan weer redelijk ging, dan zaten haar spieren zo ontzettend vast dat je het rijden nog niet op kon pakken.
Even voor de goede orde, ik val de vorige hoefsmeden niet aan, maar als je elke keer kreupele paarden hebt als ze bekapt zijn (en dan weer pijnstilling halen bij de da) dan baal je toch flink.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:44

Ja dat is zeker balen, dat geloof ik direct.

Ben nog steeds verbaasd over de zool uithollen. Kan er met mijn verstand niet bij dat dat gedaan wordt. Volgens mij is dat echt vragen om moeilijkheden.

Mijn man heeft een bokje gemaakt waar ik zijn voeten op kan laten steunen of in kan 'hangen'.
Erg makkelijk en een stuk minder belastend voor mijn rug.
Mss zou dat een optie zijn?
Ten minste; áls je het zelf weer zou willen gaan proberen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:55

"Zool uithollen" betekent voor mij: verwijderen van de losse fragmenten, een goede aansluiting zool-wand-witte lijn vinden om de lengte van de voet te bepalen. Als je alles laat zitten en het is één massief blok geworden is er ook vermindering van het hoefmechanisme!
Hoe zien jullie dat dan? (Jullie praten erover alsof het iets vreselijks is, dus zou graag willen weten of je er iets anders onder verstaat als ik..)
Paarden met gevoelige zolen worden natuurlijk op een andere manier bekapt, idd alleen de "overgroeide" steunsels voorzichtig verwijderen, maar dat noem ik niet uithollen.. Dat is nog steeds een lastig verhaal. Succes..

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:02

Mijn vorige paard liep ook altijd 2 dagen beroerd nadat de hoefsmid was geweest. Hij was wel 4-kant beslagen. We hebben er nooit iets mee gedaan omdat het na 1 of 2 dagen altijd weer over ging.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:57

Overgroeide steunsels weghalen is idd niet de zool uithollen. Losse fragmenten krab ik er ook altijd af. Dat is dood weefsel wat verwijderd moet worden.
Zool uithollen versta ik snijden onder. Dus de zool dunnen snijden om zo een mooie holle voet te krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:42

de mijne heeft sinds nov. vorig jaar ook gevoelige (lees DUNNE zolen). ik kan me indenken dat wanneer bekappers/smeden de zool uithollen, deze dus dunner maken waardoor het gevoelig wordt.

ik vraag me af of je als oplettende leek het verschil ziet tussen overgroeide steunsels en zool, ik kon dat dus niet tot ik me er in ging verdiepen Ja

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:01

Ik ook niet Pellie, de voeten waren altijd de zorg voor mijn smid maar ik ben zoooo blij dat ik er zelf over ben gaan leren. Is echt een wereld voor me open gegaan.
Zou iedereen kunnen aanbevelen het te doen.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:42

Mijn paard loopt ook meestal een daje onregelmatig nadat ze naar de smid is geweest, zeker op een harde ondergrond. Ik houd t ook maar op gevoeligheid omdat t meestal maar 1 dag is. En ik vind niet dat mn smid te kort bekapt.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:43

Mijn paard loopt ook meestal een daje onregelmatig nadat ze naar de smid is geweest, zeker op een harde ondergrond. Ik houd t ook maar op gevoeligheid omdat t meestal maar 1 dag is. En ik vind niet dat mn smid te kort bekapt.

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:22

Nou, in mijn beleving kan het echt aan de smid liggen, er gaan hier wekelijks meerdere paarden naar de smid, en er lopen er velen 'niet lekker' en soms is er zelf sprake van echte kreupelheid. Dus gaan een hoop mensen nu naar n andere smid...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:58

Helaas ik heb er ook 1
Hij is maandag van zijn ijzers afgehaald en dan is het logisch dat die wat gevoeliger is maar helaas smiddags was die gevoelig en s'avonds stokkreupel
Heb gisteren hem weer op voor ijzers laten zetten

Voor dat die op ijzers kwam heeft dezelfde smid hem al 2 keer bekapt en daar liep die nooit gevoelig mee

Hij zou er wel weer aan kunnen wennen maar dan zal die een maand de wei op moeten en opdit moment kan dit gewoon niet

Dus hij loopt lekker met zijn voorijzertjes en nou is er niks meer aan de hand

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:21

Mijn paard is ook na elk hoefsmidbezoek gevoelig. Soms 1 dag, soms een dag of 3. Hij had dit bij de vorige hoefsmid niet, maar die vernagelde mijn paard elke keer. Bovendien moest hij om de 5 weken komen omdat de hoeven zo slecht uitzagen. Daar wordt je ook niet vrolijk van. Hij zei ook dat hij er bijna niks vanaf kon halen omdat het paard dan gevoelig zou lopen. Dat klopte achteraf dus wel.

Nu heb ik een hoefsmid die mijn paard elke keer mooi op de hoeven zet. Na 8 weken komt de hoefsmid weer, maar dan ziet het er nog prima uit. Maar ja, baal wel dat hij nu elke keer gevoelig is. En ik vraag me af of het ook echt nodig is. Ik vind dat lastig te beoordelen omdat ik er geen verstand van heb. Mijn huidige hoefsmid zegt dat hij er wel minder vanaf kan halen, maar dat hij dan te dicht bij de oude nagelgaten moet nagelen waardoor de kwaliteit van de hoeven steeds slechter wordt (lees: smaller). Ik moet inderdaad zeggen dat hij nu wel beter op zijn voeten staat, maar ik vind het zo zielig dat hij elke keer toch pijn heeft. En dat heb ik liever niet als het niet nodig is, maar hoe kom je daar als leek nou achter!? Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:27

Alle hoefsmeden die ik ooit over gevoelig lopen na het bekappen heb gesproken, zeggen dat dat niet hoeft. Ik kan er vrede mee hebben als een paard een dag of 2, 3 niet lekker over steentjes loopt na het bekappen.
Echter als een paard in de wei, bak of paddock loopt alsof hij/zij een gebroken been heeft, dan is er toch echts iets mis gegaan.
Maar in de loop der jaren heb ik wel geleerd dat mijn familie paarden blijkbaar gevoelige voetjes hebben, dus ben ik extra voorzichtig.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:31

Mijn paarden zijn vorige week woensdag bekapt en lopen allebei stokkreupel. We zijn nu dus een week verder, iemand enig idee hoelang dit gaat duren en wat ik er aan kan doen? Mijn ruin loopt altijd iets gevoelig maar dat is dan na een dag of twee wel weer over. Nu zijn ze beide hardstikke kreupel en ik ben niet blij Boos!