Ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 14:30

Ik ga binnenkort verhuizen naar een andere stal waar je zelf je paard moet ontwormen. Op mijn huidige stal doen ze dat voor me en ik heb het zelf nog nooit hoeven doen.

Nou heb ik een paar vraagjes:
Om de hoeveel weken geef je een kuur?
Wat is de beste kuur of is dat paard-afhankelijk?
Moet je het hele jaar door ontwormen?
En hoe zit dat met afwisselen van merken i.v.m. resistentie?
Is het raadzaam een pakket voor een heel jaar te kopen of losse spuiten in te slaan?

Bedankt alvast!

Kartouche

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:58

Er zijn zoveel wormkuren!!!
Ikzelf wissel elke 3 maanden van werkzame stof, je hebt ivomectine, pyrantel , zelfs combinatie's van die 2 en andere werkzame stoffen ik wissel telkens al zodat als er wormen zitten ze niet resistent worden voor een stof.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:05

ik maak diezelfde afwisseling altijd,maar dan ongeveer elke 2 maanden, omdat sommigen maar voor 8wk werking hebben, is ook per soort verschillend, staat vermeld op verpakking en/of bijsluiter. en voor de nieuwe weiperiode en nieuwe stalperiode doe ik 1 die voor letterlijk alles werkt, ook longwormen,horzellarven enz staat altijd wel in de omschrijving wat voor wat is, zijn maar 2 of 3 soorten die voor alles werkt.
Je kan op de site van eraquell enz ook wel schema's vinden, kan je evt 1 toemailen, weet nog niet hoe ik hier plaatsjes kan plaatsen, want dat gaat steeds mis Blond

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:08

Mijn schemä:

Elke 2 maanden met een wormkuur met de werkende stof Ivermectine.(Noromectin, Furexel, Eqvalan, enz) Dan in het voor en najaar een wormkuur met Praziquantel en ivermectine (Equimax) of een dubbele dosering Pyrantel (hippotwin) tegen de lintwormen. (dus i.p.v. de Ivermectine pasta). Dan in Oktober een spuit met de werkende stof Moxidectine (Equest) i.p.v Ivermectine.

Met dit schema kan je niks verkeerd doen en bestrijdt je alle soorten wormen

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:12

Ontwormen om de 2 maanden het hele jaar door. En 1 maal in het jaar (najaar) ontwormen in het bloed door de dierenarts samen met de jaarlijkse tetanus en influenza spuit.
Ik wissel iedere 2 maanden van werkzame stof om resistentie te voorkomen en om zo veel mogelijk soorten wormen te bestrijden.

Veulens mogen niet iedere wormenpasta krijgen en de werkzame stof moet bij voorkeur ivermectine zijn.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:50

Dat onderwerp is al vele malen langs geweest op dit forum.
Gemiddeld moet je met de meest bekende preparaten om de 2 maanden ontwormen, afhankelijk van het gebruikte middel. Er zijn ook wormmiddelen die je maar eens in de 12 weken hoeft te geven.

Daarover (en over welke wormen er zijn en welke wormiddelen) lees je hier meer.

(Gebruik anders ook even de zoekfunctie binnen dit forum)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:56

Ik gebruik het schema zoals aangeraden door de Dierenarts.
Ontworm met Equimax, Equest en Equi600 ofzo, die laatste is er één van de kliniek zelf, die andere zijn bekende merken.
In de kliniek kun je meestal een geschikt schema vragen!