Castratie vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vedetje

Castratie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:09

Mijn hengst is vanaf aanstaande maandag "hengst-af"!! Hij word gecastreerd.
Nu word hij staand geholpen en alleen plaatselijk verdoofd. De hengstenhouder waar hij staat doet dit al een aantal jaar zo en nog nooit problemen gehad, wel met de algehele verdoving.

Nu vraag ik me af of er iemand is die hier ervaring mee heeft??

clara

Re: Castratie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:59

Mijn jaarling is in juni geruind, ook staand met plaatselijke verdoving, is erg goed gegaan en daarna ook geen problemen gehad met de wond.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:04

de mijne heb ik bijna af kunnen geven naar de casteratie niet zo zeer door de plaatselijke verdoving maar door de on kunde van de veearts mijn paard was 3 jaar let wel op dat hij zijn basis entingen allemaal gehad heeft hiermee kan je al een groot deel van de problemen voorkomen en als hij dadelijk geruind is een goede na verzorging geeft (water afspuiten ) en zorgen dat er geen vuil in komt door bevoorbeeld de stal op strooien als hij er nog in staat en NIET laten rollen
Een castaratie word vaak te ligt over gedacht maar het is best wel een behoorlijke ingreep voor het paard!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:55

mijn paard is 10 weken geleden gedaan is liggend in de kliniek gedaan. betaal wel wat meer maar heb niet zo'n vertrouwen in die castreurs. hij is toen 4 dagen gebleven(1ste dag kwamen spoedgevallen tussen) en ben blij dat ik het in de kliniek heb laten doen. hij is savonds gedaan en de dag daarna stond hij al weer buiten bij hun. dus bij mij heeft hij ook lekker eer buiten gestaan.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:58

ik heb mijn pony ook staant laten doen ging super snel
dit is trouwens wel gewoon gebeurt door een DA dus niet door een castreurs ( dit raad ik je dus ook echt af )

hij liep een half uur later al op de wei mijn zijn maatje en 3 dagen er na ging die al weer rustig stapend mee het bos in

hier paar foto,s
http://www.mijnalbum.nl/Album=SQS67PMR

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:18

de hengst die ik rijd ik vorige woensdag gecastreerd, volgens mij onder hele verdoving want ze moesten de dosis verhogen aangezien hij niet wou slapen. dus ik veronderstel liggend en onder volledige verdoving. Staand wordt ook gedaan en vaak wordt nu ook via de lies geopereerd (in de kliniek), het herstel hierbij is korter en de kans op infectie minder

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 06:46

Een staande castratie is goedkoper, maar heeft ook veel meer risico. De castratie is dan zeker onbedekt. Er kunnen door het open lieskanaal bacteriën in de buikholte komen, waardoor een buikvliesontsteking kan ontstaan. Maar het is ook mogelijk dat darmen via het lieskanaal en de nog open wond in het scrotum naar buiten komen... Het paard overleeft dat niet en de verzekeringsmaatschappij van de dierenarts vergoedt de schade niet.

Hier staan alle mogelijkheden voor castratie beschreven. Een lang verhaal weliswaar, maar je krijgt wel meer inzicht in de voor- en nadelen van elke methode.
Kwaliteit kost geld.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 06:58

ik heb ook 2 hengsten staand laten castreren, ging bij beide prima

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:26

henkv nou tja ben niet helemaal mee eens in de kliniek komen ze ook niet levent heb het vaak gehoort dat in de kliniek fout gaat voor zo simpele ingreep dus tja
ik denk dat je gewoon 50 50 moet doen
en ik heb goede ervaringe mee wij doen dit al een poos maar gewoon door een da en niet zo castreur