PAVO advies: wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

PAVO advies: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:01

Hallo allemaal,

Ben benieuwt wat jullie van het advies vinden.

Paard 25 (stokhoogte 1.75m), aan de schrale kant, 8 uur per dag weidegang op een weide met kort gras (anders is niet mogelijk), s'avonds een berg kuil, 1kg herbasan+1kg slobber.
Beweging: 3 tot 4 maal in de week een uur recreatief.
Knelpunt: paard mag geen biks ivm met overgevoeligheid op de spieren.

Het advies is om van de slobber en de muesli 0.5 kg meer te geven, dus 3 kg per dag ipv 2 kg.
Wat vinden jullie hiervan, ik vindt het best wel veel...

marloezzke

Re: PAVO advies: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:46

ik heb ook een pavo voeder advies gevraagd en vond dat ze veel advieseerden.
waar van ik zeker wass dat mijn paard er veel te heet van zou worden. ik heb het dan ook niet opgevolgd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:34

Ik vindt het ook teveel. zeker als er maar weinig mee wordt gedaan.

ook ik heb 2x een voedingsadvies aangevraagd.
1 voor m'n shet die alleen als grasmaaier dienst doet en af en toe een rondje met een kind erop. advies: 1 kg. biks per dag. Frusty

2e advies voor een fries wat alleen recreatief gebruikt wordt en overdag op het land staat. paard is luchtzuiger en er was door mij aangegeven dat hij niet zoveel krachtvoer mocht en onbeperkt hooi kreeg.

hun advies: naar zijn gewicht 4-5 KG BIKS per dag en hooi minder want onbeperkt was niet goed. ze mochten maar zoveel % van hun gewicht aan ruwvoer hebben.
mijn paard krijgt nu onbeperkt hooi en 2x2 handjes havens reform muesli op een dag en hij doet het hier super op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:51

Voerboeren geven altijd een wat "ruim" advies Koe
Als je echt een goed advies wilt hebben, moet een voedingsdeskundige naar het paard toe en dan nog kunnen ze met adviezen komen die niet helemaal lekker werken. Kijk altijd naar het paard, probeer nieuwe dingen voorzichtig aan uit. Wil je meer geven, bouw het dan langzaam op.
Ik ken je probleem wel een beetje, mijn paard is weliswaar wat jonger (19), maar daar kan ik ook niet zomaar krachtvoer bij gaan geven als ze te schraal wordt. Bij haar geldt dat je vooral veel goed (=voedzaam) hooi moet geven (dus niet van natuurgebied of graszaad) en dat kun je wat aanvullen met mais (maismuesli van Marstall of frisse kuilmais) en je gewone muesli. Het zou mooi zijn om hooi en krachtvoer in meer porties op te kunnen delen voor de betere vertering. Geef in ieder geval eerst ruwvoer en daarna pas krachtvoer, anders verwerken de darmen de helft niet en de andere helft verkeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:01

Heb ook eens voeradvies gevraagd. Driejarige die nog niet in het werk staat, krijgt 4 kilo onderhoudsbrok op een dag (!!!) en zoveel hooi als hij wil, kreeg 's avonds nog zemelen met maismeel. Gaat daarnaast de hele dag de wei op (kort gras). 's Avonds wortelen en eens per week slobber. Staat te mager.
Advies: nog meer brok bijgeven...
jaja, een driejarige die nog niks doet, hij komt zo al over de tralies heengesprongen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:00

Bij mij; Fries, Zeer licht werk tot noppes, 1.60 en 650 kg en snél dik op kort gras begonnen ze over 2 kg biks!! Yeah right Verward

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:27

Waratje schreef:

Toch niet altijd. havens is de enige die ik meerdere keren om advies heb gevraagd en die echt naar het paard keek.
voor de mijne adviseerde ze juist zo min mogelijk te geven.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:59

Tieme schreef:
Ik vindt het ook teveel. zeker als er maar weinig mee wordt gedaan.

ook ik heb 2x een voedingsadvies aangevraagd.
1 voor m'n shet die alleen als grasmaaier dienst doet en af en toe een rondje met een kind erop. advies: 1 kg. biks per dag. Frusty

2e advies voor een fries wat alleen recreatief gebruikt wordt en overdag op het land staat. paard is luchtzuiger en er was door mij aangegeven dat hij niet zoveel krachtvoer mocht en onbeperkt hooi kreeg.

hun advies: naar zijn gewicht 4-5 KG BIKS per dag en hooi minder want onbeperkt was niet goed. ze mochten maar zoveel % van hun gewicht aan ruwvoer hebben.
mijn paard krijgt nu onbeperkt hooi en 2x2 handjes havens reform muesli op een dag en hij doet het hier super op.

Dat is wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Zeker bij een luchtzuiger! Goed van je dat je doet wat je zelf goed vind: imo is dat ook het beste!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:20

Tieme schreef:
Waratje schreef:

Toch niet altijd. havens is de enige die ik meerdere keren om advies heb gevraagd en die echt naar het paard keek.

Idd, ik heb Havens een paar dagen geleden ook om advies gevraagd en zij kwamen met een heel goed advies. Helemaal niet zo'n advies van 'voer hem maar 2 kilo extra brok'.
Maar ik had ze ook gemaild met het idee van ze zullen me vast aanraden om veel meer te voeren, maar niet dus Haha!
Ik vind het advies van Pavo wel overdreven zeg Nagelbijten / Gniffelen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:53

Tieme schreef:
Waratje schreef:

Ah, die had ik inderdaad nog nooit geprobeert Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:41

Ik vind totaal 3 kg voor een schraal oud paard van 1.75m, zeker niet te veel voer. Mijn pony kreeg al 3 kilo hardvoer op een dag. Mijn huidige paard (ruin, 8 jaar, 1.72m) krijgt zo'n 5 kilo per dag (3 kilo sportbrok, 1 kilo muesli, 1 kilo slobber). Aan onbeperkt ruwvoer verstrekken doe ik niet. Wel krijgt mijn paard 4 x daags een portie hooi of kuil (laatste is bij ons op stal ook eerder hooi dan kuil).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:50

CCCCorine schreef:
Ik vind totaal 3 kg voor een schraal oud paard van 1.75m, zeker niet te veel voer. Mijn pony kreeg al 3 kilo hardvoer op een dag. Mijn huidige paard (ruin, 8 jaar, 1.72m) krijgt zo'n 5 kilo per dag (3 kilo sportbrok, 1 kilo muesli, 1 kilo slobber). Aan onbeperkt ruwvoer verstrekken doe ik niet. Wel krijgt mijn paard 4 x daags een portie hooi of kuil (laatste is bij ons op stal ook eerder hooi dan kuil).

In principe is het niet opvallend veel voer, daar heb je gelijk in. Maar TS geeft aan dat het paard overgevoelig reageert op biks en dan moet je dus met alle krachtvoer wat voorzichtiger omgaan en niet meteen 1,5 keer geven van normaal en verwachten dat het goed gaat. Rustig aan wat toevoegen en kijken wat er gebeurt kan wel, maar er is een risico dat je dus niet naar die 3 kilo krachtvoer toe kunt komen. Het paard zal vooral van zijn ruwvoer moeten leven, dus daar goede kwaliteit van regelen. Mogelijk een idee om wat luzerne bij te voeren, dat zet ook wat gemakkelijker aan dan hooi.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:34

Bedankt voor de reactie's!

Ik heb hem nu op 2,5 kg staan en tot nu toe gaat dat heel goed.
Luzerne is ook iets om in gedachte te houden, maar hij krijgt nu onbeperkt kuil.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:14

Zo te lezen hoe ik geen advies te vragen aan pavo.
Mijn paard krijgt 1 1/5 kilo perdag en als ik haar gereden krijgt ze meer en ze krijgt onpeperkt hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:28

Probeer eens het voeradvies van havens. daar ben ik ook erg tevreden over.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 13:31

Voor ons geen Havens, ja alleen de 5 granen mix meer niet.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:41

Ik heb de gebroken mais van havens