paard heeft lang nodig op adem te komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

paard heeft lang nodig op adem te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 07:15

Hallo Allemaal,

Sinds twee maanden heb ik een paard, mijn super lieve KWPN er Olly. Toen ik hem kreeg heeft hij een aantal maanden stil gestaan en was dus in slechte conditie. Ook bij de keuring zij de dierenarts, prima paard, loopt alleen na 10 min. werk te hijgen, maar dat is een questie van conditie opbouwen. Na langzaam opbouwen, in het begin reed ik 20 min. per x, 5 x per week, naar waar we nu zitten (ongeveer 6 x per week rijden en redelijk fanatiek) is zijn conditie wel beter, maar hij heeft nog steeds dat hij na een galopje in het bos erg loopt te hijgen. In de bak gaat het wel, maar in het bos is hij nog vaak behoorlijk buiten adem, ondanks dat ik heel erg veel stap. na een galopje van ongeveer 400 meter, heeft hij een kwartier nodig op op adem te komen. Ik hoor hem alleen in stap zwaar ademen. Verder heeft hij na het rijden ook altijd wat heldere uitvloeing. Hij hoest niet. Een maand geleden wel heel erg en had hij ook groene snotneus. Toen heb ik gelijk de vee arts laten komen en hij heeft Ventolimun gekregen. Hoest is ook verdwenen, maar de zware ademhaling niet.

Mijn vraag is, moet een paard na twee maanden niet helemaal op conditie zijn? Is het buiten adem zijn een kwestie van conditie + overgewicht (hij is nog iets te zwaar) of is er meer aan de hand? (Astma, dampigheid?) Hij gaat zowieso maandag naar de kliniek voor onderzoek, maar ik was benieuwd of jullie dit misschien herkennen.

dierfysio

Re: paard heeft lang nodig op adem te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:34

ja, mijn paard heeft dat ook (behalve die neusuitvloeiing, dat gelukkig niet).
hij is vorige zomer helemaal binnenste buiten gekeerd in de kliniek in Lienden. hij bleek cornage te hebben (die je nu ook duidelijk hoort tijdens werk) en een verwaarloosde longontsteking van toen hij nog jong was (hoe ze dat konden zien, geen idee) waardoor er wat littekenweefsel zat.
ik heb 'm rustig weer opgebouwd, en mits ik niet te woest doe, gaat het prima met 'm.
hij krijgt extra kruiden vd paardendrogist voor z'n longen, krijgt veel frisse lucht (weidegang, buitenbox) en ik vermijd stof (staat op vlas op stro, krijgt kuil ipv hooi).
wens je succes, en hopelijk krijg je wat duidelijkheid in de kliniek. waar gaan jullie heen eigenlijk? die arts in Lienden vind ik wel een aanrader, Mw. Laan is dat.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:29

Het kan een combi zijn van te dik en een slechte conditie. Het ene paard bouwt vlot een goede conditie op en een ander doet er wat langer over.
Maar het kan ook aan de longen liggen, dat hij toch lichtdampig is en vol met slijmen zit.
In het eerste en laatste geval zou ik hem zeker beweging blijven geven. Kijk wat hij aan kan en bouw nog steeds rustig op.

Verder kan ik er weinig over zeggen, wacht even af wat er in de kliniek wordt gezegd. Hou je ons op de hoogte?

Succes in de kliniek Lachen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 12:04

We gaan naar de kliniek in Nijkerk (Hofma en Van Gelder). Ik hoop dat het meevalt, maak me toch wel zorgen om hem hoor...

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 07:54

Hier even een update over Olly. We zijn gister naar de kliniek geweest waar Olly een bronchoscopie heeft gehad. Daaruit bleek dat hij slijm bij zijn bronchien en luchtwegen had zitten. Wederom heb ik Ventopulmin gekregen en nog wat andere pillen. De dierenarts denkt aan allergische bronchitus. Dit betekent dat ik Olly op zaagsel of vlas moet zetten. Heel vervelend want bij mijn eigen pensionstal wordt dit moeilijk. Ik hoop in ieder geval dat het beter gaat met hem als hij op een andere bodembedekker staat. De dierenarts kon namelijk niet met zekerheid zeggen dat het aan het stro ligt.