Hallo Allemaal,
Sinds twee maanden heb ik een paard, mijn super lieve KWPN er Olly. Toen ik hem kreeg heeft hij een aantal maanden stil gestaan en was dus in slechte conditie. Ook bij de keuring zij de dierenarts, prima paard, loopt alleen na 10 min. werk te hijgen, maar dat is een questie van conditie opbouwen. Na langzaam opbouwen, in het begin reed ik 20 min. per x, 5 x per week, naar waar we nu zitten (ongeveer 6 x per week rijden en redelijk fanatiek) is zijn conditie wel beter, maar hij heeft nog steeds dat hij na een galopje in het bos erg loopt te hijgen. In de bak gaat het wel, maar in het bos is hij nog vaak behoorlijk buiten adem, ondanks dat ik heel erg veel stap. na een galopje van ongeveer 400 meter, heeft hij een kwartier nodig op op adem te komen. Ik hoor hem alleen in stap zwaar ademen. Verder heeft hij na het rijden ook altijd wat heldere uitvloeing. Hij hoest niet. Een maand geleden wel heel erg en had hij ook groene snotneus. Toen heb ik gelijk de vee arts laten komen en hij heeft Ventolimun gekregen. Hoest is ook verdwenen, maar de zware ademhaling niet.
Mijn vraag is, moet een paard na twee maanden niet helemaal op conditie zijn? Is het buiten adem zijn een kwestie van conditie + overgewicht (hij is nog iets te zwaar) of is er meer aan de hand? (Astma, dampigheid?) Hij gaat zowieso maandag naar de kliniek voor onderzoek, maar ik was benieuwd of jullie dit misschien herkennen.