Pijn in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Pijn in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 20:30

Wie o wie kan mij helpen...
Sinds een half jaar ben ik na de bevalling van mijn merrie (5 jaar) weer gaan rijden.
Alleen ze loopt niet echt lekker ontspannen en door de rug. Hoewel ze haar rug niet echt spant (ik kan bijvoorbeeld prima op haar doorzitten) merk ik dat ze stijf loopt. Eerst liep ze wat opgekropt, dus ik ben vooral bezig om haar lekker ruim te laten lopen, neusje er uit etc. Dit lukt redelijk en gaat met vlagen heel goed. Alleen tijdens het galloperen krult ze zich op (wordt al minder) en gallopeerd heel kort een soort ponygallopje, niet lekker ruim zeg maar.
Gisteren had ik dus les en had ik het erover met mijn instructeur. Hij drukte achter het zadel vlak bij haar kont zeg maar en ik merkte dat ze pijn had. Ze trok haar spieren samen.
In de gallop loopt ze ook scheef en het zadel zakt eigenlijk altijd naar links. Ze is dus scheef. Nu probeer ik met buitenstelling, voltes verkleinen en vergroten etc. om haar weer recht te krijgen, ook lekker stukken buiten galloperen ben ik nu meer mee begonnen. Buiging naar rechts vind ze heel moeilijk en in de rechtergallop kreunt ze (links doet ze dit niet)
Het zit me dus niet lekker dat ze zo op die druk reageerde. Is het verstandig om een fysiotherapeut/ osteopaath er bij te halen? (Ik weet het antwoord al) En wie weet een goede in Drenthe?
Alle tips etc zijn welkom.

ZwarteParels

Re: Pijn in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:00

ga eens kijken op www.hoefkatrol.com. niet vanwege hoefkatrol maar omdat je als je je paard recht wilt richten een paar dingen moet weten.Onder het tabje klassieke rijkunst vind je een paar interessante regels die je zeker kunnen helpen om je scheve paardje weer recht op de benen te zetten. Succes.

Karin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:02

en ligt je zadel wel goed, want ze worden toch een stuk breder van de dracht.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:05

kijk eens op www.nvfd.nl voor een lijstje met gediplomeerde fysiotherapeuten. Persoonlijk kan ik je Jose Houtman aanraden.
Veel suc-6, Dewi

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 06:25

De site ken ik inderdaad, maar het is lastig om alleen van een site te leren recht richten. Verder heb ik nog een boek waar ik veel uit haal en uiteraard heb ik les (groeps en prive) Helaas laat mijn instructie het de laatste tijd nogal eens afweten door tijdgebrek (kan zij niks aan doen, komt door het seizoen en is dus tijdelijk).
Ik zal mijn zadel inderdaad nog eens laten nakijken en de fysio er ook even bijhalen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:05

oe dit doet me een beetje denken aan een SI probleem. Ik weet niet hoe ver achter het zadel ze gevoelig is, maar het zou kunnen zijn dat na de bevalling vanwege de rek op het bekken en de druk, het SI (hangt in de bekkenspieren) ietwat scheef staat. Hierdoor kunnen ze de achterhand niet goed onderbrengen (vooral te merken in de galop, die wordt korter) en gaan ze de rug vastzetten waardoor ze stijve en gevoelige rugspieren krijgen. Vraag eens op stal of er iemand weet hoe je het SI kan testen. Het is nl heel erg makkelijk maar je moet het precies op de goede plek doen: Als je je handen vanaf de rug richting staart brengt kom bovenop twee "punten" tegen van het bekken. Als je deze met een hand een beetje naar elkaar toe drukt, niet te hard en je paard reageert door doorzakken dan is het zeker een SI.

succes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:00

je ziet nogal eens dat na een bevalling de spieren net naast de staartimplant te gespannen en pijnlijk worden. dat zou het best kunnen zijn.
een goede fysio moet je daarmee kunnen helpen.
ceciel stremmelaar (gegevens te vinden op eerdergenoemde lijst op www.nvfd.nl) werkt in drenthe.
succes! hoop op snelle verbetering voor je.

ZwarteParels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:33

het blijft mij verbazen dat iedereen het zoekt in lichamelijke problemen en niet kijkt naar een evt. rijprobleem. juist bij paarden die hoog in de dressuur lopen hebben last. het lijkt mij verstandig om allebei de paden te bewandelen.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:13

Hoi,
Mijn paard heeft doordat hij van de winter hard gegroeid is ook wat last van zijn rug gehad.Ook inderdaad bij de overgang van de rug naar zijn kont. Bleek een spierontsteking te zitten, Heb toen medicijnen gehad en hem gelongeerd met een goque, lekker over de rug laten lopen dus zonder dat ik erop zat. Worden de buikspieren sterk van, wel zorgen dat hij goed van achter naar voor blijft bewegen. Ben nu weer een paar maanden aan het rijden, en tussendoor aan het longeren gebleven. Gaat nu heel goed en hij heeft geen last meer.
Groetjes Astrid.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:46

Derma schreef:
De site ken ik inderdaad, maar het is lastig om alleen van een site te leren recht richten. Verder heb ik nog een boek waar ik veel uit haal en uiteraard heb ik les (groeps en prive) Helaas laat mijn instructie het de laatste tijd nogal eens afweten door tijdgebrek (kan zij niks aan doen, komt door het seizoen en is dus tijdelijk).
Ik zal mijn zadel inderdaad nog eens laten nakijken en de fysio er ook even bijhalen.

Ben ik met je eens dat je v een site niet genoeg info kan halen. Maar na het lezen v deze site ben ik een clinic gaan regelen op onze stal van Antoine de Both en daarna zijn we met 10 ruiters doorgegaan om 1 x per maand te lessen bij hem op onze stal. Er lopen 3 paarden bij die haast bij de slager hadden gestaan, waaronder mijn eigen paard. Ze lopen nu weer! Ik heb tot nu toe alle paarden die hij doet zien verbeteren, vaak spectaculair. Wellicht kan je kijken bij www.paardenrecht.nl waar AdB les geeft of n clinic en kan je een keer gaan kijken ik beloof je dat t zeer de moeite waard is.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:54

Ik denk dat ik zelf inderdaad een fysio zou inschakelen én een persoon om eens naar mijn rijstijl te kijken. Dat zou ik dan niet door de instructrice laten doen die ik altijd al had, maar door een ander. Gewoon omdat je vaste instructrice je altijd al ziet rijden. Daar is op zich niks mis mee, maar twee mensen zien misschien meer dan een!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:56

Ik denk dat ik zelf inderdaad een fysio zou inschakelen én een persoon om eens naar mijn rijstijl te kijken. Dat zou ik dan niet door de instructrice laten doen die ik altijd al had, maar door een ander. Gewoon omdat je vaste instructrice je altijd al ziet rijden. Daar is op zich niks mis mee, maar twee mensen zien misschien meer dan een!

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:39

Bergje schreef:
Ik denk dat ik zelf inderdaad een fysio zou inschakelen én een persoon om eens naar mijn rijstijl te kijken.

Een goede fysiotherapeut doet dit OOK.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:52

Dewi schreef:
Bergje schreef:
Ik denk dat ik zelf inderdaad een fysio zou inschakelen én een persoon om eens naar mijn rijstijl te kijken.

Een goede fysiotherapeut doet dit OOK.

klopt. anders blijf je bezig met behandelen, en schiet het niet op.
dus altijd de ruiter meenemen in het verhaal; dan pas heb je een complete behandeling met kans van slagen.

TS: succes met zoeken naar een goede collega van Dewi en mij!