gescheurde peesaanhechting onder sprong en meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

gescheurde peesaanhechting onder sprong en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:02

Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn paardje blijkt een gescheurde peesaanhechting direct onder het spronggewricht van het linkerachterbeen te hebben, tenminste, als ik het goed omschrijf, morgen krijg ik meer informatie.

Dit is 1 van de gestelde diagnoses (er is helaas nog meer aan de hand). Volgens de kliniek moet hij voor deze aandoening 6 weken op absolute boxrust. De prognose is volgens de artsen goed.

Mijn paardje is net 5 geworden, hij is zeer energiek en ik weet zeker dat hij het erg zwaar krijgt als hij 6 weken op rust moet. Ik heb al 5 maanden 2x per dag met hem aan de hand gestapt (ivm kreupelheid afkomstig uit de linkerachterhoef, maar wat nu blijkt ook uit de kogel afkomstig kan zijn geweest) en dat was voor ons allebei geen pretje. Maar toen kwam hij tenminste zijn box nog uit.

Moet nog even horen wat er verder allemaal nog aan mankeert, er is sowieso op de oude(!!) (de vorige veearts heeft duidelijk wat gemist in januari! Boos! ) röntgenfoto's een opklaring te zien bij een van de sesambeentjes bij de kogel van hetzelfde achterbeen. Wat daar de gevolgen van zijn, weet ik nog niet.

Ook zijn de hoeven niet goed, en moet hij op speciaal beslag.

Afijn, het wordt een aardige waslijst. Ben dus erg benieuwd wie er ervaring heeft met dergelijke problemen, en dan in eerste instantie met name de hoge peesblessure aan het achterbeen. Hoe ging het genezingsproces, hoe lang duurde het, is het helemaal over gegaan, wat kan je paard nog wel/niet meer?

jiehaaa

Re: gescheurde peesaanhechting onder sprong en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:03

Niemand die hier ervaring mee heeft?

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:02

Hoi Jiehaa, hier ook een medestander...mijn pony heeft LA onder het spronggewricht een (gedeeltelijk) afgescheurde pees. Hierdoor kan er teveel buiging/speling op komen wat doorloopt tot problemen in de kogel. Komt dit aardig overeen met jouw blessure? Het is bij mijn pony juli 2005 geconstateerd. De oorzaak is onbekend, waarschijnlijk er door gezwikt en ermee door blijven lopen omdat er niks aan hem te merken was! Toen hij wat vaker met zijn been op rust stond heb ik hem laten scannen en bleek dit aan de hand. De prognose: 1 a 1,5 jaar...
Ik ging elke dag onbelast stappen, en omdat hij geen last had iom de DA toch weer voorzichtig erop. Omdat dit allemaal goedging ging ik steeds verder. Tot hij een warme kogel kreeg en weer met zijn been op rust ging staan. Toen heb ik hem 4 maanden in de wei gegooid, en ben sinds 2 weken nu weer begonnen. En tot nu toe gaat het goed. Ik stap een half uurtje om de dag.

Wedstrijden kan ik dus wel vergeten, nu hoop ik alleen maar dat ik weer een normale buitenrit kan gaan maken, maar wie weet, als je er maar genoeg tijd voor neemt komt het toch weer helemaal goed!

Ik lees graag meer over jouw ervaringen/adviezen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:59

Hoi Biewie,
is het bij jouw pony ook de buigpees aan de achterkant van het achterbeen?
Ik heb trouwens ook geen flauw benul hoe de peesblessure gekomen is maar volgens de DA kan het al ontstaan bij een scherpe draai als je pech hebt.
Ik ben ook heel erg benieuwd welke DA/kliniek jouw pony heeft behandeld. Mijn paardje wordt behandeld door de Keerhoeve in Voorschoten.
Vandaag is er trouwens (naast sesamoïdose, dat was de opklaring op de foto van januari) ook nog arthrose in de kogel ontdekt (lichte vorm). Dus vandaag heeft hij ook een spuit glucosamine gekregen.
Klinkt allemaal niet best he... Maar de behandelend arts is erg positief over de vooruitzichten! (Ik eerlijk gezegd niet, maar ik hoop van harte dat ik ongelijk heb)
Dinsdag komt de smid speciaal beslag onderleggen ivm zijn slechte hoeven, en daarna mag hij mee naar huis. Daar staat hem 6 weken boxrust te wachten ivm de peesblessure. Ik moet dagelijks een zalf smeren op de plaats waar de aanhechting zit. Die zalf trekt dan door de huid naar de plaats van de ontsteking.
Ben benieuwd hoe het gaat aanslaan allemaal.
Net als jij hoop ik ook in de toekomst normale buitenritjes te kunnen maken.
Maar om je de waarheid te zeggen, twijfel ik daar dus aan. Want het is niet 1 probleem, maar een heel scala. Waarvan de meeste dingen momenteel nog niet al te ernstig lijken te zijn, maar ja, hoe gaat het zich allemaal ontwikkelen?
Ik zal alle nieuwe ontwikkelingen in dit topic bijhouden. En als jij (en andere Bokkers!) nog nieuws/tips hebt, hoor ik het graag!

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:52

Ik ben sinds deze peesblessure bij Meeus van DK Ridderkerk. Had er geen ervaring mee, maar hij neemt de tijd en legt alles goed uit. Ik ben begonnen met Motricit pillen. Ontstekingsremmers en pijnstillers. Ik hoefde niet op rust, hij mocht op een rustige wei. Daarnaast stappen met hem, en ook heel dun spul wat intrekt op de plek insmeren.
Het zit bij mij ook inderdaad net onder het spronggewricht, maar ook aan de kant van de kogel.
Artrose heeft mijn pony niet, maar wel een 'slecht' bot waar de pees tegenaan ligt, wat de aanhechting weer zou bemoeilijken.
Al met al ben ik nu ruim een jaar verder maar lijkt het goed te gaan. Ik stap 3 a 4 x p/w een half uurtje en ga het binnenkort uitbreiden.
Ik denk wel dat je positief moet blijven, die peesblessure gaat uiteindelijk wel een keer over, als je er maar de tijd voor neemt. En als hij lichte artrose heeft zal je toch ook wel wat met hem kunnen? Er zijn toch zoveel paarden die dat hebben? En had je er ook klachten van of zagen ze het op de foto? Dat wanneer je geen foto gemaakt had, je het misschien nooit had geweten?
Er is trouwens een groot peesblessuretopic (in de huiskamer dacht ik) waarop je ook meer ervaringen kunt lezen.
En hoe zijn de hoeven dan? slecht van kwaliteit of slecht van stand? Of moet hij aangepast beslag ivm de artrose?
Ik heb net in ieder geval weer een rondje gereden op mijn 15 jaar oude pony, terwijl de DA de laatste keer zei dat ik om te rijden toch echt een ander paard erbij zou moeten kopen.
Dus niet wanhopen, je hebt een jong paard, geef hem een jaartje de tijd om van zijn peesblessure af te komen en je kunt er nog heel veel plezier van hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:57

Ik heb een geval gekend die aan twee kanten een compleet afgescheurde pees had, en daar is het niet goed mee afgelopen, het paard moest ingeslapen worden. Ze hebben 1,5 jaar met het paard gedokterd, rust gegeven en gestapt....

Maar als het bij jou maar gedeeltelijk is, moet je de hoop niet opgeven...succes met de revalidatie.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 09:36

Ik heb gisteren nog even bij de kliniek met de arts gesproken, daarvoor alleen via de telefoon omdat ik ivm mijn werk niet bij het onderzoek kon zijn.
Het is niet de diepe buigpees, ook niet de oppervlakkige maar nog weer een stukje dieper (en ja, de naam ben ik alweer kwijt... Was iets met il...). Het is ook minder gescheurd dan ik aanvankelijk had begrepen, dus dat was positief.
Ik moet net als Biewie een hele dunne vloeistof aanbrengen op de plaats van de aanhechting.
Ik heb ook gevraagd of hij echt 6 weken op stal moet, of dat weidegang misschien een betere optie is omdat hij dus ook lichte artrose heeft. Maar voor deze peesblessure moet hij echt op volledige rust.
Ik geef niet zo snel op hoor. Maar ik ben al sinds januari bezig. Dus als er nou weer een jaar bijkomt, en de vooruitzichten alleen maar zo nu en dan stapritjes zouden zijn.. Wat doe ik dat beestje dan aan? Hij is in de bloei van zijn leven en hij is het stappen meer dan spuugzat. Hij wil bokken en springen en vooral heel erg hard rennen, niks rustig blijven!
Die volledige rust en het opbouwen daarna, dat wordt echt afzien, en voor mij ook geen pretje. Weet ik inmiddels uit ervaring!
Maar goed, daar bijten we ons wel doorheen, daar ben ik van overtuigd. Ik hoop alleen maar dat het na die 6 weken ook echt verbeterd is, want ik wil dit dier (voor zijn eigen mentale gezondheid) niet nog langer opsluiten in zijn stalletje.
Maar de arts is echt heel erg optimistisch!! Meer dan ik, dat heb ik inmiddels wel een beetje afgeleerd. Maar hij is er echt van overtuigd (ik heb hem dat geloof ik wel 6 keer gevraagd) , en hij heeft ervoor geleerd, en ik niet. Dus ik ga heel braaf doen wat hij zegt, en dan zien we wel wie er gelijk krijgt (hij, hopelijk).

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 09:40

biewie schreef:
En hoe zijn de hoeven dan? slecht van kwaliteit of slecht van stand? Of moet hij aangepast beslag ivm de artrose?

De stand van zijn voeten is slecht, hij krijgt voor gewone ijzers en achter ijzers die wat afgerond zijn, dat zal voor de artrose zijn denk ik, en verder zal de smid kijken wat er nog meer nodig is.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:26

Als de DA positief is dan moet je dat ook zijn hoor, jammer dat hij echt op boxrust moet, maar de tijd gaat echt snel, ik ben ook alweer ruim een jaar verder en met een opwaartse lijn, en hij heeft zijn hele leven nog voor zich. Heb je het idee dat hij pijn heeft, dat had ik nl niet.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:30

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:39

Ik heb met mijn merrie veel geluk gehad!
Ze was gevallen en daarbij haar kogel volledig rondgedraaid geweest. Ach gut
Toen ik op stal kwam en ze niet op wilde staan hebben we haar omhoog geholpen. Toen zagen we dat het voetje (onder de kogel) echt scheef er bij hing. Dus wij dachten ok gebroken einde. Toen de dierenarts gearriveerd was zat t weer recht aan elkaar. Verward Dierenarts zal ook wel gedacht hebben weer zo'n aansteller.....
Uiteindelijk op een zondagavond laat nog naar de kliniek gereden voor foto's. Gelukkig niks gescheurd, echt een wonder! Maar wel enigzins beschadigd. De artsen zeiden tegen mij dat het maanden kon gaan duren. Nors opkijken
Uiteindelijk na 2weken volledige boxrust, dus ook echt niet even aan de hand stappen, daar was ze veel te druk voor, kwam ik terug op de kliniek. En wat denk je, foto's gemaakt, helemaal beter!!! Wow! Alle artsen er bij geroepen, dit hadden ze nooit verwacht.
Ik hoop dat t bij jou ook allemaal zo snel beter mag worden, maar als de artsen het goed inzien kun je goede moed houden.
Heel veel sterkte en hou me op de hoogte

PAPILION

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:05

wat erg! Huilen ik vind het wel knap van jullie dat je het volhoudt.En hoe is dat allemaal ontstaan ? door een scherpe draai bij het springen? neem ik aan? wow nu ben ik al bijna te bang om nog te gaan springen! haha want het kan je dus zomaar overkomen! Msg ik een foto zien van je paard?? wnat ik ben er erg nieuwsgierig naar!:9

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:54

Cassidy schreef:
Ik heb een geval gekend die aan twee kanten een compleet afgescheurde pees had, en daar is het niet goed mee afgelopen, het paard moest ingeslapen worden. Ze hebben 1,5 jaar met het paard gedokterd, rust gegeven en gestapt....

Je hebt het toch niet over die arme Baaisikkel he... Haha! (gaaf topic!)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:06

Is het toevallig de interosseus (tussenbotpees)?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:15

Ja inderdaad,Twinklebel, dat is hem!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:10

jiehaaa schreef:

Je hebt het toch niet over die arme Baaisikkel he... Haha! (gaaf topic!)

Dank je...nee dat was niet Baaisikkel Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:34

Vanaf vandaag moet hij 6 weken op rust... Ben benieuwd hoe hij het zal ondergaan.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:15

nou succes...maar de meeste paarden berusten zich daarin, en de tijd vliegt voorbij joh! je kunt je frustraties in ieder geval hier van je afschrijven, onder lotgenoten.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:54

Ik zou hem niet of nauwelijks krachtvoer geven en veel hooi. Dan blijft hij lekker bezig zonder te veel energie te krijgen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 16:32

Hij krijgt inderdaad geen krachtvoer meer, alleen een Pavo-koek, en ik heb al diverse mensen op stal bereid gevonden om hem, als ze langs zijn stal lopen, een pluk hooi te geven zodat hij de hele dag door wat te knabbelen heeft.