Iemand ervaring met spierbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Iemand ervaring met spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 12:23

Vanmorgen is de veearts bij mijn paard wezen kijken, omdat ik denk dat hij spierbevangen is. Veearts wist het niet zeker, hij zit te twijfelen tussen erge spierpijn en spierbevangenheid.
Er is bloed afgenomen en daar krijg ik morgen de uitslag van. Hij heeft nu medicijnen gekregen en moet absolute boxrust hebben.

Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met spierbevangenheid. Ik weet wat het inhoudt, wat de symptonen zijn en waar het door komt. Maar ik zou dus graag willen weten: Wat is de prognose en hoe gaat het verdere verloop van herstel in zijn werk? Is er kans op blijvende schade?

Ik hoor morgen dus meer van mijn veearts en zal ik dit ook bespreken, maar ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Bedankt alvast!

_Rijkie_

Re: Iemand ervaring met spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:26

Mijn vorige paard heeft dit een paar keer gehad.
Bij haar was er wel blijvende schade, ze is altijd stijf geweest.

Ze is er wel overheen gegroeid en heeft er na haar 7e jaar geen last meer van gehad.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:28

als je paard flink rilt en zweet met druppels die eraf rollen en snuift met zijn neusgaten is het misse boel... vaak ontwikkeld spierbevangenheid zich door ineens hard aan het werk te gaan terwijl je paard dit niet gewend is....
een paard bij ons op stal had dit "regelmatig" maar functioneerde verder wel prima...het was gewoon oppassen met zware arbeid...

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:20

Ik ben ook bang dat hij teveel heeft gedaan. Terwijl hij toch goed in training staat.

Aangezien hij al iets ouder is (18 jr.) ben ik bang dat hij er toch een flinke klap of terugslag aan zal overhouden. Hij heeft dit in deze mate nooit eerder gehad.

Wat denken jullie? Zal hij weer de oude worden?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:21

Weet niet, dat ligt eraan hoe erg het is.
Bij mijn paard waren de waardes in het bloed niet meer te meten en die is nooit meer de oude geworden, ze was 5 toen het voor het eerst gebeurden.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:25

@Marijke82: op wat voor manier is ze nooit meer de oude geworden? Wat kan je nog wel met haar doen en wat niet meer?

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:29

Mijn pony is ook een keer erg spierbevangen geweest.Het was daarna wel lang herstellen maar ze heeft er niets aan over gehouden en ook nooit meer gehad.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:31

Mijn pony van inmiddels 24 is heel erg spierbevangen geweest in haar jeugd.
Met goede medicatie en opbouw heeft ze nog jaren in de sport gelopen.

Dat je paard helemaal op stalrust moet??
Mijn pony mocht hele kleine stukjes wandelen, dat zou beter zijn voor het herstel.
Volgens de dierenarts worden ze anders helemaal zo stijf als een plank.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:31

@ Kellogs: hoe lang duurde dat herstel? En wat heb je in deze periode met je paard gedaan?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:33

@ Levi: morgen krijg ik de uitslag van de bloedtest. Dan gaan we bepalen wat we gaan doen. Dus vandaag en morgen heeft ie sowieso boxrust. Volgende de VE is elke stap op dit moment een stap te veel. Ik neem aan dat hij toch wel weet wat goed voor mijn paard is.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:34

Marcato schreef:
@ Levi: morgen krijg ik de uitslag van de bloedtest. Dan gaan we bepalen wat we gaan doen. Dus vandaag en morgen heeft ie sowieso boxrust. Volgende de VE is elke stap op dit moment een stap te veel. Ik neem aan dat hij toch wel weet wat goed voor mijn paard is.

Daar twijfel ik ook niet aan, maar het zal wel per dierenarts wel verschillend zijn.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:35

Mijn paard heeft het ook gehad, het gebeurde in de winter door stilzetten en zelfde hoeveelheid doorvoeren. Hij heeft eerst heel lang gehele stalrust gekregen en daarna mocht ik opbouwen met aan de hand lopen en na weer een x aantal weken mocht ik erop stappen en stappen. In mijn ogen heeft hij er niets aan overgehouden, ik merk alleen wel dat hij zeer gevoelig is voor eiwitten!!! en dat hij bij te lang binnenstaan stalbenen krijgt.

Ik ben er van overtuigd dat je met de juiste zorg er echt niets aan overhoud hoor Knipoog

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:40

@ Michelle: Fijn dat het goed is gekomen met je paard. Maar hoe lang heeft het in z'n totaal geduurd? En hoe lang heeft ie echte boxrust gehad?

Mijn paard heeft sowieso al erg veel last van dikke benen (altijd al gehad).

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:43

Marcato schreef:
@ Michelle: Fijn dat het goed is gekomen met je paard. Maar hoe lang heeft het in z'n totaal geduurd? En hoe lang heeft ie echte boxrust gehad?

Mijn paard heeft sowieso al erg veel last van dikke benen (altijd al gehad).

Wat krijgt hij te eten????

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:44

het heeft bijna wel een half jaar geduurt voor hij weer de oude was. Hij heeft eerst ik meen 2 weken boxrust gehad. hij had het echt heel zwaar, hij kon amper lopen maar heeft toen medicijnen en een injectie gehad om "te verslappen". HIj mocht in deze periode ook geen brokken hebben maar ik mocht hem wel vitamine brok voeren van de pavo. dat heb ik toen gedaan.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:50

Op dit moment krijgt ie:
- 's ochtends 1 kg brok / half granen
- 's middags half brok / half granen
- 's avonds 1 kg brok / half granen

Verder ook nog 2x op een dag hooi of kuil en ik geef hem een klein beetje slobber om de Vitamine E + knoflook door te mengen.

Hij heeft altijd al op dit voer gestaan en nooit problemen gehad. Hij staat ook goed in training. 5 dagen per week wordt ie gereden en 1 a 2 dagen longe. Ik les iedere week (vaak 2x) en ik rij wedstrijden.

Vanaf vandaag is zijn voer sowieso gehalveerd.

@ Michelle: daar gaat dan idd best een tijdje overheen voordat ie weer goed is. Hopelijk gaat dat bij mijn paard wel lukken. Ik hoop echt niet dat ie er iets aan over houdt.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:13

iso was destijds ook 15 jaar ik denk dat het niet zo zeer aan de leeftijd ligt of ze er bovenop komen maar meer of je ze de rust gunt er bovenop te komen.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:18

Ja precies dat is ook zo. Misschien dat het bij oudere paarden wel iets langer duurt.

Ik wacht het gewoon af. Ook al duurt het 6 weken of 6 maanden, als het maar goed komt. Ben echt errug benieuwd wat er uit het bloed komt.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:21

als er bloed afgenomen moet worden om het te constateren zal hij het wel niet in zo'n erge mate hebben of wel? iso stond echt te zweten en rillen in zijn stal daar was het echt overduidelijk.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:30

Ik zal even uitleggen wat er is voorgevallen. Zie dat ik dat nog niet eens heb gedaan.

Afgelopen weekend ben ik op de Veluwe geweest. Zaterdag een paar uur weg geweest en ik denk dat hij daarvan de klap heeft. Heb niet eens zoveel gedaan, maar denk dat ik te lang ben weggeweest.

Zondag haalde ik hem uit stal en was ie onwijs aan het trillen over zijn hele lichaam, hij zweette en ademde als een gek. Plaatselijke veearts is erbij gekomen en zij dacht niet aan spierbevangenheid. Het leek ook wel wat op koliek. Hij heeft een pijnstiller gehad en we zijn meteen naar huis gegaan.

Afgelopen dagen merkte ik niets meer van het trillen e.d. en leek ie nergens last van te hebben. Maar gister en dinsdag erop gezeten en hij liep slecht.

Hij heeft dus wel die erge symptonen gehad...

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:53

stond jij toevallig op de kleine pol?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:55

Marcato schreef:
@Marijke82: op wat voor manier is ze nooit meer de oude geworden? Wat kan je nog wel met haar doen en wat niet meer?

Ik heb haar niet meer hoor, ze is met pensioen Lachen

Ze had altijd moeite met warming up, ze was vaak stijf.
Uiteindelijk toch nog Z2 met haar geworden.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:57

Michelle schreef:
Ik ben er van overtuigd dat je met de juiste zorg er echt niets aan overhoud hoor Knipoog

Beetje rot opmerking....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:01

Spierbevangen/maandagziekte/tying upp, allemaal 1 pot nat. Hoe je paard eruit komt hangt af van hoe erg hij het heeft. Paard nu zeker niet uit de box halen maar luisteren naar de DA.

Mijn oude merrie heeft het ook 1x gehad, sindsdien krijgt ze ander voer waar meer Selenium en Vitamine E in zit voor beter spierherstel na arbeid. Vaak is het zo dat als een paard het eenmaal gehad heeft er wel gevoelig voor blijft.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:03

Anne_GTI schreef:
Spierbevangen/maandagziekte/tying upp, allemaal 1 pot nat. Hoe je paard eruit komt hangt af van hoe erg hij het heeft.

Precies die van mij heeft het tot 3 keer aan toe zo erg gehad dat de waardes niet meer te meten waren.
We hebben er ALLES aan gedaan, uiteindelijk is ze er vanaf gekomen maar ze is altijd met losrijden stijf geweest.
En dat komt dus niet omdat ik er niet de juiste zorg aan heb besteed, want dat geintje heeft me alles bij elkaar meer dan het hele paard gekost.