[rt & md] met linksvoor meer naar binnen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

[rt & md] met linksvoor meer naar binnen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:35

vanmorgen ging ik even met mijn tinker een stukje wandelen, om de nieuwe te laten wennen dat die ook wel eens alleen moet staan.
nu viel het mij op dat hij zijn linkervoorbeen meer naar binnen zet dan de rechter, soms bijna voor de ander, welke hij wel recht vooruit zet, dus dat vind ik behoorlijk scheef. mijn vriend erbij gehaald, weer een stuk op het harde gelopen en ja die zag het ook.

ik weet dus niet hoe lang hij dit al heeft, maar ik vind het wel verontrustend. is het een rijtechnisch probleem? het is zijn holle kant dus kan me indenken dat rechtrichten een hoop op kan lossen. of is het een medisch iets, waar een osteopaat of fysiotherpeut iets aan kan doen?

beide?

ellepel

Re: [rt & md] met linksvoor meer naar binnen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:36

ik zou de hoefsmid es vragen, misschien kan hij met bekappen iets corrigeren?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:42

door aan de linkerkant de buitenkant iets langer te laten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:51

ik heb geen idee joh hoe dat zou moeten,maar ik kan me voorstellen dat het misschien zo kan..
of een ijzertje eronder die dat weer corrigeerd,maar je zou je smid es moeten bellen, hij weet het vast wel...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:58

M.i. hangen rijtechnisch en medisch nauw samen. Waarschijnlijk kun je dus ook middels beide oplossingen wat verbeteren. Indien je beide toepassingen tegelijk inzet, zal het resultaat het beste zijn.

Overigens is elk wezen natuurlijk niet symmetrisch. Elk mens, elke hond, kat en paard zal ietwat scheef zijn: dit hoeft helemaal geen problemen op te leveren. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus indien er nu nog geen problemen zijn kan het zeker geen kwaad er toch aandacht aan te besteden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:11

nee misschien zie ik apen en beren hoor, omdat het me nu ineens opviel. maar ik snap nu wel beter waarom hij links, mede door het holle, ook meer last heeft met inbuigen enzo, als hij zijn pootje ook meer naar binnen zet.

ellepel, mijn bekappers hebben geen verstand van ijzers en dat vind ik ook een hulpmiddel, welke misschien wel goed zou helpen als je ze gebruikt maar dat is voor ons geen optie. overigens moet je dan ook een flink stuk erbij opzetten wil je die slinger eruit halen.

ik zie meer heil in ander genoemde zaken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:26

Een dergelijk groot verschil kun je ook niet zomaar met een ijzer verhelpen, waarschijnlijk loopt hij al veel langer scheef en is hij te oud voor een dergelijke "orthopedische" correctie.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 11:48

dat kan inderdaad, hij is nu 7 of 8 Lachen

ik heb de bekappers het geval voorgelegd, bedankt voor je advies ellepel.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:44

soort van tegenovergestelde van maaien? bedoel je dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:02

ik zat er aan te denken omdat mijn pony namelijk een probleem heeft in zijn linker achterknie, daardoor loopt hij namelijk ook wat scheef, zie je ook aan scheef aflsuiten vand e onderkant van de hoef..
mijn hoefsmid zet hem dan aan de ene kant van de hoef een fractie lager zodat de knie wel gewoon recht belast word...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:13

nee het is juist wel maaien maar dan in stap. zonet heb ik hem even zien draven en zag geen verschil Verward

de grap is, ellepel, gam slijt niet scheef af, in ieder geval niet meer dan zijn natuurlijke slijtage en dit is aan beide hoeven gelijk. het zit hem puur in zijn schouderbeweging, dáár gaat het scheef.

ik heb al bericht gehad van de ene bekapper en gaat met mijn verhaal mee. ik ga hem de komende dagen nog ff goed observeren en besluit dan fysio of een osteo te laten komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:21

laat je nog wel even weten hoe het verder gaat?
ik ben wel heel benieuwd Haha!
en inderdaad als aan zijn hoeven niks te zien is dan zal het daar ook niet aan liggen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 17:30

is goed! Ja

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:35

Pellie schreef:
dat kan inderdaad, hij is nu 7 of 8 Lachen

ik heb de bekappers het geval voorgelegd, bedankt voor je advies ellepel.

osteopath, holistische DA, chiropractor, sportmassage, verzin maar wat. het probleem zit hoogstwaarschijnlijk niet in de hoeven maar ergens anders. met anders bekappen of beslaan los je dat probleem niet op.

ik heb zelf erg goede ervaringen met Steffi van der Laarse.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:44

niet laten corrigeren!!! het paard staat toontredend en dat mag hij niet in 1 keer corrigeren want dan gaat hij gegarandeerd kreupel loopen.. ik weet niet hoe het eruit ziet dus als het toontredend is moet hij het langszzaaam elke keer een beetje corrigeren mar jij zegt dat het paard scheef loopt dat is zeker een rijfout. Maar omdat je er al langer mee rond loopt is het waarschlijnlijk niet te corrigeren en zou ik even kijken op www.novacura.nl hij kan hier met een paar behandelingen en rijhulp verandering in brengen

gr colette

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 10:38

hmmm dat je die diagnose durft te stellen zo vanaf een verhaaltje, je corrigeert jezelf al maar toch Knipoog
gam staat niet toontreden, die staat prachtig recht op zijn hoefjes en dat heeft hij altijd al gedaan. aan de stand van zijn hoeven is nooit wat veranderd.

er wordt ook niet gezegt dat het vanuit zijn hoeven komt, ik weet ook dat het niet zo is, het zit 'em in zijn schouder cq halsspieren.

door ellepel werd verandering van hoefstand geopperd of in ieder geval dat het misschien vanuit de hoeven kon komen en ik heb ook gezegd dat ik daar niet de oplossing is zag Lachen

bedankt voor namen/links Ja