droge (brokkelende) hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

droge (brokkelende) hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 07:44

Mijn paard zijn hoeven brokkelen heel makkelijk af.. Ze zijn meestal ook heel droog, en hebben heel snel scheuren..

Nou vroeg ik me daarom af, helpt elke dag even afspuiten/natmaken ? Want hij staat de hele dag in de bak (met stal) en een paar uur per dag op de wei.
Mijn pony staat precies hetzelfde als hem (ook in de bak enz) en die heeft daar helemaal geen last van..

Maar hoevaak moet ik ze ong. invetten? Want als je het te vaak doet, is dat ook niet goed.. Ik doe het nu ong. 1 x in de week..

Owja, en ik heb hoefolie en hoefvet.. Wat is beter voor zijn droge hoeven? Want ik wissel het nu maar een beetje af..

magicrover

Re: droge (brokkelende) hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:49

Is het niet mogelijk om een stukje bij de waterbak in het stukje waar je paard staat nat te spuiten? Zo nemen de hoeven regelmatig water op. Ik ben niet echt een voorstander van vetten en olie. Je kan wel wat vet op de kroonrand smeren, water werkt nog het beste. Zorg ook dat je paard regelmatig beweegt, dit bevorderd de bloedsomloop in de hoef.

Is je paard verder gezond?

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:02

Invetten moet je eigenlijk alleen maar doen als je paard er netjes op moet staan. Door het vet kan de hoef het vocht niet opnemen en kan niet het niet 'ademen'. Als het niet mogelijk is om een stukje grond nat te houden kun je het paard zijn hoef in een emmer met water zetten. Ze vinden het waarschijnlijk wel even vreemd maar dat helpt het beste. Bij droge perioden doe ik dit een paar dagen in de week even 5 minuten om brokkelhoeven te voorkomen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:15

Mijn paard is verder kerngezond, het is alleen dat hij niet tegen dat droge kan..
Maar ik ben bang dat ik het niet voor elkaar krijg zijn voet in een emmer te stoppen Haha! (heb ik al weleens geprobeerd, omdat hij toen een wond had)

En ze stonden tot voor kort meer in een zwembad dan in een bak Knipoog Maar dan probeer ik elke dag even zijn hoeven af te spuiten, als dat ook helpt.. Lachen
Hij gooit zelf trouwens ook water over zijn voeten heen, als hij zijn drinkbak (weer) eens omgooit..

Maar ik zal eens proberen zijn hoef in een emmer te krijgen Lachen

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:18

Succes anders helpt afspuiten ook wel maar dat lijkt mij zo'n gedoe. Je kan hem anders ook even hooi of zo iets geven als je de hoef in een emmer zet, dan is hij daar misschien wel meer mee bezig en gaat het dan makkelijker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:35

en elke week even de hoefwand afronden, zodat deze gelijk komt met de zool, dan wordt de kans op brokkelen ook veel minder Ja

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:33

mijn methode:elke dag afspuiten en na het afspuiten pedicure....geweldig spul

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:09

Niet vetten of oliën maak je het alleen maar erger mee.

dagelijks lang afspuiten of voetenbad. Zoveel mogelijk in het natte gras of natte zand.

Voeten regelmatig bijvijlen

Biotine voeren, lijnzaad voeren

keratex hoofhardner gebruiken

Mijn paard heeft nu echt voorbeeldige hoeven en het was zwaar drama

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:57

pedicure is geen vet en geen olie!Mijn pony had ontzettende brokkelhoeven en idd vetten of olieen hielp niets alleen was bij mijn pony een voetenbad en afspuiten niet voldoende.... en pedicure hielp super.Maar ja ieder zo zijn ding en wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:08

idd niet vetten en olien. Mijn paard heeft in de zomer ook last van brokkel/scheurende hoeven door de droogte. Ik heb net 'hoefbevochtigers' gekocht van HH. Dat zijn een soort springschoenen die je natmaakt en dan 20/30 minuten om de hoeven doet. Ik heb ze nog niet getest dus of ze werken weet ik niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:15

Een hoef kan makkelijk afbrokkelen omdat de hoefwand gewoonweg te lang geworden is, hou je deze door vijlwerk op zoolhoogte, valt er niets te brokkelen of brokkelt alleen het buitenste gedeelte van de hoefwand.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:01

Textura Lachen

is wel duur, maar schijnt goed te werken Lachen staleigenaar heeft het ook voor de paarden, die merkt en ziet ook al verschil en de hoefsmid was er ook heeel tevreden over!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:12

Gewoon goed invetten ,en laat hem af en toe in een plasje water staan Knipoog,schijnt ook goed te helpen worden ze ischien niet zo droog