HELP mijn paard WORD KAAL

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

HELP mijn paard WORD KAAL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 21:33

Mijn haflinger merrie van nu 10 jaar, word kaal. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn en de veearts die langs is geweest weet het ook niet. Morgen komt er wel een andere veearts, want het gaat nu heel erg hard.

Ze laat haar vacht los, incl haar voorpluk , manen en staart haren.
Haar manen is nu al met de helf afgenomen qwa dikte, straks heeft ze geen manen meer.
Van haar sokken komen hele plukken af, het lijkt net of me paard een chemo-kuur gehad heeft.

Haar gewone vacht laat ook los, van haar hoofd tot haar kont, echt overal. De meeste mensen zeggen dat dit gewoon normaal verharen is, maar daar zijn de losse haren te kort voor. Het lijkt wel of ze afbreken vanaf de huid.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt ? En kan ons helpen ?

Hier een aantal foto's

Dit blijft er achter als ze in het land heeft gerolt. ( dit is na een dag gefotografeert, de helft is al weggewaait )
Afbeelding

In haar liezen zie je dat ze kaaler begint te worden
Afbeelding

Dit is haar kont, haar staart ziet er nog vol uit , maar de bovenkant is al aardig uitgedunt. Ook haar kont(je) begint aardig kaal te worden.
Afbeelding[url]

Deze foto's zijn genomen op dinsdag 5 september 2006.

Elke reactie is welkom, want wij zijn het spoor bijster, wij weten niet meer waar het vandaan komt.

Mijn merrie staat sinds februari dit jaar in het land, ze krijgt een twee handjes onderhoudsbrok en een volle schep luzerne, twee keer per dag. Daarnaast krijgt ze een keer per dag door haar voer een volledig voedingssublement, Soulmate genaamd.
Verder is er niks aan haar maaltijden veranderd, ook in het werk is er niks veranderd.

Het is nu ruim ander halve week geleden begonnen, nu ongeveer 2 weken aan de gang.

Alvast bedankt.

Freya

carlijn83

Re: HELP mijn paard WORD KAAL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:49

Hmm, ik kan zo even niets bedenken.
Misschien je DA vragen om een bloedonderzoek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:51

Jee dat is raar zeg! Ik heb het nog nooit gezien, ook nooit van gehoord. Dat is wel erg veel haar inderdaad, lijkt me sterk dat dat gewoon van de rui is..
Wat heeft de DA verder nog gedaan? Wel een beetje huid meegenomen voor onderzoek ofzo? Bloedonderzoek idd?
Heeft ze ook jeuk eraan?
Wel raar zeg.. Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is, en hopelijk is het niets ernstigs!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 22:11

De veearts die maandag is geweest heeft niks anders gedaan dan alleen gekeken, dacht aan een hormomenkwestie, of een staart en manen eczeem , morgen ga ik een andere veearts bellen voor een schraapsel en een bloedonderzoek, want die van maandag zou niet weten waarop ze zou moeten testen.
Daarom heb ik het hier op Bokt geplaatst om te vragen of andere paardenvrienden dit misschien al een keer hebben mee gemaakt. Wij kunnen niet bedenken waar dit vandaan komt. Het is niet besmettelijk, want ze staat met andere paarden in de wei en die hebben nergens last van, die verliezen gewone hoeveelheden haar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:54

Verplaatst naar MD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:03

hormonenkwestie zou heel goed kunnen,maar zou er niet sprake kunnen zijn van een bepaalde mijt die dit veroorzaakt?
ik zou in elk geval wel gaan voor een bloedonderzoek dan weet je altijd meer

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:38

heb dit inderdaad wel eerder gezien , wat het bij de pony toen was die ik wist, was het ontwikkelen van een nieuwe (winter) vacht... je kan voor de zekerheid lijnzaalolie geven.. is zo ie zo goed voor de haren etc. Knipoog
Maar dat is wat ik kan bedenken Knipoog.. misschien heb je er wat aan!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 21:25

De veearts is er vandaag weer bij geweest en er is nu bloed afgenomen voor een totaal beeld van het bloed. Als alles goed is krijg ik morgen de uitslag hiervan, dan weten we meer. Volgens deze veearts is het geen hormonenkwestie, maar komt het omdat de weerstand door het rare weer van de laatste tijd lager is dan normaal en de dieren zijn in de war, ivm het aanmaken van een winter of zomer vacht, ze weten het niet meer, daar kwam het eingelijk een beetje op neer.
Maar omdat ze gisteren ook verhoging had, wil ze toch bloed onderzoeken.
Ze heeft nu wel een mengsel van verschillende soorten olie gekregen, om het haar aan te sterken.
Lijnzaadolie kreeg ze al, omdat ze niet door haar wintervacht goed heen kwam en eigenlijk zijn we daar niet meer mee gestopt om het te geven.
Ik hou jullie op de hoogte.

In iedergeval bedankt voor jullie reacties

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:12

Dat kaal worden is iets wat de laatste tijd wel meer lijkt voor te komen.
Op het forum van PN waren er ook al twee paarden die het hadden. En m'n eigen merrie heeft ook hier en daar kale plekken en plekken waar het haar heel dun is. (maar mijn paardje heeft wel zomereczeem en draagt een Boett, dus niet direct het ideale vergelijkingsmateriaal)
Op PN staken ze het ook op het rare weer van de afgelopen weken.
Nietemin ben ik wel nieuwsgierig naar de uitslag van het bloedonderzoek.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:21

Vorigjaar heb ik idd ook een haflinger gezien die het had. Het komt idd door het weer. Omdat het ineens zo koud is geworden en het de ene dag tot 10 uur ligt is en de andere maar tot 8 (bij wijze van spreken)raakt het licchaam in de war. Het begint spontaan te verharen, maar vergeet haar aan te maken. Leg je pony maar een zomerdeken/regendeken op en wacht rustig af. Het winterhaar komt wel, ze heeft alleen wel hulp nodig om warm te blijven.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:07

mijn paardje heeft dit op dit moment ook alleen de manen en de staart blijven normaal:S ik zat ook te denken aan zomervacht wisselen naar wintervast en dat de wintervacht nog niet goed is doorgekomen maar ik vind het er raaruit zien ik bedoel ik weet hoe paarden eruit ziet als, ze in de rui zijn maar dit is een ander geval, ik kijk het nog aan en dan ga ik de arts ook maar eens bellen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:50

Onze ezel heeft in het voorjaar een aanval van 'kaalheid' gehad toen hij wisselde van winter- naar zomervacht. Hij zag er niet uit!
Dit was het begin:
Afbeelding
En uiteindelijk zag hij er zo uit:
Afbeelding
De veearts heeft biopties gedaan maar daar kwam niets uit. Geen schimmel, geen huidafwijking etc. Op advies van de faculteit Utrecht heb ik een maand lang Prequine zink en biotine door het voer gedaan. Na negen weken had hij weer een nieuwe vacht (zonder kale plekken).
Ben benieuwd wat hij gaat doen nu zijn wintervacht gaat groeien.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:52

jeetje wat raar! ik herken het wel van een pony maar dat is van ouderdom want zij is al 22 of 23..Maar zou het niet aan het voer kunnen liggen? dat ze bijvoorbeeld een tekort heeft van het een of het ander? Weet niet of ze ook op stal staat of alleen op de wei? Ik zou zelf extra vitaminen of mineralen bijvoeren..Je hebt speciale supplementen voor de vacht geloof ik..En misschien ook de olie's wel aanhouden want dat is inderdaad ook goed..suc6 in ieder geval!!! Eline

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:05

Weet je inmiddels de uitslag al?
Ben erg benieuwd!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:49

Ik heb gistermiddag de uitslag gekregen. Het bloed verteld ons niks waar we zorgen over hoeven maken.
Het is een rare rui, ze laat haar zomervacht los, maar vergeet de wintervacht aan te maken. Door de olie die ze nu twee keer per dag door haar voer krijgt, in combinatie met Soulmate, wat ze al kreeg en wat een compleet voedingssublement is, begint het nu wel al minder te worden, dus hopelijk word ze niet geheel kaal.

Ik heb de uitslag ook per fax gekregen, echter is het voor mij echt acradabra wat er allemaal staat. Er is wel een ding wat te hoog is en twee die te laag zijn, ik ben nog aan het zoeken wat dit is.

UREA is te hoog, ze heeft 9,1 mmol/L mag tussen de 3,6 - 8,9 zijn Dit komt uit de Chemistry test.
Ui tde Hematology test zijn de volgende te laag
HCT , heeft ze 30,7% , mag zijn tussen de 32,0 - 53,0
RBC, heeft ze 6,1,mag zijn tussen de 6,8 - 12,9

Misschien weet iemand waar deze afkortingen voor zijn ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:52

urea= Ureum is het voornaamste eindproduct van de eiwitstofwisseling, Ureum wordt door de nieren uitgescheiden.
In het algemeen wordt het in de lever gevormd uit ammoniak, het belangrijkste afbraak product van de aminozuren, die op hun beurt weer de bouwstenen zijn van de eiwitten
Bij een normale voeding wordt door de nieren een hoeveelheid van enkele tientallen grammen ureum per dag uitgescheiden. Indien de nieren hun taak niet aankunnen door een of ander ziekteproces, dan ontstaat een ernstige situatie doordat het ureum gehalte van het bloed te hoog wordt...

vraag es na hoe dat dan precies zit, dat weet je veearts eventueel wel, alhoewel t bij de jouwe maar licht verhoogd is he?

HCT= hematocriet
te lage waarden duiden vaak op bloedarmoede....
RBC= rode bloed cellen en past volgens mij iets bij die bloedarmoede,

nou hoop ik dat ik t allemaal goed heb Knipoog

je zou je arts es moeten vragem de waardes zijn maar minimaal verlaagd of verhoogd ,maar ze zijn dat dus wel, toch es overleggen of t supplement wat je nu gebruikt daar ook geschikt voor is

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:12

Dank je voor je uitleg. Het voedingssuplement wat we nu gebruiken , word veel gebruikt bij de dravers, harddravers. Alles wat een paard per dag nodig heeft zit er in. Ze heeft het vanaf vorig jaar november tot eind mei netjes elke dag gekregen, nu zijn we er vanaf eind augstus weer mee begonnen, dus ik denk dat het misschien nog even moet aanslaan. Ze staat er nu ruim ander halve week op.
Ik ga voor alle zekerheid maandag even bellen of deze waarden, ook al zijn ze minimaal verhoogd en verlaagd toch geen kwaad kunnen, en laat Donna over een half jaar voor alle zekerheid nog een keer checken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:08

wat ik zo apart vind...er zijn dus tekenen van bloedarmoede, maar ik hoor dat de laatste tijd wel vaker bij paarden, ik vraag me af hoe dat zo kan...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 21:17

Ik zou het ook niet weten. Misschien alleen bij paarden die volledig in het land staan. Het gras heeft een goede opdonder gehad. Mijn merrie staat ook volledig in het land, alleen s'nachts gaat ze op stal als de nachten te koud of te nat zijn en als het onweert gaan ze naar binnen. Alle paarden worden wel gewoon gevoerd 2x per dag met brok, mijn merrie krijgt maar twee handjes brok per keer, want anders past ze straks niet meer door de staldeur heen.
Ik ga voor alle zekerheid toch maandag bellen, want ik wil weten of ik met een of ander voedingsublement deze waardes naar normaal kan brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:31

ik ga binnenkort ook een bloedonderzoek bij mijn pony doen,naar aanleiding van zijn zomereczeem, en ben best wel benieuwd of daar ook zoiets uit zal komen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:39

Misschien dat er tegenwoordig zo veel bloedarmoede is, omdat te veel knoflook dat kan veroorzaken? Het wordt vaak gevoerd...

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:16

hoihoi
inderdaad , van dat knoflook dat heb ik ook gehoord , dat is nou het probleem bij ons mensen : we willen onze paarden te veel geven . overmatig haarverlies kan ook komen door een te veel aan selenium , ik kan me voorstellen dat dit in een draverssupplement extra zit om de spieren soepel te houden , maar een te veel kan schadelijk zijn !! in een normale bloedscreening wordt niet gekeken naar het selenium , je kan dit eventueel nog eens aan de DA vragen .
wees voorzichtig met supplementen , meestal hebben de paarden het niet nodig !
mag ik vragen waarom je het supplement geeft als je toch ook brok voert?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 22:37

Omdat mijn merrie maar twee handjes brok krijg per keer, intotaal dus 4 handjes brok. Als je op de zak van het voer leest, moet een paard ongeveer 4 a 5 kilo brok per dag krijgen om aan alle voedingsstoffen, mineralen ect te komen. Als ik dat aan mijn merrie zou voeren, dan groeit ze dicht, heeft heel veel aanleg om dik te worden. Vorig jaar heeft zij ook op de voedingssuplement gestaan en we zijn hier pas sinds 2 weken geleden weer mee begonnen ( net als de levertraan, in de maanden met een R voeren wij dit bij ) Voordat wij weer zijn begonnen met dit suplement was het haren gedoe al begonnen, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Ook het knoflookverhaal niet, want dit krijgt ze niet.
Ze krijgt brok omdat ze volop in het werk staat, zover als het gaat met het weer van de laatste paar maanden, bloedje heet = vakantie/vrije dag , en hevige regenval = zwemmen in de bak, dus ook vakantie/vrije dag.
Bij normaal rij weer, loopt ze tussen een uur a anderhalf uur. en dan goed aan het werk.
Door het suplement staat mijn merrie niet meer op ijzers, zo als voorheen. Ook is mijn paard beter in haar vel gaan zitten hier door. Je merkt het aan alles. Aan heel haar doen en laten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:47

Ik merkte een paar weken geleden dat mijn Tinkermerrie ook kale plekken krijgt, nouja, er zit heel weinig haar, ik kan zo op de roze huid kijken.. en ik begrijp er niks van.
Of het nu van het verharen is, ik zou het niet weten
Het is nog niet heel ernstig, maar maak me er toch een beetje zorgen om.
Verder krijgt ze ook maar één of 2 handjes brok, omdat ze, netzoals jou merrie, flink aanleg heeft om heel dik te worden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:09

Waarom geef je haar voedingssuplementen? Ik vroeg me namelijk al af wat je verstaat onder flink aan het werk gaan: maar als je paard maar een uur tot anderhalf aan het werk is en dan ook nog niet eens elke dag. En dit spul wordt ook aan dravers gegeven? Dat die dat krijgen kan ik me nog wel voorstellen. Het overmatig geven van voedingssuplementen kan ook een averechts effect te weeg brengen. Maar dat is moeilijk te meten aan de hand van een bloedonderzoek. Ik weet ook niet hoeveel voedingssuplementen je geeft en kan ook niet zeggen of het te veel is. Ik denk alleen dat het niet nodig is aangezien ze op het land staat. Ze zou voldoende uit de brok, luzerne en gras moeten halen.
Het kaal worden kan een gevolg ervan zijn maar haarverlies is nu onder deze weersomstandigheden redelijk normaal. We hebben onlangs een 2,5 jarige pony uit de wei gehaald (vrat de staarten van de anderen op). Die staat nu 2 weken binnen en is vreselijk in de rui, bossen haren haal ik daaruit.