Welk voer geeft energie maar is geen dikmaker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk voer geeft energie maar is geen dikmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:23

Zoals de titel al zegt, welk voer geeft energie maar is geen dikmaker?

Kawa is snel te dik, nu op het moment gaat het redelijk, maar hij mag zeker niet aankomen.
Maar ik vind hem voor zijn doen wat te braafjes.

Welk voer kan ik voldoende geven, maar geeft wel wat extra energie?

Hij krijgt nu maar een halve Kg basisbrok met elke dag pavovital erbij voor de vitamines.
Staat 12 uur op de wei, met redelijk kort gras.
Krijgt onbeberkt hooi als hij op stal staat.

En door artose krijgt hij alleen nog maar zeer lichte arbeid.

Jasia

Re: Welk voer geeft energie maar is geen dikmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:33

Dàt wil ik ook wel weten! Volg dit topic even.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:06

Ik zou in eerste instantie zeggen een supplement; die zullen ongetwijfeld op de markt zijn en het proberen waard zijn.

Mais maakt geloof ik dik, een kopje olie komen ze ook van op gewicht, alleen haver? Worden ze daar eigenlijk dik van?

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:10

*kijkt even in haar 'paard en voer' boekje*

Kan het niet zo 1 2 3 vinden maar misschien enige tips:
Hooi/kuilgras voeren tijdens de weidegang, de hoeveelheid energie in hooi kan varieren, kuilgras is relatief energierijk maar heeft niet altijd de hoeveelheid structuurrijke vezels die een paard nodig heeft.

Bietenpulp is makkelijk te verteren en bevat veel energie en bevat in de geweekte vorm veel vocht. Dit kun je niet onbeperkt voeren want het is wel een dikmaker, je kunt dit compenseren met bv granen of een beetje zemelen. Moet je even proberen, per paard verschillend.

Plantaardige olie is een goede bron van energie. Maar omdat die van jou licht werk doet is dit misschien niet zo geschikt, het gebeurt veel bij paarden die bv endurance ritten van 3u en meer rijden. Zij halen dat hun energie uit het vet. Zij krijgen 100-200 ml door hun voer heen. 20 ml per dag zorgt voor een mooie glansvacht.

Gerst is een goede energieleverancier. het heeft een hogere energiewaarde dan haver. Gerst heeft een andere structuur dan haver en is daardoor langzaam verteerbaar. Voor gemakkelijke vertering wordt de gerst vaak geplet of gevlokt gevoerd.

Je zult een combinatie moeten maken die het paard ook nog smakelijk vindt.
Misschien is een muesli wat voor kawa, ik gebruik zelf muesli moments van pavo, zonder haver. reageert mijn paard heel goed op, beetje meer energie en levendigheid zonder dat hij dik wordt. geef het ook alleen wanneer hij veel werk moet/gaat verzetten. Daarnaaste een compleet vitamine poeder.
Laatst bijgewerkt door _MV_ op 05-09-06 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:18

Je zou kunnen overwegen om een keer een vitamine stoot te geven.Daar worden ze zeker niet dik van en kwaad kan het eigenlijk niet. Nou is het wel zo dat op het ogenblik een hoop paarden wat minder energie hebben, dat heeft ook met het verharen te maken.Het is daarbij ook nog eens van dat rare weer. De ene week toch best koud en nu weer 25 graden.Haver worden ze niet meteen dik van. Maar het duurt wel even voor je daar reseltaat van hebt. Wat sommige zeggen "hij is zo wild want hij heeft gister haver gehad'' dat is een fabeltje.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:54

Ik zou ook denken aan een supplement, waar wel energie inzit, maar geen suikers,eiwitten en vetten e.d.

Maar idd zijn veel paarden op het moment wat loom, het were is vervelend, dan weer koud en regen, en nu weer vrij klammig en benauwd, en dat allemaal vrij kort na elkaar met soms in 1 week meer dan 10 graden verschil. Bij ons op stal kunnen de paarden er niet goed tegen, en ze zijn allemaal wat loom en chaggo. Heb echt het idee dat het door het weer komt.

De meeste 'gekmakertjes' qua vast voedsel zijn ook meteen weer dikmakers , met een supplement kun je de dikte eruit filteren en voor de energie gaan.

aerdenhout, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, dat verschilt per paard. Ik ken paarden die binnen een dag hyperdepiep zijn van haver en ik ken paarden die er totaal niet op reageren, ook na verloop van tijd niet.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:58

Haver bevat veel suiker en zetmeel maar heeft ook een stevige bast (ruw celstof), hierdoor is de energiewaarde van haver lager dan die van andere granen want uit ruwe celstof kan een paard minder energie halen. Omdat haver het snelst verteerd wordt kan het bij sommige paarden extra pit geven, hoeft dus niet.

(vrij vertaald uit "paard en voer")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:35

Bedankt voor het mee denken Ja

Hooi overdag is niet nodig, het is een redelijk korte wei, maar geen gemilimeterde Lachen

Kawa heeft nog nooit gereageerd op het weer, dus ik wijt het zelf ook aan wat te weinig kracht voer.

Nu lees ik hier over olie en dat heb ik wel lange tijd gevoerd, maar begin zomer toen het op was mee gestopt.
Dat heb ik zojuist dus maar weer besteld.
Helemaal niet meer aan gedacht

Ik heb ook zitten kijken bij voedingssuplementen, maar de meeste zijn voor paarden die zwaar werk verrichten.

Verder ziet hij er wel mooi uit, glanst gewoon, mooie vacht en reageerd wel overal op, maar anders is het wel een stuiterbal en nu is hij relaxed Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:02

Misschien is Kawa gewoon eindelijk verstandig geworden en gedraagt hij zich naar zn leeftijd ? Tong uitsteken Haha!

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:07

zwarte + gewone haver(soort van granen mix is dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:31

Hopen dattie reageert op de olie. Welke olie geef jij als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:13

Omega olie van Naf.

Ja ik ben ook benieuwd of het gaat helpen.
Anders toch weer verder gaan kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:22

Oké Knipoog

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:47

Misschien de basisbrok vervangen door een sportbrok?
Heeft bij mijn paard een hoop gescheeld, zo kon ik heb evenveel blijven voeren, maar had toch meer energie.
Heeft hij nu overigens ook nodig met 6x per week trainen, ik weet niet in hoeverre jij nog met je paard traint?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:22

Zoals je kunt lezen alleen maar zeer lichte arbeid door artrose
Denk daarbij aan voornamelijk stappen met af en toe een versnellinkje hoger Lachen

In de tijd dat ik hem wel echt trainde was ook nog snel dik en had hij ook niet zoveel nodig Lachen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:05

Ah, dan lijkt me een sportbrok inderdaad niet de beste oplossing.
Tja, Lucerne worden ze ook voller van naar t schijnt..
Dan denk ik inderdaad dat je moet afwachten of de olie werkt.
Mijn paard krijgt ook olie, en heb wel 't idee dat hij er, op de lange duur, energie uit kan putten.