Gediplomeerde hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Gediplomeerde hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 11:40

Van de week sprak ik met iemand die momenteel aan het leren is voor hoefsmid. We hadden het zo over wat nu goed beslag was en hoe je dit kunt herkennen. Hij begon over de waarde van een gediplomeerd hoefsmid en vertelde ook dat er een hoop ''prutsers'' rondlopen. Hij vertelde me tussen neus en lippen door dat mijn vaste hoefsmid niet gediplomeerd is voor hetgeen hij doet Scheve mond Over zijn werk had hij overigens niks slechts te melden. Eigenlijk heb ik mijn smid nooit gevraagd naar zijn papieren, ik ging er eigenlijk vanuit dat hij gediplomeerd was.... Het beroep hoefsmid blijkt dus een vrij beroep waarbij papieren niet vereist zijn.

Na ons gesprekje begon ik me toch wel wat druk te maken. Ik ben wel gewoon tevreden over mijn smid en mijn paard staat in principe altijd goed op haar ijzers. Toch vind ik het een naar idee dat mijn smid niet gediplomeerd zou zijn... Goedkoop is hij iig ook niet, voor hetzelfde geld zou ik ook een gediplomeerde smid kunnen laten komen.

Is jullie smid gediplomeerd? Hechten jullie veel waarde aan een diploma of vinden jullie ervaring net zo belangrijk?

opala

Re: Gediplomeerde hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:55

Ik heb geen smid meer, maar weet uit eigen ervaring met mijn paard, dat je beter wel een gediplomeerd hoefsmid kunt hebben. Een ongediplomeerd hoefsmid kan lange tijd je paard ogenschijnlijk goed bekappen. Wij eigenaars hebben gewoonweg geen notie of het al dan niet goed gebeurt, tot het moment dat je met de neus op de feiten wordt gedrukt, wat meestal gepaard gaat met hoge rekeningen en een niet rad paard.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:02

Mijn hoefsmid is zelfs rijksgediplomeerd, hij komt ook bij het koningshuis!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:12

Als je tevreden bent over je smid zou ik hem houden! Er zijn ook gediplomeerde hoefsmeden die er niks van bakken.. Vraag desnoods een second opinion aan een aantal anderen (smeden die geen klanten meer nodig hebben bij voorkeur, anders willen ze jou misschien gewoon als klant). Praat desnoods over je twijfels met je smid, misschien heeft hij een goede reden.
Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:13

als jij en je paard tevreden zijn, zou ik me er niet druk om maken Haha!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:21

Mijn hoefsmid is gediplomeerd, en leid zelf ook hoefsmeden op [neemt stageres aan].
Is wel leuk om te zien want toen edel ijzers kreeg ging die stagere dr bekappen en de ijzers eronder zetten deed de echte hoefsmid zelf.

Ik hecht dr wel waarde aan want je weet zonder papieren nooit met wat voor persoon je zaken doet. Tenzei je diegene al langer kent natuurlijk.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:41

Mijn vriend is trekpaard smid.
En hij heeft geen diploma`s!
Dat komt ook wel omdat er geen oplijding is voor trekpaard smid.
In mijn oogen doet ie het goed.
Het komt zelfs wel eens voor dat een gediplomeerde smid zijn hulp vraag en natuurlijk ook anders om.
Ik vind iemand een goede smid die aan het paard denkt en niet te beroerd is om ook hulp te vraagen aan andere smeden zodat ie niet eerst gaat prutsen en als het dan echt niet lukt (en het paard ondertussen niet meer kan lopen) gaat zeggen sorry maar er is niets aan te doen! Kan ik slecht tegen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:27

als je tevreden bent zou ik het mooi zo laten.
ik had vroeger een gediplomeerd hoefsmid die z'n werk prima deed maar ik ken ook een gediplomeerd hoefsmid die ik nog niet eens naar de voeten van mn paard laat wijzen Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:34

Als jij tevreden bent is er toch niets aan de hand?

Mijn pony's worden ook bekapt en beslagen door iemand die geen diploma heeft, nl door mij zelf Knipoog.
Ik ben in opleiding en ben halverwege. Bekappen doe ik inmiddels ook gewoon thuis, beslaan doe ik op school of bij mijn stagebegeleider (zou het wel alleen kunnen, maar vind het toch fijn om mijn leraar of stagebegeleider er bij te hebben).
Vandaag heb ik een van mijn pony's netjes rondom op ijzers gezet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:36

Als je tevreden bent zie ik het probleem ook niet.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 09:58

Ik was niet van plan om nu heel hard bij mijn huidige smid weg te rennen hoor Haha! Ik ben alleen benieuwd hoeveel waarde jullie aan een papiertje hechten. Natuurlijk zet het je wel te denken, ik weet als paardeneigenaar niet zo heel veel van hoefverzorging (bekappen/beslaan) en zal toch moeten vertrouwen op de deskundigheid van mijn smid. Nu heb ik mijn smid al weer 2,5 jaar en ben ik tot dusver tevreden Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:48

Ja, ik snap dat het je aan het denken zet. Ik ben zelf nog steeds erg blij dat ik mijn diploma heb, en om het beroep te 'beschermen' zou het natuurlijk beter zijn om iedereen verplicht een opleiding te laten genieten; zonder diploma geen smid (je kan toch ook niet zomaar arts worden, zonder papiertje?). Maar aan de andere kant is jouw smid dan wel ongediplomeerd, maar misschien wel heel goed in zijn werk.. Moeilijke kwestie om dat zo ongezien te beoordelen natuurlijk.. Knipoog

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:43

Mijn hoefsmid is ook rijksgediplomeerd en vind dat toch wel belangrijk (Hij is ook hoefsmid in emmeloord).Ben ook erg tevreden maar kan wel begrijpen dat je gaat twijfelen maar als je al zo lang tevreden bent?..