Wat een jong paard voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwennelien

Wat een jong paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:36

mijn 4 jarig paard staat dag en nacht buiten (straks s'nachts weer naar binnen), en wordt ongeveer om de dag een half uur gereden. Van krachtvoer wordt ze erg wakker dus dat krijgt ze niet al te veel, daarbij krijgt ze paardenmeel en hooi. Nu is ze nogal afgevallen en krijg haar maar niet dikker.
Hoe zouden jullie een jong paard in deze omstandigheden voeren?

superwoman

Re: Wat een jong paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 08:39

Heb je mais al geprobeerd?
Er zijn veel topics over het dikker maken/krijgen van paarden.
succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:27

mijn 4 jarige staat ook 24/7 buiten in lekker hoog gras, hij gaat niet naar binnen, maar als het gras op is ga ik over op 24/7 hooi
voor de vit. en mineralen elke dag een pavo koekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:17

Als ze op stal gaan lekker onbeperkt ruwvoer; Als aanvulling zijn idd Pavo koeken een idee, geef zelf altijd een halve schep muesli met kruiden & scheutje olie. Lachen

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 18:10

Pavokoekjes krijgt ze inderdaad ook nog. Maar wat voor hoeveelheden zou ze dan nodig hebben om op gewicht te komen.
Ze krijgt nu halve kilo basisbrok, 3/4 kilo paardenmeel, s'ochtends en s'avonds hooi en onbeperkt gras en nog wordt ze niet dikker. Is dit dan wel genoeg voor zo'n jong paard wat nog in de groei is. Ze is bij mij gekomen met een lekker ronde kont en daar is gewoon niks meer van over. En voorheen werd ze trouwens nog niet zoveel gereden als nu en dan doe ik het nog rustig aan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:16

Een paard wat krachtvoer en onbeperkt hooi krijgt zou in principe niet steeds dunner moeten worden. Heb je al eens gekeken naar de oorzaak? Is ze altijd hyper? Is haar ontlasting helemaal goed (zitten er niet veel onverteerde deeltjes in)? Kauwt ze goed? Kwaliteit van het hooi?

Ik som ook maar wat op hoor, want er kunnen enorm veel oorzaken zijn waarom een paard afvalt/niet wil aankomen. Succes in ieder geval!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:19

idd Yinari.
Bloed onderzoek kan ook helpen.

Ik vind niet dat ze veel biks krijgt, maar of ze dikker wordt van biks weet ik niet.
Mijn paard kreeg op die leeftijd iig 3 kg biks.

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 18:26

Nee ze is niet hyper, ze wordt van krachtvoer gewoon erg (te) wakker, vandaar de aanvulling met paardenmeel.
Mest is goed, wormenkuren regelmatig gehad. Ze wordt nu ook niet meer dunner, maar krijg haar ook niet dikker.