hoesten bij aandraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ryannuh

hoesten bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:20

De laatse tijd doet mijn paard dit af en toe.
Als ik opstap, stap ik eerst een tijdje. Als ik aandraaf begint ze na een paar passen te hoesten. Dit doet ze een paar keer (3,4 keer misschien), dan briest ze een paar keer en dan is het over, niks meer aan de hand.

Iemand enig idee waarom ze dit doet?

Lise81

Re: hoesten bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:04

Licht verkouden misschien, bij inspanning komt het los. Na een paar keer heeft ze de luchtwegen geklaard en briest ze om het weg te krijgen (ja,..snot/sputum). Blijft het aanhouden, wordt het erger, briest ze niet meer na...dus goed in de gaten houden. Bij twijfel tempraturen/DA bellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:40

staat je dier op stal?
zorg voor zo min mogelijk stof, hooi even natsproeien voor het voeren en met opstrooien je dier er even uit halen.
de mijne doet het in de wintertijd altijd, is puur stof wat hem dan dwars zit.
als er ook neusuitvloeiing bij is,dan is je dier waarschijnlijk verkouden, het werk aanpassen en eventueel als t niet opknapt een veearts vragen wat je t beste kunt doen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:06

gewoon de luchtwegen vrij maken niks aan de hand. en paard soveeel mogelijk buiten doen en open stal (geen donker hok)

gr colette

Harvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:00

Doet mijn paard ook als hij op stal staat. Als ze na het hoesten briezen en verder niet duf of ziek zijn is er niks aan de hand. Denk een beetje stof in de neus van het hooi of stro

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 12:38

Ze staat dag en nacht in de wei dus denk niet dat het stof. is. Misschien inderdaad een beginnende verkoudheid, dat hou ik in ieder geval goed in de gaten.
Iemand zei dat dat ze het misschien doet omdat ze geen zin heeft om te werken, dat zou ook nog kunnen.
Bedankt voor de tips in ieder geval! en meer tips zijn ook altijd welkom...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:02

hm dat deed mn ex(hihi)verzorgpaard ook 2 x hoesten bij het aandraven en verder niet. ik zou niet weten wat het was eigenlijk hij had er verder geen last van.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:55

Wanneer een paard een aantal keren hoest in combinatie met proesten/briesen is dit vaak een teken van geïrriteerde slijmvliezen door bijvoorbeeld stof. Wanneer het hoesten niet meer gepaard gaat met proesten/briesen zou ik me wat zorgen gaan maken. Nu nog niet tenzij ze ook neusuitvloeiing heeft.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:58

Saar heeft precies hetzelfde! Vind het altijd maar eng Nagelbijten / Gniffelen laat haar dan even stappen, daarna briest ze en dan laat ik dr weer aandraven

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 17:02

@loveSaartje: ja dat doe ik ook meestal...
Zo te horen hoef ik me dus niet echt zorgen te maken!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:08

Doet ze het ook op een spannende buitenrit?
Meestal is het doordat ze zich wat vasthouden en dus niet voorwaarts genoeg zijn.
Gewoon even naar de stap gaan en weer opnieuw laten aandraven.
Als ze wel voorwaarts zijn zoals op wedstrijd of op een buitenrit dan hoest ze waarschijnlijk niet.
Als er neusuitvloeing is dan is er meer aan de hand.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:31

hoi die van mij doet het ook voornamelijk als hij net droog hooi heeft gegeten. Was begonnen met het hooi natmaken, toen werd het minder, maar dat was geen doen. Nu hebben we beter hooi en is het niet meer nodig.

Proesten na hoesten is altijd een goed teken!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:36

Hoesten bij inspanning betekent bijna altijd een geirriteerde luchtpijp. Probeer stal, voer, etc zo stofvrij te houden. Buitenstal (liever weide nog natuurlijk!), op zaagsel ipv stro en nat hooi!

Succes ermee!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:31

Hallo,
Hier nog een drafhoester Haha!
Nee sorry, mijn paard doet dit ook, altijd ongeveer 3 á 4 keer, en dan is het over. Daarna proest ze ook altijd gewoon. Dus er is meestal écht niks aan de hand?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:06

Jouw vraag is in de paard & co van deze maand behandeld. Het eerste deel is hetgeen wat ik hierboven geschreven heb. Het andere deel:
Hier wordt toch aangeraden (door DA Dr. Peter Stolk) een da te bezoeken, die vaak een medicijn zal voorschrijven (Clenbuterol). Hierdoor krijgt je paard niet alleen meer lucht maar ook wordt het slijm (dat wel aanwezig is in de luchtpijp) met ontstekingsproducten veel beter uit de longen afgevoerd. Als dit niet het gewenste resultaat geeft is verder onderzoek nodig (bv endoscopie). Aldus Dr. Stolk!

Succes!