Herkeuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Herkeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:31

Ik heb een merrie, 2 jaar geleden werd ze afgekeurd bij de verzekering als sportpaard omdat ze artrose had volgens de dierenkliniek. Merrie hebben we terug gekocht en vervolgens in het land gezet,ze ging steeds beter lopen en na een half jaar liep ze alweer helemaal goed.Toch hadden we haar maar laten lopen,maar nu wilden eigenlijk dat er een andere DA naar keek{deze kende ik en vond ik erg goed} dus wij erheen foto's laten maken.En hij zei dat ze dus helemaal geen artrose had,dat ze zeker nooit afgekeurd had hoeven worden omdat het allemaal niet zo ernstig was.Hij adviseerde eventueel speciaal beslag,en gewoon weer gaan rijden.Maarja nu had ik zoiets van: met een goed manegement moet ze nog lang mee kunnen gaan.Zonde eigenlijk dat ze afgekeurd is voor de sport{dressuur} het is namelijk een erg goed paard.Nu dacht ik: kun je mischien zo'n paard laten herkeuren? weten jullie of dat kan? Want ja ik baal er een beetje van omdat ze dus gewoon een verkeerde diagnose gesteld hebben en dat paard al 2 jaar verspild heeft in het land

HummerTime

Re: Herkeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:44

Ik vraag me af wat ze dan wèl heeft.... De DA advissert toch niet voor niets speciaal beslag...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:33

Het hoefstraalbeen is iets versleten,dus de schokdemping werkt niet meer perfect.Maar volgens de DA was het gezien haar arbeidsverleden absoluut normaal.

martinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:31

Ja , je kan je paard laten herkeuren , wel ff overleggen met de verzekering.

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:38

Je kan je paard inderdaad laten herkeuren. Volgens mij mag zo iets altijd wel. Alleen is meestal de kans bij een herkeuring ook niet zo groot dat ze goed gekeurd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 19:01

Nee,dat dacht ik al Bedankt,het hoeft ook niet perse,ik dacht alleen als het kan en goed gaat is het leuk.Maar het geeft niks,ze kan lekker mee het bos in :-}

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:30

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Paard zou op 4 jarige leeftijd worden verkocht, maar bij de buigproef ging het al mis. Verkoop ging niet door maar ik wou toch weten wat er met haar voeten aan de hand was.
Door mijn eigen va voorbenen op de foto laten zetten. Uitslag een beetje hoefkatrolontsteking, een beetje OC of OCD (weet ik niet meer) en een beetje artrose. Alles in zo geringe mate dat ze er waarschijnlijk geen last van zou krijgen.
Nu is ze 9 jaar. Ik heb haar 2,5 maand geleden op de foto laten zetten in een kliniek. Wat schetst onze verbazing, paard heeft prima voeten, niets op aan te merken. De va van de kliniek zei dat je bij haar (toontredend paard) nooit een buigproef moet doen omdat ze daar over het algemeen slecht uitkomen omdat je dan de banden en pezen niet goed belast.Hij zou haar op basis van de foto's goedkeuren.
Beetje dubbel: ik ben blij dat ze goed is, aan de andere kant anders was ze verkocht.
En wat de eerste va gezien heeft op de foto is niet duidelijk. Foto's van toen kunnen ze niet meer vinden.

Ik denk dus dat je zeker kan laten herkeuren.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:02

Er is een verschil tussen herkeuren van een paard dat bij een aankoop/verkoopkeuring is afgekeurd. En een paard, zoals in het geval van de topicstarter, dat is afgekeurd door de verzekering en is uitgekeerd. Met andere woorden, de topicstarter heeft (als ik het goed begrijp) een bedrag van de verzekering gehad omdat haar paard niet meer geschikt zou zijn voor de sport.
Ik denk dat als je je paard weer goedgekeurd zou willen krijgen je misschien ook het bedrag dat is uitgekeerd door de verzekering zult moeten terugbetalen. Maar ik ben benieuwd naar reacties van andere mensen.

Ik heb namlijk ook zo'n probleem. Mijn paard (7jr.) is ook afgekeurd voor de sport. Hij heeft een blessure aan zijn rug en een 2-3 op zijn hoefkatrol op zijn voorbenen. Wij hebben hem ook teruggekocht. De reden van afkeuring was uiteindelijk dat mijn paard minder dan 50% kans op herstel had en we in de drie jaar tijd dat we hem hebben al een hoop problemen hebben gehad.
Maar als recreatiepaard voldoet hij nog prima. Op dit moment is hij in bruikleen door een vriendin van mijn moeder die er af en toe eens een buitenritje mee maakt en dat gaat prima. En verder heeft hij veel rust, staat op het land of in de paddock en heeft het super naar zijn zin.
Maar minder dan 50% kans op herstel wil niet zeggen dat het nooit meer goed komt. Wat nou als hij over een paar jaar weer helemaal zou herstellen?? Mijn paard was een zeer getalenteerd dressuurpaard, maar blijkt nu ook een prima grasmaaier te zijn =P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 18:52

Ja dan heb je hetzelfde probleem inderdaad,maar dan nog dat er bij de mijne een foute diagnose is gesteld.