Last van rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Last van rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 13:42

Hoi, ik vraag dit even namens een vriendin van mij.
Ze heeft een verzorgpony die de laatste tijd niet zo goed is.
De pony kan wel lopen maar het is net alsof ze slingert en een beetje overkruisd volgens kennissen.
Als ze aan de achterbeen komt van de pony dan tilt ze deze op waarschijnlijk omdat het haar zeer doet.
Ze is heel rustig en een beetje suffig en wil nu (terwijl ze het anders niet zo graag wil) veel aangehaald worden.
Gisteren viel ze tijdens het lopen aan de hand bijna om.
Vandaag hebben we haar uit stal gehaald en gemest en ze liep gewoon mee; wel wat slingerig en onzeker.
Daarna wouden we haar weer in haar eigen stal zetten maar we kregen haar niet meer mee; alsof ze niet durfde te lopen omdat ze anders bang was om te vallen. Zelfs snoepjes en hooi hielpen niet; ze bleef gewoon staan.
Morgen komt er een soort van fysiotherapeut langs die de pony misschien gaat behandelen afhankelijk van wat ze heeft.
Komen jullie de symptomen misschien bekend voor? En weet iemand misschien wat het kan zijn?
De een zegt van het komt vanuit haar rug en de andere zegt dat het aan haar benen ligt..

HummerTime

Re: Last van rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:42

Ik zou gewoon direct de DA bellen!!

Heel veel succes!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:01

Hoi, tjah het probleem is een beetje dat het een manegepony is en de baas is eigenlijk een *****zak. Het is al heel wat dat morgen die fysiotherapeut langs komt...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:19

het zou ook blindheid kunnen zijn..wij hadden op de manege ook een pony die blind werd,(je zag er niets aan van buiten af) en slingerde ook heel erg, viel om, wilde niet van stal of naar stal (vanwege donker binnen en ligt buiten, dat was een te groot verschil..)
Anders denk ik aan ataxie..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:39

ik denk een wobler

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:48

het kan vanalles zijn. klinkt niet goed, misschien is het ataxie? en kan ook in zijn rug iets niet goed zitten, waardoor hij dit beeld vertoont. deskundige hulp lijkt me wel nodig.
wie komt er nu bij dat paard? een 'soort van fysiotherapeut' of een echte dierenfysiotherapeut? daar zit nogal verschil tussen namelijk... (mogelijke beunhaas / kundig iemand met rijkserkend diploma)
wens je veel sterkte. altijd moeilijk met paarden van anderen...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:51

Het kan inderdaad van alles zij, ik zelf dacht meer aan spierbevangen, dit kan al gebeuren wanneer een paard of pony ergens hevig van schrikt (heb dit zelf ook met mijn paard gehad). Ze willen dan ook niet lopen en als ze dan al lopen is dat wiebelig en slingerend. Ik zou de urine ook even in de gaten houden en er wel meteen een DA bij halen (o sorry lees net dat dit niet kan).