Dik been boven koot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Dik been boven koot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 19:13

Hoi,

Sinds afgelopen maandag heeft mijn paard een dik been linksachter. Net boven de koot is het dik en lijkt het alsof er vocht inzit. Hij was maandag onregelmatig in draf maar had in stap nergens last van. Omdat zijn hoef ook warm was en hij een geschiedenis heeft met zweren heb ik de hoefsmid gebeld.Die is dinsdag meteen geweest maar kon niks vinden. Advies om te blijven stappen en als het verslechterde de dierenarts te bellen of wanneer hij in stap ook kreupel werd toch weer de smid omdat de zweer erdan toch misschien uit wilde komen. (hij belastte het maandag en dinsdag volledig)
Dinsdag veel gestapt en gekoeld.
Woensdag was hij niet meer kreupel in draf. Maar nog steeds een dik been.
Vanaf woensdag ben ik nog steeds aan het stappen. En koelen. Zijn been blijft dik, hij is zelf hartstikke vrolijk en alert en loopt niet kreupel.

Maandag komt de dierenarts er bij.

Is er iemand die mij voor die tijd advies kan geven?
Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik doen om de zwelling te verminderen?

Alvast bedankt

astritos

Re: Dik been boven koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:40

Hoi,
Als mijn ¨paard een zwelling heeft doe ik het met water koelen en daarna insmeren met koelinggel. Maar met de koelinggel moet je wel oppassen dat je niet in een wondje smeert, want dat is niet goed.
Ik doe dat dan 2 keer per dag of vaker indien nodig.
Groetjes Astrid.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:41

Wat het kan zijn?
Heeft hij niet een klein wondje aan zijn been wat je nog niet is opgevallen? Kan een onstekingsreactie zijn.
Groetjes Astrid

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 09:55

dank je!
had al het idee om zijn been te scheren en te kijken of ik iets kan vinden. Er zit wel een raar soort kruintje maar daar kan ik zo niks in vinden. Ga straks maar eens goed zoeken!

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:05

Mijn paard had het laatst ook waarschijnlijk had hij gek gedaan in de wei met alleen afspuiten kreeg ik het been ook niet dunner en hij was ook niet kreupel en had er geen last van.

Ik heb vervolgens 2x per dag zijn been afgespoten en daarna ingesmeerd met Groene Leem (klei) dat trekt namelijk vocht eruit na 2 dagen was het dikke been verdwenen.

Voor mijn paard werkte dit dus super! Veel succes !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:46

gedroogde brandnetels voeren werkt heel goed
het helpt om vocht af te voeren

klinkt ongeloofwaardig maar het het al meermaals ontdekt , dat brandnetels echt helpen

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:25

groene leem klinkt goed. Jouw situatie klinkt hetzelfde als bij mijn paard, ga het maar proberen.

Gedroogde brandnetels? ben bereid om alles te proberen, hoe kom je daaraan? Zelf laten drogen of is dat ergens verkrijgbaar?

alvast bedankt voor jullie reacties

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:59

iemand die aan alternatieve geneeskunde doet heeft me die tip van brandnetels gegeven
gewoon brandnetels plukken en twee dagen laten drogen en dan voeren

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 09:41

De dierenarts is erbij geweest. Hij heeft een kans op een ontsteking aan zijn pezen als ik aan het werk ga dus heeft hij nu verplicht een week of twee staprust met veel koelen. Als voorzorgsmaatregel om een echte ontsteking te voorkomen. Waarschijnlijk heeft hij zich verstapt in het bos de dag ervoor. maar omdat hij niet kreupel liep heb ik daar niet veel van gemerkt.

Ik hoop dat ik er over een week of 2 weer op kan.

Bedankt voor jullie adviezen!