kroonrand beschadiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

kroonrand beschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 13:55

Gister haalde ik mijn paard uit de paddock, kreupel en gevoelig.
Nu zit er een snee in zijn kroonrand (horizontaal)
Ik heb de hoefsmid gebeld en die heeft de plek met een dot watten en teer ingetaped.
Omdat anders een bepaalde hoornwand naar buiten gedrukt kan worden.
Nou was de plek wat bloederig dus die teer erop ging een beetje tegen mijn gevoel in.
Ik snap wel dat het hoorn weer snel hard en schoon moet blijven.. Zo dubbel. Ik vertrouw mijn smid volkomen maar vind die teer op een wond een raar idee.
Wie kent deze manier van behandelen ?

blensink

Re: kroonrand beschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:49

Ik vind teer op een wond ook raar, mijn merrie heeft ook een snee op haar kroonrand, maar mijn dierenarts heeft het eerst ontsmet, daarna een helende zalf erop gesmeert, watten en toen ingetapd.
Als het precies op de kroonrand is (wat mijn merrie heeft) dan gaat de hoef twee kanten opgroeien.
Mijn dierenarts gaat het volgende week wegbranden (zodat de hoef gewoon normaal kan groeien) want het blijft opengaan omdat de hoef twee kanten opgroeit.
Gelukkig kan het tot volgende week wachten alleen als het open gaat moet ik opnieuw ontsmetten en de helende zalf erop smeren.
Met teer weet ik niet wat er gebeurt, misschien kun je een dierenarts laten komen, want het is best een gevoelig plekje.
Heel veel sterkte met je paard

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:36

Hoi,
Ik heb het vroeger ook een keer gehad met een paard. Die had echt een flinke wond aan zijn kroonrand toen hij van de trailer kwam, het bloede bij hem heel behoorlijk. Heb gelijk de dierenarts laten komen en die heeft het ontsmet en goed strak in het drukverband gezet. Hij moest boxrust en de dierenarts kwam het verband geregeld verschonen. Later mocht ik wat gaan stappen, maar ik moest de stal goed schoonhouden ivm infectiegevaar. Zou als ik jou was toch maar de dierenarts voor de zekerheid even informeren.
Succes!!
Groetjes Astrid.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:04

Hoe gaat het met je paard?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:03

Teer is wel raar op een open wond, ja.
Ontsmettingsmiddel en een verband is hier meer op zijn plaats.
Tipje; als het nou dicht is smeer de kroonrand dan dagelijks in met uierzalf om het soepel te houden zodat je meer schade beperkt (openscheuren e.d.). Succes!

Harvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:34

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met mijn vorige paard. Goed schoon houden en om het soepel te houden kan je er ook laurierzalf op smeren

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 13:19

Dank jullie wel voor de reacties. Het verband is er nu af. En het ziet er rustig uit. Hoop dat het meevalt. Het is niet dik geworden en hij is er niet meer kreupel op gelukkig maar we doen nog wel ff rustig aan.