Wondjes ontsteken direct

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Wondjes ontsteken direct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:33

Het paard dat ik nu sinds een tijdje rijd is een echt pechpaard als het aankomt op ongelukjes. Op zich is daar nog wel overheen te komen. Wat ik echter minder vind is dat de wondjes die ze oploopt altijd vrijwel meteen gaan ontsteken. Dit ondanks de goede zorgen waaronder het direct uitwassen met soda en behandelen met Acederm. Zodra er een korstje op het wondje komt gaat er allemaal "troep" onder zitten. Waar ik nu eigenlijk bang voor ben is dat deze ontstekingen naar binnen slaan als ik er niet snel genoeg bij ben.

Ik herken dit dus echt niet bij paarden. Paarden die ik eerder gereden heb, die kregen een korstje over het wondje en het was klaar. Vandaar dat ik nu opensta voor alle tips en opmerkingen. Ik heb er over gedacht dat het imuunsysteem van het paard misschien niet in orde is en dat ik haar daarvoor iets moet geven (echinacea?)

Nog een kleine opmerking. Paard is panisch voor alles wat spuitbus heet, dus alle middeltjes die jullie aanreiken, moeten in smeerbare vorm verkocht worden. Anders kan ik er helaas, op dit moment, vrij weinig mee.

Alvast bedankt voor de reacties.

lyndsey

Re: Wondjes ontsteken direct

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:52

hoe zien de wondjes eruit als het is gaan onsteken?

ik ben niet bekend met het soda behandelen..?, misschien kun je alleen acederm erop doen en niet met soda behandelen.

ik heb ook een brokkenpiloot en hij heeft een hele landkaart aan littekens op zijn lijf staan. dus ik ben dagelijks met de acederm in de weer.(wel spuit ik maar 1 keer goed op de wond en daarna blijf ik ervan af)
als de wondjes wat dieper zijn doe ik er soms wat betadinescrub op gewoon op een nat doekje en betadine op de handdoek en het er 'puur' eropsmeren.

ik heb eigenlijk nooit problemen met het niet genezen, ik weet niet hoe diep de wondjes zijn?, maar ik maar ik denk dat de soda ook het genezingsproces vermindert.

ps. die van mij is ook panisch met alles wat in spuitvorm voorkomt, maar ik spuit het er gewoon op. hij moet er maar aan wennen(niet dat je daar veel aan hebt denk ik.. Knipoog )

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:54

Mn verzorgpaard had laatst een wondje dat ging ontsteken. Van de dierenarts moesten we het toen insmeren met vetaderm (antibiotica), na een week was het weg.

Vetaderm kan je gewoon smeren. Je moet wel een handschoen aan.
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 02-09-06 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:11

Hoi Mikkie,

Ik herken je verhaal.
Wij hebben het gehad met een veulen wat na 7 maanden gespeend werd van zijn moeder. Het minst of geringste wondje werd een fikse ontsteking.
Hij was geregeld licht koliekerig zodra hij maar een regenbuitje over zich heen kreeg. Het schijnt dat na het stoppen van de merriemelk de darmen hun werking niet helemaal goed oppakten.
De merriemelk heeft nl. een positieve werking op de darmen van een veulen. Zodra dat stopt behoren de darmen van het veulen het goed over te nemen. Dat schijnt af en toe fout te kunnen gaan.

Zijn castratie met 1 1/2 jaar werd bijna zijn dood ondanks speciale voorzorgsmaatregelen. Elke injectie werd een megabult. Of het nou in de borst of bil gespoten werd.
Deze ongein heeft 3 jaar geduurd en toen was hij er eindelijk overheen gegroeid. Hij groeide in die tijd ook nog 's kanonhard. Dat kost zo'n lichaam heel veel energie waardoor het elders te kort kan komen.

Er is me toen door de DA verteld dat het inderdaad het immuunsysteem is wat niet goed werkt.
De weerstand begint al in de darmen. Als de darmfunctie niet naar behoren verloopt gaat het immuunsysteem ook van de riedel.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 10:27

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Lyndsey: Het liefst zou ik ook gewoon een spuitbuis gebruiken. Het is alleen niet mijn paard, dus ik beslis, op dit moment, helaas niet over het gebruik van een spuitbuis. Ik wil dit wel met de eigenaar gaan opnemen, maar daar zal wel een tijdje overheen gaan. Verder is het een heel sensibel paard (ze denkt dat ze dood gaat bij de gedachte aan een wormkuur, wordt koud beslagen door de hoefsmid enz enz enz) Dus we zitten nog een leerproces Haha! . Zelf geef ik ook de voorkeur aan een spuitbus, omdat dit de acederm oid gelijkmatiger over de wond verspreid.
Ik kende het gebruik van soda in deze vorm ook niet, maar op de stal waar het paard staat zweren ze erbij, incl. een arts die daar haar paard heeft staan.

Het zijn in principe "gewone" wondjes. Op het moment dat het korstje erop komt, gaat er allemaal troep onder "groeien". Als je dan aan het korstje komt, dan komt die troep eruit. We weken dan met soda-water het korstje eraf en de huid die er dan onder te voorschijnkomt is rood/bloederig geirriteerd. Het gebeurt bij bijna alle wondjes, van heel oppervlakkig(schaafwondjes), tot dieper.

Marieke_: bedankt voor de tip. Misschien kunnen we ook een keer vetaderm proberen.

henny_w: wat hebben jullie toen gedaan om het immuunsysteem weer op peil te brengen? Ik heb ook het idee dat het een probleem is dat van binnen uit komt. De wondjes op zich worden namelijk prima schoongehouden en verzorgd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:59

Mikkie ik heb hem toendertijd op voer van de Natuurlijke weg gezet.
Dat bestond toen nog uit allerlei kruiden.
De brokvorm die het tegenwoordig is daar ben ik minder gecharmeerd van.

Ik zou je paard op een goed, liefst natuurlijk vitamine en mineralenmengsel zetten. Even een extra opkikker erin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:23

ik zou dat wassen met soda weg laten..als er nou de volgende keer weer een wondje komt..dan zou ik er gewoon wat betadine oplossing op druppelen...
t makkelijk in gebruik, je paard schrikt er niet van,het prikt niet en het wondje is meteen wat ontsmet.

ik weet niet hoor, maar ik behandel eigenlijk al jaren paarden altijd gewoon met wat betadine oplossing, en ik vind het eigenlijk nog t beste werken...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:53

Ik zou het wassen met Betadine en dan een goede wondzalf erop. Ik zweer bij nekrolytan. Helpt super.
Verder zou ik het imuunsysteem proberen te sterken. Een goed middel (eiegn ervaring) is Equistro Hameloytan 400. Wel iets duurder maar werkt ook echt.