rare jeukende pusplekjes.. wat is dit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

rare jeukende pusplekjes.. wat is dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:52

Ongeveer een maand geleden had mijn haf ineens een plekje op haar hals, het leek op een wondje. Het plekje was eerst ongeveer 3 x 3 cm. na ongeveer 2 weken "groeide" het wondje ineens en was het een plek van ongeveer 6 x 6 cm.
Het plekje zag eruit als een grijze korst die er makkelijk af ging, daar onder was het een beetje pus achtig met wat gele "korreltjes" (sorry voor het onsmakelijke verhaal Knipoog ). De huid er onder was rood en kaal, maar bloedde niet.
Ik heb die plek eerst met betadine behandeld, later de veearts laten kijken en volgens haar was het zeker geen schimmel. Ze dacht eerder aan een wondje dat wat was gaan smetten. Ik heb vetaderm gekregen en binnen een week was de plek ook weer helemaal genezen.
Nou krijgt ze opeens naast deze wond weer 2 kleine jeukende plekjes, die er hetzelfde uitzien. (vies, pussig)

Vandaag herinnerde ik me ineens weer dat ze vorig jaar, ook rond september, ook wat kleine jeukende wondjes op haar hals had, die er volgensmij hetzelfde uitzagen. Die dingetjes zijn vanzelf weer verdwenen.

Iemand een idee wat het kan zijn? ik denk zelf misschien een allergie, omdat ze het vorig jaar rond dezelfde periode heeft gehad?
De plekjes zitten overigens op de rechterkant van haar hals, waar ook haar manen hangen (een aardige bos, t is een haf Knipoog )..

Ireen_

Re: rare jeukende pusplekjes.. wat is dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 20:11

Ik heb mijn oude topic van vorig jaar teruggevonden! bleek dus toch pas december te zijn.. viewtopic.php?f=3&t=505215&hilit=

wat ze nu heeft ziet er een beetje hetzelfde uit, alleen die plek die nu weer verdwenen is was dus veel groter en vochtig/plakkeriger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:28

maar hoe is t nou vorig jaar uiteindelijk weer weg gegaan dan? heb je nog imaverol gebruikt?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 12:48

het is vorig jaar ook vanzelf weer weggegaan.. volgensmij ging het vrij snel na dat ik het topic had geplaatst weer weg.
imaverol is een middel tegen schimmel, of niet?
de veearts was er vrij zeker van dat het geen schimmel is, omdat het eruit ziet als een vies wondje, en niet als een schilferige/kale plek.

ik behandel haar nu met vetaderm, en de vorige (grote) plek was hiermee ook in no time weer weg, dus het helpt wel.. alleen komt het nu dus weer terug.

ik doe deze plekjes nu weer met vetaderm, als er daarna weer opnieuw wondjes komen laat ik maar een kweekje oid door de veearts nemen denk ik.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:49

Staat iets over in bit al weet ik natuurlijk niet zeker of dit het zelfde is.
Dermatophilose noemen ze het.
Nogmaals, ik weet niet of het het zelfde is maar tis de moeite het stukje even te lezen Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 09:45

Bedankt!!!
het lijkt inderdaad op wat mijn pony heeft, enig verschil is dat het bij haar wel lijkt te jeuken (volgens wat ik op internet kan vinden jeukt het bij deze aandoening niet).

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:50

hoihoi
kan het geen "regenschurft"zijn , dit is een bacterie met dezelfde symptomen .
alleen zie je dit vaak onder de kaak en op de rug , op broeierige plaatsen en plaatsen die lang nat blijven .
dit kan je da ook onderzoeken .