Verschil tss "niet rad" en "kreupel"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Verschil tss "niet rad" en "kreupel"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 12:09

Ik denk dat de titel wel duidelijk is... Ik vraag me dus af wat het verschil is tussen "niet rad" en "kreupel". Voor mij is een paard dat niet rad is, kreupel. Maar ik lees regelmatig in topics dat hier nog een onderscheid tussen gemaakt wordt.
Wie kan me dit verschil aub even uitleggen?

Als dit hier niet goed staat; sorry moddies!

Trieske_

Re: Verschil tss "niet rad" en "kreupel"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:14

ik zelf denk ook dat "niet rad" gewoon kreupel is maar ik "denk" dat mensen ermee bedoelen dat het paard "kreupel" loopt maar niet duidelijk zichtbaar is waar het nu eigenlijk vandaag komt en dat je goed moet kijken of het paard nu eigenlijk wel kreupel loopt.
En bij kreupel denk ik dan aan een goed kreupel paard dat je meteen ziet.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:16

Ook voor mij geldt dat een paard dat niet rad is, niet zuiver loopt, en dus in mijn ogen (al dan niet in lichte mate) kreupel is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:17

Een paard dat niet rad is, is niet 100% goed, maar ook niet écht slecht.. Dus niet écht kreupel maar er precies tussen in Knipoog Tenminste zo noem ik het altijd

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 12:30

Bedankt voor de reacties!
Er werd gezegd dat "niet rad" hetzelfde is als "niet zuiver". Maar wat verstaan jullie dan onder een "niet zuivere" gang? Voor mij is dat bijv. een 4-takt galop ipv 3-takt. Of een stap die meer op een telgang lijkt. Dit is vaak meer een rijtechnische kwestie dan een fout in het bewegingsmechanisme.
Of beschouwen jullie een gang als "niet zuiver" als het paard bijv. met één been een kortere pas maakt?
Graag nog wat uitleg Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:57

één pas korter dan de andere Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:01

Precious20 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Of beschouwen jullie een gang als "niet zuiver" als het paard bijv. met één been een kortere pas maakt?
Graag nog wat uitleg Knipoog

dan is een paard idd niet rad, kan een rijtechnisch probleem zijn, maar ook heel goed een lichamelijk probleem!

ik gebruik meestal de woorden onregelmatig en kreupel. bij onregelmatig loopt het paard niet zoals het lopen moet, maar ook niet helemaal kreupel.
ik noem het kreupel als het echt goed te zien is en meestal haar je er dan ook na een aantal dagen rust wel een DA bij

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:03

Ik gebruik 'niet rad' bij niet goed en ook niet echt kreupel.
Kreupel is gewoon echt zichtbaar mank.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:04

Niet rad betekend onregelmatig.
Kreupel is echt mank.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:50

Haha! Ja, het is gewoon een beetje vaag gepraat, zo wordt er vaak gezegd: "Nou hij is niet kreupel.. Maar óók niet helemaal rad!" Ik moet er altijd wel een beetje om lachen. Inderdaad, "niet helemaal rad" is bijna kreupel. Dan heb je verder ook nog uitdrukkingen als bijv.: "Hij is wat gevoelig" of "Hij loopt op eieren" of "Hij komt er niet helemaal uit". Scheve mond
Maar goed, als je maar weet en ziet wat ermee bedoeld wordt toch? Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:26

ga met al t voorgaande mee.
Niet rad is niet zuiver.
Kreupel is gewoon kreupel Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:28

Niet rad betekend dat je paard met zijn ene voet een kortere pas zet als met zijn andere voet. Dit is goed zichtbaar als je je paard op een rechte lijn laat lopen.

Kreupel betekend dat het paard op 1 been (of meer) duidelijk minder leunt, of er zelf helemaal niet op staat. het paard gaat dan echt hinken. Iedere idioot kan zien als een paard kreupel is, of een paard niet helemaal rad is, vergt iets meer kijk werk.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:30

Ik heb een beetje hetzelfde als _angela_. Ik noem mijn paard niet rad als bijv. mijn ouders er niets aan zien en ik wel, en ik noem d'r kreupel als zelfs een "idioot" ( Knipoog ) kan zien dat ze niet goed loopt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:01

Niet rad, is voor mij onregelmatig of kreupel. Bij onregelmatigheid zie je geen vloeiende beweging, er hapert iets. Bij kreupelheid is het heel duidelijk dat er wat aan de hand is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:58

Kreupel is idd duidelijk hinken en niet rad is imo niet zoals ie normaal loopt, maar zeker niet kreupel.

Pony heeft een open wond op zijn kogel en op het harde loopt ie rad, in het zand niet Knipoog want dat voelt niet lekker denk ik dat zand in een wond Tong uitsteken Hij tilt dat been iets hoger op dus dat is voor mij niet rad