sedalin (nerv control)en koliek??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

sedalin (nerv control)en koliek??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:56

hallo,

na 12 weken boxrust en 10 min stappen aan de hand mocht ik vandaag eindelijk op mijn paard stappen en 5 min draven. omdat mijn paard meestal al springerig is als ze iedere dag gereden wordt had ik in overleg met de da 3 streepjes sedalin gegeven. op advies van de da een half uur voordat ik ging rijden. dit was om 6 uur. heb er 20 min opgezeten ging allemaal goed en haar toen op stal gezet. ze heeft gegeten, heb nog gevraagd of dit niet gevaarlijk was aan medestalgenoten en dit kon wel. ook in de bijsluiter stond niet dat het paard niet zou mogen eten. wordt ik om 8 uur opgebeld dat mijn paard vast heeft gelegen in haar stal en ze haar hebben losgetrokken. dit vond ik vreemd, omdat ze normaal wel gaat liggen, maar niet rolt en ze kan onmogelijk vast hebben gelegen zonder te rollen. ook heeft ze veel gezweten.
ben dus naar stal gegaan en met haar gestapt. ze heeft niet gemest (gecheckt rond half 10), eet heel veel stro, drinkt veel water en is onrustig. verder heeft ze geen verhoging. heb nu maar met de stalbaas afgesproken dat hij haar vanavond blijft checken, maar t zit me toch niet lekker. hoe moet ik dit nou morgen aanpakken (als ze tenminste weer gezond is), want ik moet er morgen weer op ivm de peesblessure moet ze aan het lopen blijven, maar zonder sedalin wordt ze erg springerig tijdens het rijden en dat mag dus ook niet, want ze moet voornamelijk stappen. iemand een idee? vind de sedalin nu toch wel eng.

(heb overigens vanaf zondag tot dinsdag ook nerv control gebruikt, omdat dit mijn eerste ingeving was. maar heb dit vanaf woensdag al niet meer gegeven (omdat het advies van de da sedalin was) en het is vandaag donderdag, kan dit ook nog invloed hebben gehad. is de combi sedalin+ nerv control misschien niet goed????)

Renske_

Re: sedalin (nerv control)en koliek??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:01

sedalin werkt verdovend/verslappend, dus ook op de werking van de darmen
een verdoofd paard mag de eerste uren na de verdoving daarom ook niet eten

3 streepjes sedalin is natuurlijk niet een echte verdoving, maar kan wel degelijk zo op de darmen hebben gewerkt dat er koliek is ontstaan.

geen brok geven, geen kuil maar alleen wat hooi, dan krijgt ze niets van energie binnen en is ze wel te handhaven, iig de paarden die ik ken met boxrust deden het daar vaak prima op
nerv control werkt trouwens niet om een vrolijk springerig paard rustig te maken, weet niet of je dat hiervoor wil gebruiken, maar jouw paard is zo hyper vanwege de 12 weken boxrust en nie tomdat ze van zichzelf een stresskip is
ze heeft energie over en die energie moet er uit, daar helpt geen nerv control tegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:02

Mijn paard kreeg ook maar een paar streepjes Sedalin maar raakte geheel van de wereld en brak haar nek. Dit was maar een geval op zich, maar sindsdien ben ik dus absoluut tegen dat soort dingen Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:08

Euhm... sedalin is toch officieel uit de handel genomen een tijd terug..?

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 21:08

Cayenne schreef:
Mijn paard kreeg ook maar een paar streepjes Sedalin maar raakte geheel van de wereld en brak haar nek. Dit was maar een geval op zich, maar sindsdien ben ik dus absoluut tegen dat soort dingen Knipoog

jakkes dat is heel naar!!! ik had er nu al niet zo'n goed gevoel over, maar nu dus helemaal niet meer! heb het idee dat mijn paard er ook wel erg sterk op reageert moet ik zeggen! volgens de da zou je bijna niets moeten merken, maar ze is echt flink versuft en kijkt ook echt waterig uit haar ogen. denk toch dat ik er morgen zonder middeltjes opstap, liever eraf vallen (heb toch een bodyprotector) dan mijn paard dit nog een keer aandoen, want als ik dit van tevoren had geweten was ik er NOOIT aan begonnen!!!

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 21:09

jeske333 schreef:
Euhm... sedalin is toch officieel uit de handel genomen een tijd terug..?

ja, maar dit is de versie voor honden (eigenlijk gewoon sedalin met een andere naam) de dierenarts noemde het ook sedalin!!! heb het ook van de dierenarts bodegraven meegekregen!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:20

Tranquigel heet het nu idd

ik ben er ook geen fan van, je maakt ze er wat suffer mee maar het gevaar is dat als ze van te voren al wat druk/heet zijn ze dwars door die sedatie heenkomen en 10x zo gek zijn als zonder dat spul
met dus alle kans dat ze doordraaien en zoals het paard van Cayenne hun nek breken, vreselijk zoiets Verdrietig

ik gebruik het ook niet om een druk paard relaxed te krijgen, ze komen er toch doorheen als je het geeft terwijl ze redelijk opefokt zijn of energie over hebben
mn krampentrekker kreeg het om makkelijker naar de smid te kunnen, kramptrekken dan verkrampen de spieren en trekt hij onbewust zn achterbeen steeds weg, bekappen lukte dus niet en hij kreeg Tranquigel terwijl hij rustig op stal stond, werd idd goed suf van de tranquigel en daardoor zwakte het kramptrekken heel er af en kon hij bekapt worden
toen hij toch zo suf was dacht ik meteen even zn oren uit te kunnen scheren, iets wat hij vreselijk haat, en hij hoort t scheerapparaat en ik ga richting zn oren en hij begint te steigeren en te klieren, maar hij was nog vrij suf dus ik was bang dat hij zou vallen als ik doorging, heb t scheeraparaat maar snel uitgezet
had toen dus van dichtbij gezien hoe een op het oog vreselijk suf paard ineens klaarwakker kan zijn ondanks de Tranquigel
gelukkig gaat mn paard nu prima naar de smid na een bezoekje aan de osteopaat, maargoed das offtopic

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 21:42

Heb zelf geen ervaring met Sedalin/Tranquigel en koliek, wel heb ik ervaren dat mijn er aggresiever van werd bij het scheren. Het werkte bij mijn paard dus averechts.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:02

Yep, hier ook ervaring: sommige ( sterke karakterpaarden ) kun je een haast dodelijke dosis verdoving/ kalmering, etc geven en gaan er gewoon "doorheen" idd vaak nog gekker dan tevoren. Dat is juist omdat ze dan iets voelen wat niet klopt.....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:38

Ik heb het ook gezien hoor? Jaarlingen die sedalin kregen omdat ze niet normaal naar de hoefsmit konden en die dus gewoon erdoorheen breken en alle kkanten opschieten, niets geen verdovende werking dan hoor door de Andrenaline!

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 15:57

heb vandaag maar zonder sedalin gereden en het ging prima. die van mij reageerde er dus veel te heftig op, t was echt eng en ik had maar 3 streepjes gegeven, dat schijnt officeel helemaal niet zo veel te zijn. ik geef het haar nooit meer!!! (ben ook blij dat ik nu ik het vandaag zonder geprobeerd heb en dat goed ging het niet meer nodig heb.)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:00

Ik heb een bijdehant dominant paard. Wanneer ik die 1 streepje geef is hij onder het zadel al bijna niet meer vooruit te krijgen. Die heeft aan een half streepje in bijzondere gevallen al genoeg. Verder heb ik nooit problemen gehad m.b.t. koliek ofzo.

De hoeveelheid die je kunt geven verschilt dus erg per paard.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:08

Ik heb met de veearts ook altijd een discussie als hij mijn paard met de spuit wil sederen. Mijn paard is 1.73 best een grote dus wil hij hem ook altijd een behoorlijke hoeveelheid verdoving geven. ij wil hem dan 7cc geven. Das teveel roep ik dan. Mijn paard gaat zo erg onder zijl dat ik een hele dag nodig heb om hem weer bij zijn positieven te brengen. Daarnaast moet ik erbij blijven anders geven ze hem eten, en dat mag niet!
Nu geft de VA 3cc en dat is meer dan voldoende om mijn paard rustig te hebben zonder dat hij daar de hele dag van uitgeschakeld is en eventueel koliek van krijgt want dat heb ik dus al 3 maal gehad. Dat mijn paard koliek kreeg nadat hij een verdoving gehad had.
Aldoende leert men dus mijn paard, die overigens heel braaf is, heeft geen grote hoeveelheden sedatie nodig!