speekselvloed bij 3 paarden na verhuizing!!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

speekselvloed bij 3 paarden na verhuizing!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:02

Vorige week zijn we verhuisd. De stallen zijn nog niet klaar, maar we hebben een goede grote schuilstal met weide voor de paarden.
Mijn haflinger staat al bijna een jaar op vlas, en ik wou nu ook met de andere paarden overschakelen van stro naar vlas, dus ik had de schuilstal ook opgestrooid met vlas.

Na dat de paarden 2 dagen verhuisd zijn, heb ik les met mijn haflinger.
Wanneer ik haar van de trailer haal en opzadel, merk ik dat ze erg hard staat te speekselen, en zelfs "bellen blaast". Ik kijk in haar mond, maar er is niets te zien. Tijdens het rijden drupt het speeksel als een lekkende kraan!
Tijdens het rijden en ook in de omgang doet ze verder normaal.
Ik bel na de les mijn DA op; hij stelt voor om haar in de gaten te houden. Hij zou evt de volgende dag langskomen moest het nog niet over zijn.
Ik breng haar naar mijn ouders omdat ik de dag erna niet thuis was. Daar staat ze weer in haar weitje en de dag erna krijg ik het bericht dat er niets meer aan de hand is. Gelukkig!

Vanmorgen (1 week na de verhuizing) ging ik de 2 andere paarden voeren, en ik vond ze in de schuilstal, ook bellen blazend, en het speeksel drupte uit hun mond.
Ze eten verder wel goed.
Ik gooi 2 pakken vlas bij in hun stal en dan zie ik dat ze er allebei vrolijk van beginnen te eten!
Zou dat de oorzaak zijn van het speekselen?

Ik vind het raar dat mijn halfinger het dan ook had, gezien deze al bijna een jaar op vlas staat, en er nooit van gegeten heeft. Of zou ze er van beginnen eten omdat ze de andere paarden het ziet doen? Of ten gevolge van de verhuizing (stress?)?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoop op snelle reacties, zodat we er ook snel wat aan kunnen doen!

Groetjes
Eefken

Erretje

Re: speekselvloed bij 3 paarden na verhuizing!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:59

Misschien kun je hier wat mee?

Citaat:
Een van onze bekenden schrok op een ochtend vreselijk toen ze
> zag dat al haar paarden (4) stonden te schuimbekken en te
> kwijlen.
> De dierenarts kon haar niet vertellen wat dit betekende. Na
> enig gegoochel vonden we iets over een schimmel ( fungus
> rhizoctonia leguminicola ) die als zwarte puntjes of vlekjes
> wel eens voor kan komen op klaver. Nu stonden deze paarden op
> gewoon gras zonder klaver, maar bij nadere inspectie bleek dit
> gras dus vol te zitten met zwarte puntjes (je moet er goed voor
> kijken, bij voorkeur met een vergrootglas.) Ze heeft de paarden
> van dat gras gehaald en na enkele dagen leek alles weer normaal.
>
> Wie heeft ooit zoiets meegemaakt of weet hier iets meer van.
> Bijvoorbeeld: is deze schimmel te bestrijden en hoe dan?
> Wat zijn de gevolgen voor paarden als ze dit gras gegeten
> hebben (behalve dan het schuimbekken)? Is het erg schadelijk?
> In deze schimmel zitten bijv. alkaloiden, maar toch weer andere
> (slaframine) dan in JKK.
>
> Ik vond het een vreemde geschiedenis. Ik hoop dat het wat
> duidelijker kan worden hoe en wat dit is?
>
> Moniek

Een paar jaar geleden heb ik ook een schuimbekkend paard gehad door klaver, ik schrok me echt helemaal rot. Toen ze van dat veld af was, heeft ze echt nog een dag staan kwijlen en schuimbekken, ze heeft er niets aan over gehouden, ik moet er wel bij vermelden dat ze op dat veld kort heeft gestaan. In JKK zit geen slaframine. Misschien kunje deze vraag stellen aan de gezondheidsdienst voor dieren verder, ik weet er verder niets van. Ook niet of en hoe je die schimmel uit het land krijgt, ik vermoed dat het na de winter weg is.

Es

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/forumreader.cgi?open=1&forum=pn&selsub=saliva+syndrome&msg=47691

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 09:39

Bedankt voor je antwoord.
Maar ik kan het niet echt schuimbekken noemen; het is echt bellen blazen, met het speeksel, zoals je kindjes ook wel eens ziet doen.
Verder is er letterlijk speekselvloed, het drupt uit de mond, en de paarden staan te likken met hun tong over de lippen in een poging om alles binnen te houden.

Vanmorgen waren de paarden niet aan het speekselen. Ze eten verder ook goed en zijn vrolijk.
Ik ga dit weekend stro halen, ik denk dat het toch aan het vlas ligt...

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:53

Hebben een aantal jaren geleden hetzelfde gehad was ook na een lange regen periode waardoor er plassen in de wei stonden die er niet meer zo fris uitzagen algen enz, de dierenarts dacht dat daar de oorzaak in lag. Het ging vanzelf weer over.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:23

heet die schimmel geen roodzwenk?? ik heb er iets over gelezen bij www.pavo.nl bij het graszaad wat hun leveren

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:26

Die schuilstal is van hout neem ik aan ? is hij geverfd of geteerd misschien ? bijten ze eraan ?

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 18:27

Dat van die plassen zou inderdaad wel kunnen, ik zie ze ook regelmatig daarin rommelen, blijkbaar groeit in de plassen het lekkerste gras Lachen

De stal is van hout en beton. Het hout is niet behandeld. Dus daar ligt het volgens mij niet aan. Ze knabbelen er ook niet echt aan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:22

Het paard van een stalgenootje heeft dit ook gehad als gevolg van het binnenkrijgen van vlas! hij was er alleen verder ook ziek van als ik het me goed herinner.
volgensmij hebben ze uiteindelijk op de kliniek een endoscopie gedaan en bleek het vlas de boosdoener te zijn.
Het is al een tijd geleden, maar ze zit ook op bokt onder de naam Fardos, als je wilt weten wat het precies geweest is Knipoog
ik kan me alleen nog herinneren dat hij ook erg stond te kwijlen.

Mijn haf staat ook vaak te kwijlen, maar doet dat altijd al.. met name als ze iets van eten ziet staat ze echt met bellen kwijl onder haar mond. kan dus ook gewoon een reactie zijn op iets..

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 08:34

Bedankt Ireentjuh, ik heb haar een pm gestuurd.
Het speekselen is ondertussen volledig weg, terwijl ze toch nog steeds vlas in de stal hebben.
Ik hoop dat het gewoon door de plassen kwam.