Ezeltje met schurft ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Ezeltje met schurft ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:21

Bij een handelaar hier wat verderop loopt een leuk ezeltje, dat ik samen met mijn vriendin zou willen kopen. Hij heeft echter een soort schurft. Bijna zijn hele hoofd en één oor zijn aangetast. Er staat geen haar meer op en er hangen vellen en korsten aan. Hij heeft er geen jeuk aan, maar hij heeft wel niet graag dat je eraan komt. Onder het haar op zijn voorhoofd voel je een soort kleine bultjes en korstjes, maar je ziet niets. Hetzelfde in zijn manen.
Weet er iemand wat dit is ? Is het besmettelijk voor onze paarden ? Is het te genezen ? Het lijkt op het eerste gezicht niet dat hij er erge last van heeft, want hij is vrolijk en lief en schuurt zich niet of zo. Hij kijkt helder uit zijn oogjes.
Bokkers, weten jullie raad ? Zou ik dit ezeltje kopen ? De DA zegt (over de telefoon) dat hij waarschijnlijk een bioptie zal moeten doen om juist te weten wat het is en dat zal natuurlijk al een aardige cent kosten, en als het besmettelijk is koop ik de ezel toch niet.

henkv

Re: Ezeltje met schurft ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:26

Schurft kenmerkt zich door behoorlijk jeuk, soms tot bloedens toe. Bij een allergie jeuken paarden zich ook. Bij schimmelinfecties zie je juist weinig jeuk. Maar wat ik hier noem zijn zo'n beetje 'vuistregels', dat wil zeggen dat er best wel uitzonderingen op de bovengenoemde regels zijn.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere huidaandoeningen.

Inderdaad kan de diagnose worden gesteld met een biopt, wat doorgaans naar een lab zal moeten worden gestuurd. Waarom betaalt de huidige eigenaar de kosten niet?
Totdat die uitslag er is zou ik 'm zeker niet kopen... Ik zou zelfs wachten tot zijn huid helemaal is genezen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:08

Wanneer een handelaar zulke dieren durft te verkopen, blijf er dan alsjeblieft heel ver vandaan. Stimuleer deze handel niet. Slechte (ezel)handelaren zijn er te veel. Ze halen de ezels van de slachttransporten vandaan en proberen er nog een leuke cent aan te verdienen.
Neem een gezonde ezel van een particulier. Dan weet je zeker dat het niet van de slacht komt. Al eens op Marktplaats gekeken? (Selecteer dieren en dan zoekterm "ezel"). Staan heel wat leuke dieren bij.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 12:10

OK. Bedankt voor de tip. Hopelijk vindt het ezeltje toch nog een geschikt baasje, want het is echt een leuk dier.