Problemen met rijden door de schoft / te nauw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntje

Problemen met rijden door de schoft / te nauw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 12:56

Mijn vriendinnetje heeft ca. anderhalf jaar met een te nauw zadel gereden, blijkt nu. Nu heeft het paard last van de schoft (geen wondjes oid maar wel pijn). Wat en hoe het precies is weten we nog niet maar ik ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Wat kunnen gevolgen zijn, oplossingen etc. Ben heel nieuwsgierig naar reacties

dierfysio

Re: Problemen met rijden door de schoft / te nauw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:14

er kan schade ontstaan zijn aan de schoft en rest van de wervelkolom (met zelfs beenproblemen als gevolg).
misschien verstandig om via www.nvfd.nl eens contact te zoeken met een goede dierenfysiotherapeut? die kan het paard onderzoeken en zo nodig behandelen aan de rug.
sterkte gewenst!
trouwens ontzettend niet-slim om zo lang met een slechtpassend zadel rond te rijden.... (of had ze het niet door?)

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:40

Het eerste wat dierfysio schrijft is inderdaad volgens mij nu (bijna) het geval. Het paard wil namelijk slecht nageven. Een goeie fysio denkt ze te hebben gevonden. Wat het slecht passende zadel betreft: Ze voelt zich enorm schuldig. Het zadel lijkt op het oog goed te liggen maar wij zijn natuurlijk leken. Helaas heeft ze het dus niet door gehad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:20

Ook ik heb een poosje met een te nauw zadel gereden. Zadel was wel aangemeten, maar paard kwam beter in de spieren te zitten. Toen ze in haar halstertouw begon te bijten bij zadelen heb ik de zadelmaker gebeld. Ze heeft inmiddels weer een perfect passend zadel met brede boom en loopt als vanouds. Eigenlijk een week of twee nadat het nieuwe zadel gebruikt werd. Ik was er vrij snel bij, ik weet niet welke gevolgen er op langere termijn zijn. Het betrof een westernzadel overigens.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:16

Ik heb hetzelfde voorgehad als Anya. Toen mijn paard begon te bokken in galop wist ik dat er iets mis was. Hij heeft nu een zadel met bredere boom opliggen en het bokken is ook gedaan. Hij ontspant zich ook veel sneller.
Ik heb wel eens gehoord dat als je je paard te lang rijdt met een te smal zadel dat de schoftspieren dan wegvallen of zelfs afsterven. Dit zou spieratrofie noemen.