Spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 18:53

Kan iemand mij wat duidelijk uitleggen wat Spat nauw precies inhoud?
Betekent het ook, dat je meteen niet meer mag 'trainen'..

PeppySan

Re: Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:20

Spat is een botwoekering in het achterbeen.

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

hier staat het heel goed uitgelegd.

Spat betekend niet dat je paard niets meer kan/mag, maar vergt wel geduld en aanpassing.
Lang niet alle dingen zal je meer verantwoord kunnen doen, maar heel veel kan nog wel.
Mijn paard heeft een jaar of 3 geleden spat geconstateerd gekregen en is vorig jaar nederlands kampioen trail geworden.

Goed beslag en weloverwogen training.
succes met je paardje

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:18

Als er door een DA spat bij jouw paard is geconstateerd, denk ik dat je bij hem moet zijn voor advies. Hij kan je waarschijnlijk precies vertellen hoe erg het bij je paard is en je vertellen hoeveel hij belast mag worden.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:31

dat is het probleem.. om het opnieuw te constateren moet er een nieuwe keuring worden gedaan (Hij is afgelopen september gekeurd, maar k heb de papieren niet meegekregen, die zijn we nu aan het proberen te regelen bij de voormalige DA)

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:33

Kan je de DA die hem toen gekeurd heeft niet opbellen? Was het jouw paard nog niet toen hij gekeurd is in september? Want als hij wel van jou was toen is er als het goed is een soort van rapport gemaakt en zouden ze dit bij de DA nog wel moeten hebben liggen

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:36

Leo_American schreef:
Kan je de DA die hem toen gekeurd heeft niet opbellen? Was het jouw paard nog niet toen hij gekeurd is in september? Want als hij wel van jou was toen is er als het goed is een soort van rapport gemaakt en zouden ze dit bij de DA nog wel moeten hebben liggen

Toen die was gekeurd was die nog niet van mij, morgen ga k proberen de DA te bereiken in de hoop dat die mij de papieren kan opsturen en ik wat meer overzicht heb waar de spat zich bevind (welk been) en we eventueel iets kunnen aanpassen waardoor hij toch 'trainbaar' blijft, maar zelf heb ik nog geen ervaring met een paard met spat (Niemand had het dan ook verwacht, je ziet niet aan hem dat die spat zou kunnen hebben)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:26

Bjarni heeft ook spat. Bijna 3 jaar geleden geconstateerd. Ik wist toen ook helemaal niet hoe en wat alleen dat het belangrijk is om ze in beweging te houden (veel buitenlopen, gedoseerd bewegen)
Ik zag het ook niet aan hem, ik heb toen de dierenarts gebeld omdat hij "niet goed" voelde in wendingen rechtsom. Vanaf de grond zag ik er zelf weinig aan.
Nu zie ik zijn betere en minder goede dagen vaak wel, soms is hij vooral erg stijf in zijn achterbeentjes en zet hij rechtsachter er minder ver onder.

Als het een mooie spat is, is de kans vrij groot dat het zeg maar vastgroeit. Je hebt dan uiteindelijk wat bewegingsvermindering in het spronggewricht maar het paard is dan eigenlijk pijnvrij.
Ikzelf voer cortaflex bij. Dat is 1 van de vele middelen die aangeraden worden bij artrose/spat. Ik merk dat hij hier wel wat soepeler van is.

Het is echt per paard uitproberen, heel goed kijken wat je paardje aangeeft, hoe oogt en loopt hij en daar de beweging op aanpassen.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:10

Ik "breek" even in je topic in. Jullie rijden allemaal dus nog wel?
Mijn pony heeft redelijk ernstige spat, 1,5 jaar geleden is dat gediagnosticeerd en ik kreeg als advies mee dat ik niet meer mocht rijden in de bak, alleen stapritjes buiten en wanneer hij hier niet goed op reageerde: alleen onbelast werken. Nu is hij na kleine stapritjes de volgende dag altijd heel erg stijf, vandaar dat ik al zeker 1 jaar niet meer rij en alleen nog wandel. Maar ik heb het idee dat het nu ook alleen maar erger wordt.
Morgen komt de dierenarts om een nieuw plan van aanpak te maken. Want als ik jullie verhalen lees moet het anders kunnen...

Stolzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:55

Hoi Hoi Nou die van mij heeft spat in bijde achterbenen en blijkt best sirieus te zijn .
ik heb hem nu 1,5 jaar en de foto's die ik heb gezien zijn van ong 3 jaar geleden maar rij gewoon met hem in de bak en buiten. heb nu weer met de voorkant katrolproblemen dankzij de vorige eigenaar. ( Slechte Hoefverzorging)
maar achter geen problemen en heeft geen pijn door goede hoefverzorging en ijzers en lichte berijding. 3 a 4 keer inde week licht trainen.
maar als ik jou was zou ik het bij je da navragen. of foto's laten maken.

veel succes verder
gr syl en stolz Knipoog

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:16

Ik rijd inderdaad nog, dit omdat wij dit voorheen niet wisten, en hij heeft geen (zichtbare) pijn/last tijdens het rijden, alleen tijdens het spinnen is die wat moeilijker op 1 kant en dit laten we dus voor lief!

@Bjarni, kan je mij wat meer info geven over dat Cortaflex?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:26

Stado schreef:
Ik "breek" even in je topic in. Jullie rijden allemaal dus nog wel?
Mijn pony heeft redelijk ernstige spat, 1,5 jaar geleden is dat gediagnosticeerd en ik kreeg als advies mee dat ik niet meer mocht rijden in de bak, alleen stapritjes buiten en wanneer hij hier niet goed op reageerde: alleen onbelast werken. Nu is hij na kleine stapritjes de volgende dag altijd heel erg stijf, vandaar dat ik al zeker 1 jaar niet meer rij en alleen nog wandel. Maar ik heb het idee dat het nu ook alleen maar erger wordt.
Morgen komt de dierenarts om een nieuw plan van aanpak te maken. Want als ik jullie verhalen lees moet het anders kunnen...

Dit is het zelfde advies wat ook aan mij gegeven is. Mijn paard heeft erge spat (reeds deels vergroeid) maar ook artrose aan delen van het spronggewricht waar vergroeien niet mogelijk is.
Aan mij werd geadviseerd het paard op pensioen te laten gaan. (ze is 8 jaar Verdrietig ) En er aan de hand mee te stappen om de vergroeiing van de spat te bevorderen.
Eventueel zou ik er nog wel op mogen rijden, maar alleen wandelen in stap of een rustig drafje, indien ze niet mankt. (Wat dus niet het geval is, want ze is continue mank)

Als ik nu al die verhalen hier op bokt lees over spat en artrose paarden die nog aardig meekunnen op wedstrijdniveau, dan stel ik mij daar ook wel vragen bij. Mijn paard hebben ze meteen zo goed als afgeschreven?
Wat maakt nu eigenlijk het verschil, tussen een paard waarbij behandelen wel zin heeft en eentje waarbij meteen beslist wordt dat het toch een hopeloze zaak is?
Iemand enig idee?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:45

Volgens mij heeft de mate waarin je nog kan rijden ook te maken met hoe de spat is. Volgens mij zijn daar verschillende gradaties in en wordt er ook gesproken van "mooie" spat op het moment dat de botwoekering dat op een mooie manier doet zodat de vergroeïng ook het mooist wordt (beetje vaag zo)

De cortaflex bestel ik via jordenshippo.nl, ik weet wel dat er mensen hier op bokt zijn die het vanuit amerika halen maar daar heb ik me verder (nog) niet in verdiept.
Op de site staat wat uitgebreidere informatie erover.
Ik heb me ooit laten vertellen dat de combinatie van chondroïtine en glucosamine (en msm zwavel) een positie invloed heeft op de soepheid van het gewricht, hierdoor is het paard minder stijf en heeft minder pijn.
Nou is Bjarni sowieso 20 dus ik kan ook niet altijd inschatten of zijn stijfheid vanuit de spat komt of omdat hij toch wat ouder wordt.

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:07

mijne heeft het achter en loopt een beetje stijf ik kan/mag der niet hoog mee springen Verdrietig

Stolzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:12

ik mag helemaal niet springen anders zal hij ook misschien wel pijn hebben of zal het verder groeien denk ik. maar bij mijn paard is het nu in stilstand niveau en gaat super achter

gr

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:35

Het ligt er idd aan hoe erg de spat is. Is er botaanmaak (gunstige vorm) of botafbraak (ongunstige vorm, ook wel Osteoporose) kan ook nog een combinatie zijn van deze twee. Zoiezo is er in het bot een wisseling van botafbraak en botaanmaak maar dit proces staat dan in verhouding met elkaar. Als dit proces verstoort is dan gaat het fout. Vaak komt dat door overbelasting of onstekingen.

Bij het paard van mijn zusje is begin van dit jaar Spat geconstateerd. En dit paardje is slechts 5 mei jl. 3 jaar geworden. Bij hem is het waarschijnlijk door een ontsteking in het gewricht ontstaan (misschien wel door trap van een ander paard) aangezien dit een bikkelhard paard is heeft hij er gewoon door heen gelopen.

Ineens vonden zagen we dat hij wat vreemd liep in de bak met zijn linkerachterbeen. We laten de paarden af en toe ff lekker rennen in de bak zodat ze hun energie even kwijt kunnen. Ondanks dat hij dus niet goed liep toch als een gek door de bak scheuren en flink bokken. In eerste instantie hebben we hem even laten lopen omdat hij natuurlijk jong is en dus misschien zich eigen gewoon verstapt kon hebben, maar na een paar weken toch maar de veearts laten komen en bij de buigproef kwam duidelijk naar voren dat het in het spronggewricht zat. Eerst ontstekingsremmers gehad, maar na twee weken was het nog niet weg. Dus dan maar foto’s maken en ja hoor! Spat. De ongunstige vorm Hij had namelijk bot aanmaak en bot afbraak.

Wij hebben er toen voor gekozen om het gewricht in te laten spuiten en 2 maal daags een voedingssupplement (TWYDIL). Dit is een supplement die de botaanmaak bevorderd en aangezien het paard nog jong is wordt dat meteen opgenomen in het bot. Verder moest hij 6 weken op stal. Daarna weer terug naar veearts, hij liep klinisch al 100 % beter en de behandeling was weer hetzelfde. Spuit, supplement en 6 weken stal. Toen weer terug naar de veearts en nu liep hij bijna 100% goed! Ook was elke keer de buigproef beter. Toen kreeg hij weer een spuit en weer supplementen en mocht hij 2 maanden het land op. Daarna hebben we voor de 2e keer foto’s laten maken om te kijken of het röntgenlogisch ook beter ging. En ja hoor, gelukkig was de botoplossing helemaal weg Haha! en is de gewrichtsspleet al een klein beetje aan het dichtgroeien. We mogen hem nu een beetje aan het werk gaan zetten aan de logeerlijn en lekker wandelen met hem. In december worden er weer foto's gemaakt om te kijken hoe ver het proces is gewoon om de boel in te gaten te houden. En hopelijk kunnen hem dan volgende zomer gaan beleren onder het zadel.

Het is nu nog moeilijk in te schatten wat we straks allemaal met hem kunnen gaan doen, maar de sport in zal er toch echt niet inzitten. Wij zijn in ieder geval al heel blij als we hem straks licht dressuurmatig kunnen rijden en lekker buitenritjes kunnen maken.

Volgens mij hebben wij het geluk dat wij er op tijd bij waren en het paard nog jong is. Bovendien hebben wij er voor gekozen om het proces zo veel mogelijk te controlen en stimuleren. Je hoort ook wel eens dat een veearts zegt, gooi het paard maar een jaartje op het land en kijk er dan nog eens na.

Als je dus een paard koopt dat als Spat heeft is het moeilijk te achterhalen wat er allemaal aan gedaan is en wat voor vorm het precies is.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:31

Hallo:) ik ben vandaag met mijn paard naar de da geweest! er is spat aanwezig bij mijn paard. maar wel een hele lichte vorm! en mijn paard moet warm lopen, en dan loopt die helemaal goed! ik mag alles doen, en dressuur juist ook! maarjah;) je hebt allerlei verschillende zoorten. xx Anouk

ElianneHarry

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:29

Vanmorgen is bij mijn Haflinger ook spat geconstateerd. Ik mag met hem als hij het kan/wil gewoon rijden, en als hij een slecht/pijnlijke dag heeft aan de hand stappen. Hij moet juist in beweging blijven, dit schijnt het proces te bevorderen. Maar nu lees ik erg veel verschillende dingen, over aanmaak en afbraak...? Het kraakbeen moet toch verdwijnen tussen die botjes en dan moeten die aan elkaar groeien? Daarna is het toch weer goed? Al blijft je paard dan wel eens stijfjes, las ik.
Klopt dit?
Hij gaat spatbeslag krijgen, en een Tildren-infuus waarschijnlijk ook. Wat voor tips zijn er met voedingssuplimenten?
Ik hoop op veel tips, misschien kan ik die jullie ook weer geven... Suc6 met jullie paardjes!!

gr.elianne

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:18