Wat te doen met een bokbenig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eleonorav

Wat te doen met een bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 15:39

Een jaar geleden hebben wij een leuk paardje gekocht,welliswaar met bokbenen,maar wisten wij veel.
Mijn dochter wil graag wedstrijden rijden,zowel springen als dressuur.Nou vraag ik mij af in hoeverre dit paard wat kan hebben wat betreft training.Hij heeft bij ons nog nooit kreupel gelopen o.i.d.Hij loopt rondom op ijzers.Wat kan je van zo n paardje verwachten,kan je daar wedstrijden mee rijden of alleen voor recreatie gebruiken.

Sosha

Re: Wat te doen met een bokbenig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:50

Moeilijk iets over te zeggen als je het paardje niet kan zien. Ik dacht dat als het niet te ernstig is, het geen probleem hoeft te zijn.

Maar als jullie 'm toch voor de sport willen gebruiken, laat hem dan klinisch keuren op een bekende paardenkliniek. Weet je toch gelijk of het dier er lichamelijk toe in staat is of niet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:16

Heb ook een Arab gehad die wat in zijn knieen stond,die loopt inmiddels klasse 4 endurance....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:19

Keuren zegt niet alles. Een paard met een bokvoet kan kampieon worden. Gewoon overleggen met iemand die er kijk op heeft bijvoorbeeld je hoefsmid. En dan gewoon beginnen je merkt het vanzelf. B dressuur en B springen moet kunnen.
Aan welke benen heeft ie het?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:27

Bokbenen is wat anders als bokhoeven, bij bokbenen staat het paard in de knieen.Een bokhoef is een hoge steile smalle hoef met heel nauwe versenen, en een ingeklemde straal.
Dit kun je vaak verbeteren, met deskundig bekappen.

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:22

Hij heeft het aan beide voorbenen.
Onze instructrice had tegen iemand op stal gezegd dat hij erg slechte benen heeft en tegen ons zegt ze dat je met hem in 2 jaar tijd naar de z kunt rijden.Ik vraag me nu af of je idd met een paard met slechte benen zo hoog kunt komen,i.m.o niet maarja.
Zij heeft de buigproef bij hem gedaan en alles was ok,al is dat ook maar een momentopname.
Mijn dochter is erg ambitieus wat betreft de sport en ik wil haar niet blij maken met een dooie mus,vandaar hier mijn vraag. Verward

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:30

Mij is geleerd dat je beter een bokbenig paard (knieën voor de loodlijn) kan hebben dan een paard wat hol in de knieën staat (knieën achter de loodlijn). Hol in de knieën is meer belastend dan bokbenigheid. Ik zou gewoon een goede smid in de arm nemen, en gaan starten! Kijk gewoon hoe ver je komt, echt niet ieder kampioenspaard staat perfect op zijn benen hoor! Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:35

Een paard met bokbenen kan kerngezond zijn en probleemloos door de buigproef komen. Meestal wordt de kwaliteit van de beweging door een bokbenige stand er echter niet beter op. En bij dressuur telt de kwaliteit van de beweging toch behoorlijk mee. Als je echt aspiraties hebt voor de hogere dressuur denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar een paard met wel een correcte stand van de benen en een paard dat beschikt over 3 goede gangen.

Btw: een hele goede hoefsmid kan een bokvoet nog wel wat corrigeren, maar een bokbenige stand valt bijna niet te corrigeren. Op elk kampioenspaard kun je wat aanmerken, maar een paard met een erge tot extreem afwijkende stand van de benen zal nooit geen (dressuur) kampioen worden.

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:11

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:12

sorry,foutje

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:13

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:13

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:58

Hij staat inderdaad bokbenig.
Verder wil ik eerst zeggen dat het paard er heel goed uitziet, hij glimt en oogt gezond.
Hoe lang hebben jullie hem al? Ik zou het zelf gaan proberen, maar je hebt inderdaad kans dat hij er niet goed uitkomt in een wat moeilijkere proef (strekken en moeilijkere oefeningen). Daar moet je wel rekening mee houden, wat wil je precies met hem?
Raar trouwens dat je instructrice tegen jullie wat anders zegt als tegen je stalgenoten.
Ik wens je heel veel succes met je beslissing.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:36

Hij staat inderdaad bokbenig, maar in welke mate is lastig te zien door de ondergrond en de peesbeschermers.
Hij lijkt ook wat steil te staan,maar misschien ligt dat aan de foto. Misschien kan je smid zijn voetstand iets verbeteren, wat de mate van bokbenigheid ook positief beinvloed,dit moet uiteraard zeer geleidelijk gebeuren.Mijn Arabier had het ook in deze mate en is een stuk verbeterd door correct bekappen.

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 07:39

Wij hebben dit paard sinds januari.
Bij de vorige eigenaar is hij voornamelijk voor de recreatie gebruikt.
Als hij M-dressuur en L- springen kan halen ben ik al tevreden dus van ons hoeft het geen Z-paard te worden hoor.
We hebben wel een hele goeie hoefsmid,zon orthopedische.Paard staat inmiddels wel mooi op zijn hoeven. Ja

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:48

Het belangrijkste is in dit geval een hele goede hoefsmid. En die hebben jullie. Gewoon lekker starten en kijken hoe ver je komt Knipoog