Probleem met mijn te dikke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Probleem met mijn te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 11:34

Hoi,
Ik heb een 10-jarige welsh A pony merrie. Ze is 1.16 cm hoog en daardoor te klein voor mij om erop te rijden. Ik heb haar vorig jaar gekocht met het doel om mijn 2 paarden gezelschap te houden. Ook was het de bedoeling om haar gelijk een maand na aankomst te beleren voor de kar, en dat mijn buurmeisje af en toe erop zou hobbelen. Nu is deze pony enorm eigenwijs, ze bokt ontzettend en daardoor niet geschikt voor mijn buurmeisje. Ook is ze als de dood als er iets achter haar staat, hangt, ligt, zodat voor de kar beleren ook niet gaat. Ik heb zelf namelijk ook niet veel ervaring met mennen.
Nu mijn probleem (afgezien dat ik niets met de pony kan doen omdat ze zo gemeen is als ze aan het werk moet), mijn pony krijgt alleen maar hooi en water. Voorheen kreeg ze dagelijks een handje biks, omdat ik het anders zielig voor haar vond als de andere paarden wel voer kregen. Nu dus ook helemaal niet meer, omdat ze echt te vet wordt. Omdat ik nu 3 redelijk grote paarden (1 paard en 2 E-pony's) heb, heb ik niet heel erg veel tijd om deze pony elke dag bezig te houden met het werk. Eigenlijk doet ze niets, ze staat 24/7 in het kale weiland en paddock, eet hooi en drinkt water, maakt ruzie met de andere, en slaapt. Logisch dat ze te dik is natuurlijk. De paarden van mij krijgen bijna de hele dag door hooi, en de pony waar het om gaat vreet vrolijk mee. Het is ook zo wat om haar in haar eentje apart te zetten, al is dit wel een optie.
Wat kan ik nog doen om mijn pony af te laten vallen, als ze alle vorm van werk gewoon weg protesteert, bokt en schopt?

Aan de mods: ik heb inderdaad al veel berichten over "pony te dik" gelezen, maar geen daarvan is het zelfde als mijn vraag.

wsundayl

Re: Probleem met mijn te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:03

Als er medisch niks aan de hand is gewoon aan het werk zetten. Longeren kan je ook altijd nog doen. Zoek iemand via internet ofzo die wel ervaring heeft in het beleren van een pony voor de kar.
Die pony heeft het natuurlijk wel voor elkaar nu, bokken en er rijdt niemand meer op.

Wat ik niet snap is dat je haar als gezelschap voor je 2 paarden hebt gekocht en je er nu 3 hebt naast die pony. Waarom kijk je anders niet of je haar kan verkopen. Apart zetten zodat de anderen wel kunnen eten vind ik al helemaal geen optie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:23

Ik ga mee met de vorige reactie, probeer iemand te vinden die haar wel de aandacht kan geven, en anders misschien verkopen? Jammer dat haar karakter zo tegenwerkt! Maar longeren is ook altijd een goed plan.

En hoe gaat het met buitenritjes, is ze dan ook zo gemeen?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:07

Apart zetten vind ik juist wel een optie, want ze is toch zo gemeen? Dan kan ze best even zonder andere paarden. Mijn pony is ook zo gemeen, en wordt ook snel dik, maar daar kan ik gelukkig wel op rijden (ja nu niet ze is hoefbevangen). Wil longeren, of doet ie dan ook raar? Misschien kan je een iets meer ervaren verzorgstertje zoeken die kan rijden.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:09

wat santos zegt Knipoog

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:55

Santos, ze zegt dat het paard gemeen is als ze aan het werk moet, niet naar de andere paarden toe.
Ze wil haar apart zetten zodat ze niet de hele tijd hooi aan het eten is dus sdat heeft niks met het gemeen zijn te maken.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:25

wsundayl:
Rupsje schreef:
Eigenlijk doet ze niets, ze staat 24/7 in het kale weiland en paddock, eet hooi en drinkt water, maakt ruzie met de andere, en slaapt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:39

Sorry Santos, daar had ik even overheen gelezen, maar dan nog vind ik dat geen reden om een paard apart te zetten. Alleen als het echt een gevaar voor de anderen of haarzelf wordt.

@rupsje, Op wat voor manier maakt ze dan ruzie met de anderen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:28

Ik verkoop mijn pony niet, ik voer de paarden nu allemaal op stal en dat gaat goed zo. Als er weer wat meer regelmaat in mijn leven komt (als mijn school weer begint), maak ik meer tijd voor Jelma om haar beweging te geven.
Allemaal bedankt voor de adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:20

Hopen dat het lukt; wees consequent en streng, maar rechtvaardig. Niet zozeer met slaan en alles, maar duidelijk maken wat de bedoeling is; en dat hoeft niet per definitie met geweld; ken het probleem en het is best lastig... vraag hulp! Succes Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:49

Ik zou proberen om iemand te vinden die wel verstand heeft van mennen en jou kan helpen met de pony om haar voor een karretje te laten lopen.Verder kun je iemand zi=oeken die de pony wil verzorgen en hem beweging kan geven.Je kan denken aan longeren,wandelen.vrij springen en of fietsen.Als je de pony geen beweging geeft zal ze niet afvallen en het is erg ongezond voor een pony om dik te zijn.