Kunnen eiwitten koliek veroorzaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Kunnen eiwitten koliek veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:43

Mijn paard heeft zaterdagochtend een koliekaanval gehad. Ze wilde niet meer rechtstaan, had een verhoogde hartslag, stond te trillen op haar benen en een verhoogde ademhaling. De darmen lagen normaal en er was geen verstopping, het enige wat de DA kon zien op een echografie, was dat een van de nieren een vreemde vorm had. Nu wist hij niet zeker als het paard dat altijd al gehad had, maar hij dacht aan eventuele niersteentjes/gruis.

Ze is gelukkig in de loop van dag steeds beter gaan worden. Maar in de loop van zaterdagnacht, heeft ze plots uitslag gekregen. Zondag stond ze vol kleine bultjes. Het zijn de typische bultjes die paarden ook kunnen krijgen bij een teveel aan eiwitten. Ze heeft gisteren dan ook diarree gehad.

Vandaag is ze gelukkig weer in orde en zijn de bultjes zo goed als weg. Maar nu de vraag: Is het mogelijk dat een paard, door een opname van teveel eiwitten een koliekaanval krijgt?

HummerTime

Re: Kunnen eiwitten koliek veroorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:12

Ik weet niet of ze er koliek van kunnen krijgen, maar mijn paard heeft ook een eiwitallergie, kreeg ook van die bulten. Nu zijn de bultjes al een jaar weg, maar is ze door teveel eiwit hoefbevangen..... (paard hoeft dus niet altijd te dik te zijn om bevangen te raken!)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:28

Volgens mij heeft hoefbevangenheid ook met de enzymen in de darmen te maken, die gaan kapot/of worden afgebroken door/met teveel eiwit, waardoor de darmwand de stoffen door gaat laten. Dus misschien je paardje daardoor wel buikpijn gehad?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:04

Mijn paard krijgt nu elke dag een scheut aloë Vera drink (reformwinkel) over haar voer. Is heel goed voor de darmflora, en mijn paard doet het er heel goed op...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:29

Zover ik weet is het wel mogelijk. Onze pony van 31 jaar kan ook echt niet tegen teveel eiwitten.

Heel veel succes Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:11

jaaaa van te veel eiwitten krijgen paarden koliek!!!!
daarom moet je een paard in de lente ook niet meteen in een verse lente wei doen want daar zit veeel te veel eiwitten in.
ook kan in het hooi (1e maai) veeel eiwitten zitten of bv. koeien land gras...

gr colette