Ik heb een verzorg shet van 2,5, en de laatste 2 jaar is er eigenlijk niets met haar gedaan, tot twee maanden terug, vanaf toen vroeg de eigenaar of ik niet eens de wei ín wilde komen in plaats van over het gaas wanhopig haar uit draaien. Dus in juni raakte ze eindelijk haar wintervacht kwijt

Ze staat op een goed weiland, en krijgt daarnaast samen met de geiten de zelfde brok, maar daar schijnt ze het heel goed op te doen. Haar vacht is verder geen glanzende spiegel, maar ziet er gezond uit. Wel heeft ze er veel van. Héél veel in mijn mening, zodat als ik met mijn hand door haar haar ga (ong. 1-2 centimeter lang), ik haar huid niet duidelijk kan zien. Het is een buiten paard, en ze heeft een mooi figuur, is niet te dik maar ook zeker niet te dun. Toen ze pas geborsteld was, was haar haar wat korter, en toen glansde het zelfs bijzonder mooi, maar nu is het al aardig wat gegroeid, en ik weet niet zeker of 1-2 centimeter niet al wat lang is, ze kan namelijk ook een behaaglijk stalletje binnen en als er meer dan tien spatten regen zijn gevallen doet ze dat ook.
Nu het probleem: sinds een paar dagen heeft ze redelijk grote schilfers (okee, niet dat de vellen ernaast hangen, maar het zijn wel schilfers) op haar schouders, en daar verliest ze ook meteen haar. Op de rest van haar lichaam probeer ik dus zo veel mogelijk haar uit te borstelen, om de huid wat meer lucht te geven, maar dat zit allemaal muurvast. Ze heeft geen last van exzeem. Wel had ze ook droge en schilferige huid tussen haar uiers, maar met wat uierzalf was dat al opgelost.
Ook vind ik het wat raar dat haar manen nogal dun van structuur zijn, hoewel ze nog een behoorlijke bos heeft. Haar staart is prima, maar de manen zien er eigenlijk een beetje uit alsof ze elke dag geborsteld zijn, terwijl ik ze alleen grondig uitpluis.
Wat kan ik nu het beste doen? Licht het toch aan het voer, is er een borstel manier, kan ik haar wassen met een bepaalde shampoo, of kan ik haar het beste scheren om het haar wat minder te krijgen? Het is tenslotte wel een buitenpaard.
Als jullie me zouden kunnen helpen, zou ik jullie heel dankbaar zijn, om maar niet te spreken over Bobby