is dit gaskoliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

is dit gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:29

Er is een paard bij mij op stal en die gedroeg zich vandaag een beetje vreemd. Het is zelf een dikke donder en een bijtgraag type. Vandaag toen ik aankwam was stalgenoot er ook even en die vertelde net dat ze even een lekkere buitenrit had gemaakt. Op dat ogenblik ging het paard liggen in stal. Iets wat al erg vreemd is.
We hebben haar maar laten liggen met het idee die zal wel moe zijn. Na 5 minuten kwam ze weer omhoog, en begon te schrapen met haar voor benen. Ook liet ze haar hoofd zakken en liet haar biks wat ze had gekregen liggen. Ook niet helemaal oké.
We hebben haar getempratuurd en die liet blijken dat ze geen verhoging had. We zijn even bij haar gebleven en we vonden haar bij vlagen onrustig. Draaien in de stal, kont tegen de muur. Vaak is het zo als je bij haar staat dan draait ze van je weg. Ze is niet echt contactbewust zeg maar. Nu stond ik bij haar en ze wilde graag dat ik haar buik ging aaien. Ze draaide echt naar je toe van 'toe maar even'
We zijn met haar gaan lopen omdat we het niet echt vertrouwden. ze wilde geen gras eten aan de kant van de weg. Na 15 minuten in de stromende regen weer terug gelopen naar stal. Na 10 minuten had ze wel gemest. Dus dat was een goed teken, maar die rare symptomen bleven.
Is dit nu koliek of niet?
We hebben de boer ( lees zwager van stalgenoot) gevraagt om even te blijven opletten. Ik ga straks nog even kijken want het sinds me niet.
Wat is dit?

henkv

Re: is dit gaskoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:03

Aan de verschijnslen die je beschrijft is er mogelijk sprake van koliek (buikpijn). Welke vorm van koliek dat is, is van de buitenkant erg moeilijk vast te stellen (en zeker hier van achter de computer...). Dat ze mest is in ieder geval een goed teken, maar als de verschijnselen aanhouden zou ik toch zeker de dierenarts waarschuwen.

Er zijn heel veel oorzaken van koliek en bij onderzoek kan de dierenarts vaak vaststellen welke vorm het is en hoe ernstig het is, en of het alleen met medicijnen is te behandelen of dat het paard misschien moet worden geopereerd.

Hier lees je daar veel meer over.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:13

Lastig, maar waarom bel je de dierenarts niet voor een telefonisch consult? daar heb je meer aan dan aan een topic op bokt toch?

Niet vervelend bedoel hoor, maar met koliek moet je toch wel tijdig ingrijpen Lachen

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 16:41

het is mijn paard niet, stalgenoot houd het goed in de gaten net zoals de bewoners van de boerderij. Als het aan mij had gelegen had ik ik ook de Da gebelt, maar dat is niet aan mij dit keer. Ik ga straks na het eten even kijken hoe ze is.