Luchtzuigen bij een jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Luchtzuigen bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:23

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon daarin niks vinden over eventuele andere opties dan die wij al hebben geprobeerd, vandaar een nieuw topic.

We hebben een Quarter merrie op stal staan van nu 15 maanden oud. Ze is al aan het luchtzuigen vanaf dat ze een maand of 4 is. In mijn ogen is het gewoon een vervelende gewoonte geworden en ze doet het echt continue, vooral als ze op stal staat.
We hebben een poosje een soort band omgedaan (deel van een halster straks om haar hals gedaan, op advies van DA) maar dit werkt niet meer. Haar hals is echter nog veel te smal en dun om een gewone luchtzuigband/stang om te doen, ik heb het geprobeerd en ook gaatjes bijmaken werkt niet, blijft te groot.
Nou hebben we haar hele stal ingesmeerd met cribbox en er hangt een bal in haar stal waarmee ze wel wat speelt. Binnen doet ze het (voorlopig) niet meer. Verder staat ze eigenlijk dag en nacht buiten, alleen bij heel slecht weer staat ze binnen of als ik d'r even ga poetsen ofzo. Maar buiten in de wei gaat ze dus op de palen staan zuigen, die inmiddels ook in de cribbox staan. Maar buiten lijkt de cribbox lekkerder dan binnen, want ze doet het er gewoon dwars doorheen.
Nou is het voor ons zelf niet zo'n probleem, heb genoeg ervaring met luchtzuigers die gewoon gezond zijn, geen koliek problemen enz enz, dus van mij mag ze haar gang gaan, alleen ze is uiteindelijk bedoeld voor de verkoop als ze over een jaar of 2 ingereden enzo is. En dan zullen er genoeg mensen zijn die pertinent GEEN luchtzuiger willen hebben. Plus dat ze ook haar tanden nu heel erg beschadigd en afslijt, wat ook niet goed is natuurlijk.
Eigenlijk moet ze er dus wel mee stoppen, als dat lukt.
We hebben inmiddels al veel geprobeerd, een luchtzuigoperatie valt af, vinden we te riskant ivm narcose en te weinig goede resultaten. Band gaat dus niet en cribbox helpt even en is dan gewoon lekker :S Een bal of ander speelgoed vind ze even leuk maar is dan ook niet meer interessant. Ze staat met 3 andere paarden, dus ze is ook niet alleen of wat dan ook.

Wie heeft er ervaring met een veulen/ jaarling die luchtzuigt? Of wie heeft er een tip wat we nog zouden kunnen proberen, en dan vooral met zo'n jong paard?

Alytuiere

Re: Luchtzuigen bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:29

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:32

Alytuiere schreef:
Heb je al eens laten nakijken of het niet met haar maag te maken heeft? Is er iets veranderd in de omgeving of voedsel dat ze dit is gaan doen?

Ze doet het al vanaf dat ze 4 maand is en toen dronk ze gewoon nog bij haar moeder en kreeg ze wat veulenbrok. Nu eet ze opfokbrok en staat ze verder gewoon op het land. Niks bijzonders dus.
Maag hebben we niet na laten kijken, morgen komt de DA toch, dus kan het eens vragen, maar denk niet dat dat iets is, want koliek of andere buikklachten heeft ze nog nooit gehad.
Verder heeft ze alleen maar bij ons op stal gestaan en zijn er geen paarden weg gegaan of bijgekomen en zijn we haar ook niet anders gaan behandelen ofzo. Ze is alleen toen ze 11 maand was 6 weken weg geweest om af te spenen, maar toen deed ze het dus allang. Daarna is ze gewoon weer terug gekomen bij ons.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:15

Ik heb er nog nooit van gehoord dat een paard luchtzuigen werd afgeleerd. hoe kan het dat ze dat als jong ding al is gaan doen?

Kijken naar een andere behuizing, veel het land op? bezig houden etc?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:22

Ik denk ook niet meer dat je het kunt afleren, maar misschien wel verminderen. Lees de twee topics die ik hierboven heb gegeven maar eens door, daar staat heel veel info in.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:00

judith schreef:
Maag hebben we niet na laten kijken, morgen komt de DA toch, dus kan het eens vragen, maar denk niet dat dat iets is, want koliek of andere buikklachten heeft ze nog nooit gehad.

Dat zegt helemaal niets. de mijne zoog ook continu lucht maar had verder geen last van koliek of zichtbare buikklachten. na een endoscopie van de maag was duidelijk dat hij dus wel degelijk last had van z'n maag. hij had een zwaar geirriteerde maag. hij heeft er medicijnen voor gehad, hij mag absoluut geen kuilvoer en geen brok meer. alleen wat granenmix en muesli. maar in ieder geval zo min mogelijk krachtvoer. verder zoveel mogelijk/onbeperkt hooi en zoveel mogelijk naar buiten. de mijne is an het zuigen af. hij doet het dus alleen nog als hij slecht hooi (tegen het kuil aan) gehad heeft of als er veel stress op stal is. dus als hij veel binnen moet staan, ruzie op de wei, verveling, maar ook als hij ergens pijn heeft. En een paard kan onder de stress zitten zonder dat je er ook maar iets van merkt.

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:19

mijn paard weeft en is geflipt op stal en echt van alles geprobeerd afleiding enz echt alles. nu krijgt ze bach remedie en het is heel bizar ze weeft zowat niet meer er zit ook iets in wat patroon doorbrekend is het is speciaal voor haar gemaakt. het is 5 keer per dag ong 6 druppels op een stukje brood en bij sommige paarden is 1 flesje al genoeg andere wat meer flesjes maar het is dus niet voor altijd een flesjes kost 21 euro inclusief verzend kosten. kijk op www.2moons.nl zij maakt dat en je kan haar gerust emailen. baat het niet dat schaat het niet toch succes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:01

Ik zet hier een slotje. Er is een centraal topic voor luchtzuigers.
Maar even kort: paarden gaan vaak luchtzuigen op tweejarige leeftijd of als ze veel ouder zijn. Er staat in het centrale topic veel informatie. Laatste onderzoeken duiden toch echt op maagproblemen. Dus voedsel aanpassen (meer hooi, minder brok) kan helpen. Evenals middelen om de maag minder zuur te maken. Tanden kun je beschermen door 'rubber' aan te brengen. Slijt een stuk minder daardoor.

Voor het overige nogmaals: zie het centrale topic op dit forum (staat bovenin).